جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تغذیه صحیح چه تاثیری بر تحصیل و تقویت حافظه دارد ؟


تغذیه صحیح چه تاثیری بر تحصیل و تقویت حافظه دارد ؟
تغذیه صحیح با تأمین منابع مورد نیاز رشد و نمو کودکان از طریق ریزمغذی‌ها ، اثرات مهمی در توانمندی ذهنی کودکان دارد ، توانمندی ذهنی نیز تأثیر زیادی بر چگونگی یادگیری و کسب و بکارگیری مهارت‌های آموزش داده شده دارد . سوء تغذیه میزان یادگیری کودکان در مدرسه و موفقیت‌های بعدی آنها را در طول دوران زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد .
ضریب هوشی کودکانی که در ۲ سالگی مبتلا به سوء تغذیه پروتئین انرژی و کوتاه قدی شدید بوده‌اند در مقایسه با کودکان طبیعی سنین ۱۱ - ۸ ساله ، ۱۱ امتیاز کمتر بوده است .
کمبود ید نیز موجب کاهش آموزش پذیری و فراگیری کودکان شده و ضریب هوشی آنها را به میزان ۵/۱۳ امتیاز کم می‌کند . در این مورد هزینه‌های صرف شده برای جبران اختلال یادگیری مؤثر نبوده و به هدر می‌رود .
● اهمیت صرف صبحانه
نخوردن صبحانه می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری داشته باشد . در شرایط طبیعی ناشتایی در کوتاه مدت مکانیسم هموستاتیک گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می‌دارد تا برعملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت ناشتایی طولانی‌تر باشد ، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد ، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس را مختل می‌سازد . بررسی‌های اخیر نشان داده است که حفظ قند خون در محدوده طبیعی ، موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری ، ساخته شدن " استیل کولین " است که به عنوان ناقلی عصبی نقش آن در تقویت حافظه به اثبات رسیده است .
در سمپوزیوم سال ۱۹۹۵ در زمینه " صبحانه ، کارایی و سلامت " اعلام شد کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند ، در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می‌یابد .
● میان وعده‌ها
کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذایی ، به میان وعده نیز نیاز دارند . در این سنین ، کودکان باید هر ۶ - ۴ ساعت ، برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی ، غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند . در عین حال ، کبد که مسئول ذخیره گلوکز بصورت گلیکوژن است ، در کودکان این سنین تنها برای حدود ۴ ساعت گلیکوژن ذخیره می‌کند ، بنابراین دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده‌های بیشتر نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند .
منبع : دانش افزا


همچنین مشاهده کنید