جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ضررهای آب میوه


ضررهای آب میوه
همیشه مادران تصور می کنند، آشامیدن بیش از حد آب میوه برای کودکان مفید و آشامیدن نوشابه های گازدار مضر است. اما جالب است بدانید تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده و مشخص شده که تمام نوشیدنی های شیرین باعث نفخ شکم و پوسیدگی دندان کودکان می شود.
دکتر «دیوید لادونیگ» کارشناس امور تغذیه و مبارزه با چاقی بیمارستان بوستون می گوید: تمام نوشیدنی های شیرین مثل هم و دارای ۱۰۰درصد شکر هستند، در واقع یک لیوان آب انگور گازدار ۱۵۹کالری و یک لیوان آب انگور معمولی که تازه عنوان شیرینی طبیعی را نیز همراه دارد ۲۲۸ کالری دارد.
بنابراین شکر، شکر است و باید در مورد آشامیدن آب میوه های شیرین جانب احتیاط را رعایت کنید.
قبل از تولید این آب میوه ها، همه کودکان از آب و شیرینی استفاده می کردند و باتوجه به این نکته که بیش از یک سوم کودکان در جهان با معضل چاقی روبرو هستند، پزشکان به جای هرگونه نوشیدنی شیرین، آب را توصیه می کنند و آشامیدن نوشیدنی های شیرین را خطرآفرین می دانند، زیرا این نوشیدنی ها ممکن است نتواند، تعادل لازمه بین میزان کالری و موادمغذی را در بدن کودکان برقرار کند و اما در مورد کودکان خیلی کوچک، طعم خوب شیرین آب میوه ها، اشتها و ذائقه آنها را برای خوردن شیر مادر از بین می برد و در سنین بالاتر باعث افزایش وزن و افزودن صدها کالری به بدن می شود. یک فنجان نیمه پر آب سیب حدود ۶۰ کالری یعنی درست به میزان کالری یک سیب کامل را داراست با این تفاوت که یک عدد سیب فیبر لازم را نیز به بدن می رساند.
در سال ،۲۰۰۱ سازمان بهداشت کودکان در آمریکا اظهار داشت: به کودکان زیر ۶ ماه اصلاً آب میوه ندهید، چون هیچ گونه ارزش غذایی برای آنها ندارد و بعد از گذشت یکسال نیز دادن آب میوه اختیاری است و تا سن ۶ سالگی تنها آشامیدن یک فنجان آب میوه در روز کافی است.
بررسی ها نشان می دهد، علیرغم هشدارها ۳۵درصد تا ۳۹ درصد کودکان زیریکسال از آب میوه استفاده می کنند و این موضوع باعث می شود تا در آینده نیز اشتهای خود را نسبت به خوردن میوه از دست بدهند.
منبع : کافی شاپ


همچنین مشاهده کنید