چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ نکته برای جلو گیری از تصادف


۱۰ نکته برای جلو گیری از تصادف
۱) از « خط استارت» اجتناب کنید
اگر از خط وسط یا راست جاده های چند باندی استفاده کنید، در صورت بروز یک مشکل ناگهانی که تغییر خط سریع یا رفتن به شانه خاکی جاده را می طلبد. « راه گریز» بیشتری خواهید داشت. بیشتر تصادف های بزرگراهی در خط سمت چپ جاده اتفاق می افتد.
۲) چشم هایتان همیشه در حال کاوش جاده پیش رو باشید و به فواصل دروتر نگاه کنید صرفا به اتومبیل مقابل خود چشم ندوزید بلکه وضعیت آمد وشد در جلوی آن اتومبیل را نیز ببینید.
بااین کار، فرصت بیشتری خواهید داشت و اگر مشکلی وجود داشته باشد، زمان کافی برای واکنش نشان داد خواهید یافت. همچنین احتمال برخوردار با خودروی جلویی در صورت توقف ناگهانی آن، کمتر خواهد شد.
۳ ) از نقاط کور آگاه باشید.
اینه بغل ها و آینه جلو را تنظیم کنید تتا تقریبا دید « پانورامیک» بی عیب و نقصی از سراسر منظره پشت ماشین داشته باشید اما فقط به آنها اکتفا نکنید.
گاهی سرتان را به چپ بچرخانید و مستقیم به خطوط کناری نگاه کنید تا چیزی که در آینه نتوانسته اید ببینید، نا دیده نماند.به نقاط کور رانندگان اطراف خود نیز توجه داشته باشید؛ مخصوصا نقاط کور رانندگان کامیون سعید کنید کمتر در نقاط کور باقی بمانید.
۴ ) دستتان را روی فرمان درموقعیت ساعت ۹ و ساعت ۳ قرار دهید.
رانندگان تنبل معمولا یک دستشان را در موقعیت ساعت ۱۲ قرار می دهند یا هر دو دستشان را در پایین ترین نقطه فرمان نگه می دارند. اما موقعیت ساعت ۳ و ساعت ۹ کمک می کند تا حداکثر تسلط را بر خودرو داشته باشید و در مواردی که ناچار به مانورسریع برای اجتناب از تصادف هستید، مشکلی به وجود نیاید.
۵) مانند رانندگان اتومبیل های مسابقه کنترل اتومبیل را در دست بگیرید.
ترفندی دیگر برای حفظ کنترل فرمان، آن است که صندلی خود را آن قدر به فرمان نزدیک کنید که مچ دستتان بتواند بالای فرمان، آسوده قرار گیرد و ساعدتان روی فرمان پهن شود و پشتتان به پشتی صندلی باشد. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که دستتان به سادگی خسته نمی شود و در بهترین موقعیت قرار دارید که بتوانید در لحظات حساس مانور بدهید.
۶) رانندگن را از روی وضعیت اتومبیلشان مود قضاوت قرار دهید.
اگر حال و وضع اتومیبلی گویای آن است که راننده بی ملاحضه ای پشت آن نشسته که به بدنه خودرویش صدمه زده و شیشه های اتومبیل را کثیف نگه داشته است، از او دوری کنید. اتومبیلی که مدام خط عوض می کند احتمالاً راننده ای خسته یا در شرایطی غیر عادی دارد یا شاید راننده در حال صحبت با گوشی موبایل است؛ از او نیز احتراز کنید.
۷ ) محدودیت های اتومبیل تان را بدانید.
هر اتومبیلی (سدان، اسپرت، وانت یا ماشین مسابقه) محدودیت های خاص خود را دارد.
توجه داشته باشید که اتومبیل خاصی که زیر پای شماست در هر شرایطی چه واکنشی نشان می دهد.
اگر بدنه اتومبیل شما سر پیچ خیلی به کناره ها متمایل می شود یعنی پیچاندن فرمان در سرعت بالا برای اجتناب از تصادف، وضعیت وحشتناکی را به وجود خواهد آورد. آشنا بودن با محدودیت های ترمز و تایر اتومبیل نیز بسیار مهم است. وقتی با تمام قدرت پدال گاز را فشار می دهید، چقدر طول می کشد تا اتومبیل متوقف شود؟
اگر تایرها های اتومبیل را با زاپاس ارزان قیمت تعویض کنید، احتمالا قابلیت ترمزگیری و فرمان گیری خودرو پایین می آید.
۸ ) خودرو را در وضع مناسبی نگه دارید.
اگر بخواهید اتومبیل خود را در مدت زیادی نگه دارید، باید از برنامه نگهداری که از سوی خودرو سازان ارائه می شود، پیروی کنید. با این کار مطمئن خواهید بود که هنگام نیاز به موقع می توانید شتاب بگیرید، توقف کنید یا فرمان را به اندازه کافی بچرخانید. اگر تایر را به موقع عوض نکنید، ممکن است در یک جاده لیز، سر بخورید و با نرده محافظ جاده برخورد کنید.
۹) شب برای رانندگی زمان مناسبی نیست.
بعضی از افراد دوست دارند شبانه رانندگی کنند تا به راهبندان برنخورند اما این کار خطرات خاصی را در پی دارد.
علاوه بر آنکه راننده ممکن است خسته شود و حدوده دیدش کم شود، خطر رانندگان کم سن و سال و بی احتیاط یا افرادی که در شرایط غیر عادی رانندگی می کنند در هنگام شب بیشتر است.
در این ساعات، بسیار با ملاحظه رانندگی کنید و لطفا از به کار بردن نور بالا و چراغ های بسیار پر نور پرهیز کنید.
۱۰ ) رانندگی اتومبیل های مسابقه را یاد بگیرد.
این البته خیلی پر هزینه به نظر می رسد اما رفتن به کلاس رانندگی پشیرفته، بهترین راه برای بالا بردن مهارت های رانندگی است . در آنجا یاد میگیرد که اتومبیل را در شرایط سخت و خطرناک چگونه مهار کنید و مانورهای اجتناب ازتصادف را تمرین می کنید و در شرایط ایمن و کنترل شده، شرایط تصادف با لیز خوردن را از سر می گذرانید.
فهمیدن این که چکار کنید تا اتومبیل مطابق میل شما رفتار کند، ممکن است در شرایط اظطراری، جان شمات را نجات دهد.
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید