پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۶ فوریه ۲۰۰۳ ـ اظهار نظر سفیر سابق آمریکا در کشور سعودی درباره جنگ احتمالی باعراق


۶ فوریه ۲۰۰۳ ـ اظهار نظر سفیر سابق آمریکا در کشور سعودی درباره جنگ احتمالی باعراق
به گزارش «تونی ژرمنوتا» روزنامه نگار آمریکایی ، پنجشنبه ششم فوریه ۲۰۰۳ چارلز فریمن سفیر پیشین امریکا در کشورسعودی( در دوران جنگ آمریکا با عراق بر سر کویت ) در سخنرانی خود درجلسه « شورای امور جهانی دانشگاه الد دومینیون » جنگ( در آن زمان؛ قریب الوقوع به نظر می رسید ) با عراق برای برکنار کردن صدام حسین را یک اشتباه خواند.
وی به عنوان رئیس « شورای سیاست خاور میانه » در این سخنرانی گفته بود: دولت آمریکا این بار حمایت جهانی را با خود ندارد و گمان نمی کند که هیچ دولتی ، جز آمریکا هزینه این جنگ را برعهده بگیرد . دولتهایی که مخالفت نکرده اند ، به علامت موافقت تنها سر تکان داده اند و گمان نمی رود که همه آنها کمک عملی چشمگیر کنند و در این شرایط بهتر است دولت پرزیدنت بوش در صدد تغییر وضعیت موجود برنیاید که بحرانی طولانی به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرده بود که در جنگ با عراق برسر کویت ، ما ( آمریکا ) دارای هدف مشخص بودیم ، ولی این بار پایانی برای جنگ در نظر نگرفته ایم و از آن بیم دارم که « اپن اند ـ نا محدود بودن » هدف ، مارا گرفتار وضعیتی همانند فرانسه در الجزایر پیش از سال ۱۹۶۲ کند . ما در ویتنام در بسیاری از نبردها پیروز شدیم ، ولی در مجموع ؛ جنگ را باختیم .
فریمن گفته بود که بوش با این هدف گام به کاخ سفید گذارد که صدام را از اریکه قدرت پایین بکشد و وقت خود را روی این کار گذارده است ، حال آن که مسائل بزرگتری در جهان وجود دارد.
فریمن در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ مسئول امور امنیتی وزارت دفاع آمریکا بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید