شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

MDIخودروی هوا سوز


MDIخودروی هوا سوز
این اتومبیل محصول شرکت ام دی ای است که در لوگزامبورگ سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و موتور آن با هوای فشرده و بنزین کار می کند. یعنی به صورت دوانرژی می باشد و خالق آن گوی نگره است که وی قبلاً در دهه ۸۰ روی موتورهای هواپیما کار می کرد سپس با توسعه موتورهایی از نوع سوپاپ چرخشی با پیکر بندی مانند۱۲سیلندر مسابقه ای فرمول ۱ جایزه موسسه نفت فرانسه را برد. این شرکت دارای ۱۶۰ سرمایه گذار ۳۰ مهندس و نیز ۳۰ ثبت اختراع در ۱۲۰ کشور دنیا اسـت. نمونه های اولیه مدل جدید این شرکت در کارخانه ای واقع در جنوب فرانسه تحت نظارت ۶۰ تکنسین در بخش تحقیق و توسعه آن در حال اتمام می باشد. این شرکت دارای یک دفتر تجاری در بارسلونا است که بر روی گسترش بین المللی برنامه های خودکار می کند.
● مشخصات فنی اتومبیل :
این اتومبیل دارای یک مخزن هوا با گنجایش ۹۰ متر مکعب و فشار ۳۰۰ بار است و به خاطر اینکه حاوی مواد آتش زا نمی باشد قابل انفجار نیست و اگر هم شکستگی در این مخزن ایجاد شود چون جنس آن از الیاف شیشه است در مسیر خود ترک خواهد خورد و فقط صدایی مهیبی می دهد و شیر مخزنی در وسط آن تعبیه شده است هنگام خروج هوا تکانه ای در اتومبیل ایجاد نکند. این اتومبیل دارای یک کمپرسور کوچک است و طوری طراحی شده است که در مدت ۳ تا ۴ ساعت مخزن را پر می کند. بدنه این اتومبیل همانند بسیاری از اتومبیل های دیگری که هم اکنون در بازار موجود است از الیاف شیشه می باشد و فوم به آن تزریق شده است که این تکنولوژی دارای دو مزیت است : هزینه کمتر و وزن پایین تر. صدای موتور آن هم نسبت به موتور های معمولی پایین تر است. دامنه مسافتی که با هر بار پر نمودن مخزن می توان با آ ن طی نمود بستگی به سرعت حرکت دارد. در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت بیش از ۳۰۰ کیلومتر است و در ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دامنه حرکت آن به یک سوم آن می رسد. در محیط های درون شهری این اتومبیل قادر است بیش از ۱۰ ساعت حرکت کند.هزینه پر نمودن مخزن ها حدود ۲ دلار است. در ایستگاه های شارژ مخزن بین ۳ و ۴ دقیقه زمان می برد تا کاملاً پر شود. در خانه با برق ۲۲۰ ولت (۳‎/۵)ساعت زمان برای پر شدن لازم است. سیستم برق این اتومبیل بر مبنای تابش رادیویی است که توسط میکرو کنترلرهایی که بر روی هر یک از لوازم برقی اتومبیل نصب شده است دریافت می گردد که بدین ترتیب موجب می شود تنها یک کابل برق برای کل وجود داشته باشد.دو مزیت مشخص این سیستم یکی سادگی نصب و تعمیر آسان سیستم و دیگری کاهش وزن به اندازه ۲۲ کیلوگرم می باشد. این اتومبیل با عبور دادن اتمسفر از فیلترهای کر بنی و رفع گرد و خاک و ذرات ساینده فراوان موجود در هوای شهر ازآسیب رسیدن به کمپرسور های نصب شده در هر اتومبیل جلوگیری می کند سپس کمپرسور هر اتومبیل آن را فشرده می سازد. بنابراین این اتومبیل نه تنها هیچ گونه گاز سوخته شده و آلودگی به هوا اضافه نمی کند بلکه ازآلاینده های هوا می کاهد بطوری که دارای آلایندگی منفی است. پس از اگزوز آن هوای پاک با دمایی بین ۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بیرون می آ ید. بعد از یک مدت مشخص هم فیلتر رفع آلودگی می شود همانطور که ملاحظه می کنید این اتومبیل بر عکس موتورهای پیستونی که حرارتی حدود ۴۰۰ درجه سانتیگراد تولید می کند نه تنها آلودگی حرارتی ندارد بلکه از آلودگی حرارتی هوا هم کم می کند بعلاوه اتومبیل های پیستونی با نشران او حدود ۸۰% از آلودگی هوای شهرها را موجب می شوند اولین سری این اتومبیل در اواخر دسامبر ۲۰۰۲ در فرانسه وارد بازار شد که قیمت آن مابین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار می رسید و شامل: اتومبیل خانواده ، کاروان ، تاکسی وانت بود. این اتومبیل یکبار در بیستم ژوئن سال ۲۰۰۰ در سالن گراند هتل بارسلونا و یکبار در بیست ونهم سپتامبر سال۲۰۰۲ درنمایشگاه اتومبیل پاریس به نمایش گذاشته شد. (articulated conrod) شرکت (هم دی ای) در قسمت شاتون مفصل دار اختراعی را به ثبت رسانده که بدین شرح می باشد: در این سیستم پیستون در زاویه ۷۰ چرخش میل لنگ در قسمت نقطه مرگ بالا متوقف می شود ، به طوری که باعث می شود یک محفظه انبساط با حجم ثابت در درون سیلندر به وجود آید.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید