جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ضریب هوشی جرج بوش


ضریب هوشی جرج بوش
مؤسسه Lovenstein Institute Of Scranton از سال ۱۹۷۳/۱۳۵۲ تحقیقاتی را پیرامون بهره‏هوشی (۲) (آی کیو = (Intelligence Quotient I Q هر رییس جمهور جدید به عمل می‏آورد، و نتایج آن را با ۵ درصد احتمال خطا، استخراج و اعلام می‏کند. در مؤسسه مذکور مورخان، روان‏پزشکان، روان‏شناسان و دانشمندان رفتارهای انسانی مشغول به کارند. در میان آنها، دکتر ورنر لونستین جامعه شناس برجسته و پرفسور پاتریشیا دیلیامز روان‏پزشک مشهور و معروف جهانی عضویت دارند. محاسبه ضریب هوشی هر رییس جمهور بر اساس سیستم اندازه‏گیری Crain/ Swanson و از روی نطق‏های بدون نوشته، نوشته‏ها و سایر موارد رییس جمهور صورت می‏گیرد. این مؤسسه جزئیات تازه‏ترین تحقیق خود را در این باره پس از یک بررسی ۴ ماهه پیرامون بهره‏هوشی جرج بوش پسر، رییس جمهور فعلی آمریکا در روز دوشنبه ۲۱ آوریل ۲۰۰۳/۱ اردیبهشت ۱۳۸۲ به علاوه دیگر اطلاعات لازم در مورد هر رییس جمهور، به این شرح اعلام کرد.
ـ جدول
ردیف / نام رئیس / حزب / چندمین رئیس جمهوری / دوره ریاست جمهوری / سال‏های ریاست‏جمهوری / ضریب هوشی
۱ / فرانکلین روزولت / دموکرات / ۳۲ / ۴ / ۱۹۴۵ - ۱۹۳۳ / ۱۴۷
۲ / هری ترومن / دموکرات / ۳۳ / ۲ / ۱۹۵۳ - ۱۹۴۵ / ۱۳۲
۳ / دیوید آیزنهاور / جمهوریخواه / ۳۴ / ۲ / ۱۹۶۱ - ۱۹۵۳ / ۱۲۲
۴ / جان اف کندی / دموکرات / ۳۵ / ۱ (۳) / ۱۹۶۳ - ۱۹۶۱ / ۱۷۴
۵ / لیندون جانسون / دموکرات / ۳۶ / ۲ / ۱۹۶۹ - ۱۹۶۳ / ۱۲۶
۶ / ریچاردنیکسون / جمهوریخواه / ۳۷ / ۲ (۴) / ۱۹۷۴ - ۱۹۶۹ ۱۵۵
۷ / جرالد فورد / جمهوریخواه / ۳۸ / ۱ / ۱۹۷۷ - ۱۹۷۴ / ۱۲۱
۸ / جیمی کارتر / دموکرات / ۳۹ / ۱ / ۱۹۸۱ - ۱۹۷۷ / ۱۷۵
۹ / رونالد ریگان / جمهوریخواه / ۴۰ / ۲ / ۱۹۸۹ - ۱۹۸۱ / ۱۰۵
۱۰ / جرج‏بوش (پدر) / جمهوریخواه / ۴۱ / ۱ / ۱۹۹۳ - ۱۹۸۹ / ۹۸
۱۱ / بیل کلینتون / دموکرات / ۴۲ / ۲ / ۲۰۰۱ - ۱۹۹۳ / ۱۸۲
۱۲ / جرج‏بوش (پسر) / جمهوریخواه / ۴۳ / ۱ / ۲۰۰۵ - ۲۰۰۱ / ۹۱
متوسط ضریب هوشی، در میان ۶ رییس جمهور دموکرات، ۱۵۶ است که از بین آنها، کلینتون با ۱۸۲ بالاترین و جانسون با ۱۲۶، پایین‏ترین ضریب هوشی را داشته‏اند. متوسط ضریب هوشی، در میان ۶ رییس جمهور جمهوری‏خواه، ۵/۱۱۵ است که از بین آنها، نیکسون با ۱۵۵ بالاترین و جرج بوش پسر با ۹۱، پایین‏ترین ضریب هوشی را دارند. ضریب هوشی بوش پسر به خاطر به کارگیری نظام دستوری ضعیف انگلیسی در نطق‏هایش، و استفاده از لغات محدود لاتین (۶۵۰۰ کلمه در برابر متوسط ۱۱۰۰۰ کلمه سایر رؤسای جمهور) عدم تحصیلات عالیه و نداشتن مدرک تحصیلی بیش از لیسانس، عدم ارائه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی قابل استفاده در مجامع دانشگاهی و روشنفکری، ضعیف‏ترین بهره هوشی در بین ۱۲ رییس جمهور اخیر ایالات متحده امریکاست. دکتر لونستین در این‏باره می‏گوید: «تمام رؤسای جمهور امریکا پیش از بوش پسر، حداقل یک کتاب و تعداد زیادی مقاله در طول دوران تحصیل یا طی دوره مشاغل اولیه خود به رشته تحریر درآورده‏اند، اما بوش پسر نه کتابی دارد و نه مقاله‏ای. بنابراین، ارزیابی در مورد بهره هوشی وی دشوار بود و ما ناچار شدیم تا حد زیادی روی سخنان غیرمکتوب او بررسی کنیم.»



نویسنده: مرتضی شیرودی
پی‏نوشت‏ها:
۱. نوشته حاضر، حاصل بررسی و تحقیق بر روی مقاله «ضرایب هوشی رؤسای جمهوری امریکا» مندرج در هفته‏نامه امریکا نگاهی دیگر، سال سوم، شماره ۹۷ (اردیبهشت ۱۳۸۲) ص ۷ است.
۲. بهره هوشی، امری نسبی است که توانایی‏ها و وضع فرد را در مقایسه با هم‏سالان نشان می‏دهد. ر. ک: نرمان ل. مان، اصول روان‏شناسی، ترجمه و اقتباس محمود ساعتچی (تهران، امیرکبیر، ۱۳۶۹) ص ۲۶۶.
۳. جان اف کندی در سال ۱۹۶۳/۱۳۴۲ ترور شد و جانسون، معاون وی به پست ریاست جمهوری دست‏یافت.
۴. ریچارد نیکسون، اندکی بعد از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری‏اش، از پست‏خود استعفا داد.
منبع: سایت شارح
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید