پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بهداشت چشم کودک


با تمام مراقبت‌های ویژه‌ای که هنگام زایمان صورت می‌گیرد، احتمال دارد که میکروب‌های دستگاه تناسلی مادر، چشم‌های نوزاد را آلوده سازد. در قدیم که بیماری‌های مقاربتی شایع بود، میکروب‌های سوزاک و سفلیس به چشم نوزاد سرایت می‌نمود و چند روز پس از تولد چرک زرد و غلیظی این عضو حساس را احاطه می‌کرد و اغلب فرجام کار به کوری کودک می‌کشید.
در واقع به دلیل عبور نوزاد از مجرای زایمانی مادر که احتمال آلودگی بسیار دارد، ضدعفونی کردن چشم‌های نوزاد ضروری است. سابق بر این از نیترات نقره به مقدار یک درصد جهت شستشوی چشم کودک استفاده می‌شد. امروزه با توجه به پیشرفت‌های پزشکی و کشف پنی‌سیلین، کمتر از نیترات نقره استفاده کرده و بیشتر روغن پنی‌سلین به کار می‌برند. در مواقع عادی جهت تمیز کردن چشم‌ها، تکه کوچکی پنبه استرلیزه را با آب جوشیده نیم گرم خیس کرده و چشم کودک را تمیز می‌نمایند. برای هر چشم پنبه جداگانه‌ای لازم است. نوزاد به ندرت چشم می‌گشاید و در اثر روشنائی چشم‌ها را می‌بندد. به خاطر لطافت و ضعف چشم‌های نوزاد در ماه‌های اول، نباید او را در معرض نور شدید قرار داد.
همچنین برای جلوگیری از نزدیک‌بین شدن وی، بایستی طی برنامه تنظیم‌شده‌ای از چشم‌های او معاینه به عمل آورد، چه کودک کمتر متوجه نزدیک‌بینی خود می‌شود. در موقع تماشای تلویزیون از نزدیک نشستن به آن، کودک را هشدار دهید و به هنگام خواندن و یا نوشتن، متذکر شوید که کتاب یا کاغذ را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری چشم خود نگهدارید چراغ مطالعه نیز در بهداشت چشم کودک تأثیر مثبت دارد.


همچنین مشاهده کنید