سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ / Tuesday, 20 February, 2018

فرمان


فرمان
بخشی از لوله rack شامل سیلندری است که یک پیستون در وسط آن قرار دارد و به لوله rack متصل است. دو مجرای عبور مایع هریک در یک سمت از پیستون قرار دارد. اعمال کردن مایع پرفشار به یک سمت از پیستون باعث به حرکت در آن می شود که در به حرکت در آوردن rack نیروی کمکی را فراهم می کند. ما بعداً در این مقاله به بررسی اجزای دستگاهی که مایع پرفشار ایجاد می کند و همچنین چگونگی هدایت این مایع به سمت های مختلف پیستون خواهیم پرداخت.
● Recirculating ball steering
فرمان های Recirculatingball امروزه در بسیاری از کامیون ها و suv ها مورد استفاده قرار می گیرد.اهرمی که در این نوع فرمان چرخ را می چرخاند کمی با فرمان rack-and-pinion متفاوت است.فرمان Recirculating ball درای یک چرخ دنده کرمی (wormgear) است.شما می توانید چرخ دنده ها را در دو قست مختلف نمایش دهید.اولین قسمت بلوک فلزی است که دارای یک سوراخ پیچ دار (رزوه دار) می باشد.این بلوک دارای دندانه هایی سوار شده بر روی قسمت خارجی خود است که با چرخ دنده هایی که موجب حرکت شغال دست می شوند، درگیر است.(به تصویر زیر وبالا توجه کنید).قربالک فرمان به یک میله پیچ دار شبیه به پیچ متصل است که در سوراخ بلوک گیر کرده است.زمانی که قربالک می چرخد پیچ (میله پیچدار) را می چرخاند ولی بجای پیشروی پیچ در بلوک ، طبق روال معمول پیچ، این پیچ ثابت نگاه داشته می شود بنابراین چرخش پیچ باعث حرکت بلوک می شود.سپس حرکت بلوک باعث حرکت شغال دست شده و حرکت شغال دست بعد از انتقال به چرخها موجب گردش چرخها می شود.بجای تماس مستقیم پیچ با دندانه های داخلی بلوک، همه شیارهای پیچ بوسیله بلبورینگ پرشده است که در میان چرخ دنده می چرخد وقتی که چرخ دنده به چرخش در بیاید.در حقیقت به دو دلیل از بلبورینگ استفاده می شود:
کاهش اصطحکاک و ساییده شدن کاهش لنگ زدن چرخ دنده لنگ زدن زمانی که قربالک فرمان را می چرخانیم اتفاق می افتد._بدون توپ ها در چرخ دنده فرمان، دندانه ها بعد از یک مدت تماسشان با یکدیگر بدلیل خوردگی از دست می دهند که باعث می شود قربالک فرمان هرزبگردد.
● Power recirculatingball steering
Power steering در این نوع فرمان ها شبیه به power rack and pinion steering کار می کند.با این تفاوت که نیروی کمکی به یکی از جهات بلوک اعمال می شود.
● Power steering
Power steering کلاً به معنی سیستم هایی است که تقلای راننده را برای کرداندن فرمان راحت تر می کند.که به دو نوع عمده تقسیم می شود:
-هیدرولیکی
-الکترونیکی
دوقمست اساسی در فرمان های هیدرولیکی از نوع rack and pinion وجود دارد:
-پمپ
-شیر دوار (rotary valve)
▪ پمپ
نیروی هیدرولیکی مورد نیاز برای فرمان بوسیله پمپ توربینی گردنده فراهم می شود.این پمپ بوسیله تسمه با موتور گردانده می شود.پمپ شامل یک مجموعه توربین های جمع شونده که درون یک محفظه تخم مرغی شکل می گردد، است.زمانی که توربین می گردد، مایع هیدرولیکی کم فشار از مجرای بازگشت میگیرد و با اعمال نیرو با فشار بالا به مجرای خروج می فرستد.مقدار مایع جریان داده شده به سرعت موتور بستگی دارد.پمپ باید طوری طراحی شود که وقتی موتور زیر بار قرار ندارد بتواند جریان و فشار مناسب را تولید کند، وگرنه پمپ مقدار بسیار بیشتر از مورد نیاز را زمانی که موتور در سرعت های بالاتر می چرخد پمپاژ می کند.پمپ شامل یک شیر خلاص فشار است تا اطمینان حاصل کند که فشار بیش از حد بالا نیست، بخصوص در سرعت های بالای موتور که مایع بیشتری پمپ می شود (فشار افزایش می یابد).
▪ شیرهای دورانی
سیستم power steering باید زمانی به راننده کمک کند که او نیرویی به فرمان وارد کند (مثل گرداندن فرمان).زمانی که راننده نیروی به فرمان وارد نمی کند (مثل حرکت در یک مسیر مستقیم)، سیستم هیچگونه کمک و دخالتی نمی کند.وسیله ای که نیروی وارده به فرمان را حس می کند شیر دورانی یا rotary valve نامیده می شود.قسمت اصلی شیر دورانی ، میله توریسون است.torsion bar میله باریک فلزی است که با اعمال گشتاور می چرخد.میله از بالا به شفت فرمان متصل است و از پایین به pinion و یا worm gear (که چرخ را می گرداند)، همچنین مقدار گشتاور torsion bar با گشتاوری که راننده برای چرخاندن چرخ استفاده می کند برابر است.هرچه راننده گشتاور بیشتری برای چرخاندن چرخ اعمال کند میله بیشتر می گردد.شفت ورودی فرمان بخشی از شیر ماسوره ای (spool valve) داخلی را ایجاد می کند.این همچنین به انتهای بالای torsion bar متصل شده است.پایین torsion bar به بخش خارجی spool valve (شیر ماسورهای) متصل شده است.همچنین torsion bar چرخ دنده خروجی فرمان را می گرداند، که به هریک از چرخ دنده های pinion و یا worm gear وابسته به نوع فرمان متصل است.زمانی torsion bar بگردد، بخش داخلی spool valve که به بخش خارجی وابسته است را می گرداند.از آنجایی که بخش داخلی spool valve به شفت فرمان متصل است (و سپس به قربالک فرمان)، مقدار گردش بین بخش خارجی و داخلی spool valve به میزان گشتاوری که راننده به قربالک فرمان وارد می کند؛ بستگی دارد.

منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

یاتاقانها چگونه کار می کنند؟


یاتاقانها چگونه کار می کنند؟
یاتاقانهای بکار رفته در موتور الکتریکی و قرقره در تصویر فوق تنها تحت تأثیربارهای شعاعی قرار دارند. بیشترین بارها از نیروی کشش تسمه مرتبط کننده در قرقره بوجود می آید. یاتاقان بکاررفته در این صندلی تحت تأثیر بار محوری می باشد.یاتاقان نشان داده شده در شکل فوق، مانند یاتاقانها ی بکار رفته در تکیه گا هها عمل می کند. این یاتاقان تحت تأثیر نیروهای محوری خالص می باشد . و تمام بار ناشی از نیروی وزن شخصی می باشد که به روی صندلی نشسته است. یاتاقانها ی بکار رفته در چرخ یک ماشین که تحت تأثیربارهای محوری وشعاعی می باشند . یاتاقان فوق مانند یاتاقانی که در رینگ (توپی) چرخ ماشین شما قرار دارد، عمل می کند. این یاتاقانها هم متحمل بار محوری می شوند و هم متحمل بار شعاعی. بار شعاعی ناشی از وزن ماشین می باشد وبار محوری ناشی از نیروهای جانبی است که وقتی شما در پیچ جاده دور می زنید به آن اعمال می شود. انواع یاتاقانها: گونه های بسیار زیادی از یاتاقانها وجود دارد که هریک برای هدفی خاص بکار می روند. برخی از آنها عبارتنداز: یاتاقان ساچمه ای (بلبرینگ)، یاتاقان غلتکی(رولر برنیگ )، یاتاقان طولی- سا چمه ای، یاتاقان محوری - ساچمه ای، یاتاقان غلتکی محوری ویاتاقان غلتکی- مخروطی
▪ یاتاقان های ساچمه ای :
یاتاقانهای ساچمه ای (آنچه در شکل نشان داده شده است)احتمالا ًرایج ترین نوع یاتاقان می باشند . آنها در هر چیز از اسکیت گرفته تا وسایل سنگین بکاررفته اند . این یاتاقانها هم بارهای محوری وهم بارهای شعاعی را تحمل می کنند . واغلب در جاهایی بکار می روند که بار نسبتاً کو چک است .
نیم برشی از یاتاقان ساچمه ای دریک یاتاقان ساچمه ای بار از جداره بیرونی به ساچمه ها منتقل می شود واز آنجا نیز به جداره درونی انتقال می یابد. این ساچمه ها به علت کروی بودن در نقاط کوچکی با دیواره ها ی درونی وبیرونی تماس دارند که باعث می شوند به نرمی بچرخند . اما این موضوع سبب می شود که سطح کوچکی بار را تحمل کند، بنابر این اگر بار اضافه بر یاتاقان وارد شود ساچمه ها دچار تغییر شکل یا له شدگی می شوند که آنهم باعث خرابی یاتاقان خواهد شد.
▪ یاتاقانهای غلتکی :
یاتاقانهای غلتکی - آنچه که در شکل زیر نشان داده شده است - در جاها یی مانند غلتک تسمه نقاله که باید بارها ی سنگین شعاعی را تحمل کنند به کار می روند. در این یاتاقانها، غلتک ها استوانه ای هستند بنابراین سطح تماس جداره ی داخلی وخارجی با غلتک ها یک نقطه نیست، بلکه یک خط است. این توزیع باربر یک سطح گسترده تر به یاتاقانهای اجازه می دهد که بار بیشتری را نسبت به یاتاقانهای ساچمه ای تحمل کنند درحالیکه این نوع از یاتاقانها بارهای محوری را تحمل نمی کنند. با اندکی تغییر، در این یاتاقانها واستفاده از غلتک های با شعاع بسیار کوچک یاتاقان سوزنی حاصل می شود. در این حالت یاتاقان در محلهایی کیپ قرار می گیرد (م: برای جلوگیر ی از نفوذ مایعات و...)
نیم برشی از یک یاتاقان غلتکی
▪ یاتاقانهای محوری -ساچمه ای
یاتاقانهای محوری - ساچمه ای:آنچه که در زیر نشان داده شده است - عموما ًبرای کارهای با سرعت پایین مورد استفاده قرار می گیرند و نمی توانند بارهای شعاعی زیادی تحمل کنند. در صندلی های چرخان ومیزهای دایره ای شکل (با پایه وسط )از این یاتاقانها استفاده می شود
ـ یاتاقان محوری - ساچمه ای
ـ یاتاقانهای محوری - غلتکی
یاتاقانهای محوری - غلتکی (شبیه آنچه در زیر نشان داده شده است) می توانند بارهای محوری زیادی را تحمل کنند. آنها اغلب در جعبه دنده ها، مانند سیستم انتقال قدرت اتومبیل ودر بین چرخ دنده ها ونیز بین محفظه شفت های دوار بکار می روند. چرخ دنده های حلزونی که در اغلب سیستم های انتقال قدرت بکار می روند دارای دندانه های زاویه دار می باشند که باعث ایجاد بارهای محوری می شود واین بارها را یاتاقانها تحمل می کنند.
ـ یاتاقان محوری -غلتکی
ـ یاتاقانهای غلتکی -مخروطی
یاتاقانهای غلتکی مخروطی می توانند بارهای بزرگ شعاعی ومحوری را تحمل نمایند .
نیم برش (شکل چپ)یک یاتاقان غلتکی با غلتکهای کره ای و (شکل سمت راست)یک یاتاقان مخروطی - غلتکی یاتاقانهای غلتکی - مخروطی در رینگ (توپی)چرخ بکار می رود. در این حالت آنها همیشه بصورت دوتا دوتا ودر سوی مخالف هم نصب می شوند. تا بتوانند بارهای محوری را در هردو جهت تحمل کنند برخی استفاده های جالب توجه:
دراین قسمت برخی از یاتاقانها با استفاده های جالب توجه معرفی می شوند مانند یاتاقانهای مغناطیسی ویاتاقانهای غلتکی عظیم.
▪ یاتاقانهای مغناطیسی:
در برخی از وسایل با سرعت بالا مانند سیستم های ذخیره انرژی چرخ لنگر پیشرفته از یاتاقانهای مغناطیسی استفاده می شود این یاتاقانها به چرخ لنگر اجازه می دهند تا در یک میدان مغناطیسی که بوسیله یاتاقان ایجاد می شود شناور بماند. برخی از این چرخ لنگرها با سرعتی بیش از ۵۰۰۰۰ دور بر دقیقه می چرخد.
یاتاقانهای معمولی با غلتک یا ساچمه ممکن است در این سرعت ذوب یا منفجر شوند. یاتاقانهای مغناطیسی هیچ حرکت اجزایی ندارند وبه این علت می توانند این سرعت باور نکردنی را تحمل کنند.
▪ یاتاقانهای غلتکی عظیم :
احتمالاً اولین استفاده از یاتاقانها در گذشته به هنگام ساختن اهرام ثلاثه مصر باشد. آنهابه منظور غلتاندن سنگ های عظیم به محل ساختمان ها، کنده های گردی را در زیر این سنگ ها قرار می دادند. این روش ممکن است امروزه نیز به منظور جابه جایی اشیای سنگین بکار گرفته شود .
▪ ساختمانهای ضد زلزله :
فرودگاه جدید سا نفرانسیسکو از بسیاری از تکنولوژیهای پیشرفته ساختمان سازی به منظور مقاومت ساختمانهایش در برابر زلزله استفاده کرده است. یکی از این تکنولوژی ها، استفاده از یاتاقانهای غلتکی عظیم می باشد . ۲۶۷ستون هر کدام سوار بر بلبرینگ های ساچمه ای با قطر۵ فوت (۱‎/۵ متر) که وزن ساختما نهای فرودگاه را تحمل می کنند. ساچمه ها در مکانهای مقعری که به زمین متصل است ساکن می باشند. در یک زمین لرزه، زمین می تواند ۲۰ اینچ (۵۱ سانتیمتر )در تمام جهات حرکت داشته باشد. ستون هایی که بر روی این ساچمه ها قراردارند کمتر از این مقدار حرکت می کنند واین باعث می شود ساختمان از حرکت زمین در امان بماند. وقتی زمین لرزه شدید باشد جاذبه ستون ها را به مکان خود باز می گرداند.

وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
تهدید نیروی انتظامی توسط دراویش ساعتی قبل از درگیری در پاسداران
تهدید نیروی انتظامی توسط دراویش ساعتی قبل از درگیری در پاسداران - تهدید نیروی انتظامی توسط وحوش #دراویش، ساعتی قبل از جنایت تروریستی با اتوبوس:«فقط نیم ساعت وقت دارید تا باید بدون قید و شرط برادرمون رو آزاد کنید...»
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    یک ثانیه تا خوش شانسی
    رضایت شغلی و کسب موفقیت در حرفه‌ای که فرد مشغول فعالیت در آن است، خواسته همه افراد است تحقیقات نشان می‌دهد، احساس نارضایتی یا ناموفق بودن در زمینه شغلی اثرات جسمی و روانی …