پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کاربراتور چیست؟


کاربراتور چیست؟
به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند. خازن وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای ۳۰۰ ولت نیز می رسد. این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ برگردد. این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین سیم پیچ و خازن تغییر می کند. تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام شده که نتیجه آن تغییر شارژ مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع ها است.
در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود.در این حالت موتور در دور آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن پلاتین قرار می گیرد. اینجاست که عیب بزرگ سیستم جرقه زنی دلکو ظاهر می شود. کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود.
▪ شدت توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست: مسأله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن همیشه یک معضل بوده است. اما مشکل عمده آن مسأله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود.
▪ عدم تناسب آوانس های دینامیکی و استاتیکی:
الف) آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد شده و توسط فرد تنظیم می شود.
ب) آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلایی و وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند. آوانس استاتیکی با توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان اطمینان داشت
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید