چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فرمانهای powersteering


فرمانهای powersteering
● اساساً گردنده ها
(چرخ ها) برای افزایش راندمان ماشین لازم است، اما ابتدا بگذارید ببینیم که شما چگونه خودروی خود را می گردانید.این به آن آسانی هم که شما فکر می کنید نیست.
● گردش خودرو
ممکن است شما شگفت زده بشوید اگر بدانید که زمانی شما ماشین خود را می گردانید، چرخ های شما به یک سمت جهت گیری نمی کنند. برای اینکه خودرو به نرمی بگردد هر چرخ باید از یک مسیر دایره ای متفاوت پیروی کنند. زمانی که چرخ درون پیچ از دایره ای با شعاع کوچکتر پیروی می کند حقیقتاً گردش سخت تری نسبت به چرخ بیرونی دارد.اگر شما برای هر چرخ یک خط عمود منصف رسم کنید این خطوط در نقطه مرکز گردش طلاقی می کنند. بنابراین شکل هندسه ای اهرم فرمان بگونه ای است که چرخ درونی بیش تر از چرخ بیرونی بگردد. دو نوع سیستم فرمان رایج موجود دارد:
۱) rack-and-pinion
۲) ricirculating ball
فرمان rack-and-pinion به سرعت به رایج ترین نوع فرمان در خودروها، کامیون ها، suv مطرح شد. به راستی این نوع دارای مکانیزم ساده جالبی می باشد. فرمان های Rack-and-pinion داری دو چرخدنده هستند، اولی rack که داندانه هایی است که روی یک لوله فلزی ایجاد شده است، به هر انتهای لوله میله ای که (میله قید) نام دارد متصل شده است. دومین چرخدنده pinion می باشد که به شفت فرمان متصل است. زمانی که شما قربالک فرمان را می گردانید چرخدنده pinion نیز می گردد و دنده ها (rack) را حرکت می دهد.(دندانه های pinion و rack با هم در گیر هستند).هر انتهای میله قید (tie rod) به بازوی فرمان روی محور متصل است.
▪ چرخدنده های Rack-and-pinion دو کار را انجام می دهند:
- حرکت چرخشی قربالک فرمان را به حرکت خطی مورد نیاز برای گردش چرخ تبدیل می کند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید