پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چوب لباسی جیب دار


چوب لباسی جیب دار
مهیا كردن فضایی مناسب جهت هر وسیله و ابزار كاربردی، گام اول برای ایجاد نظم و ترتیب در محیط است. این كار هم با انتخابی صحیح از میان تجهیزات و امكانات موجود مربوطه عملی است و هم با به كارگیری اندكی ابتكار و نوآوری در ایجاد مكانی مناسب برای آن میسر می‌شود. به عنوان مثال همه ما به هنگام آویزان كردن لباس‌های شسته شده مان بر روی بند رخت به خصوص در فضای بیرون از خانه مانند بالكن، حیاط و غیره، از گیره‌های مخصوص پلاستیكی یا چوبی استفاده می‌كنیم. این گیره‌ها معمولاً پس از جمع كردن رخت و لباس خشك شده، بر روی بند باقی می‌مانند. ولی مشكل اینجا است كه در این صورت گردوغبار و دوده موجود در هوای آلوده بر روی آنها لایه ای ایجاد كرده و هنگامی كه دوباره برای لباس‌های شسته مورد استفاده قرار می‌گیرند احتمال لكه دار كردن لباس ها به خصوص در رنگ های روشن وجود دارد. حال آنكه شما می‌توانید گیره‌ها را پس از استفاده جمع كرده و در جای مشخصی برای كاربرد بعدی نگهداری كنید. این ضرورت برای بند رخت‌های تاشو بیشتر احساس می‌شود زیرا هنگام جمع كردن بندرخت، دیگر محلی برای آویختن گیره‌ها وجود ندارد. البته برای این منظور سبدهای آویز مختلف پلاستیكی به بازار آمده اند ولی آنها نیز معمولاً بدون در بوده و منافذی جهت ورود گردوغبار را دارا هستند. مگر اینكه در داخل فضای خانه نگهداری شوند. حال صرفنظر از لوازم موجود، همواره برای شما خانم‌های باسلیقه خانه‌دار روش دیگری نیز وجود دارد شما می‌توانید با به كارگیری اندكی از استعداد خیاطی‌تان و همچنین استفاده از تكه پارچه‌های اضافی موجود در خانه، محلی مناسب برای گیره‌های لباس فراهم كنید. این كار حتی بدون داشتن چرخ خیاطی نیز عملی است.
۱- چوب لباسی (ترجیحاً چوب لباسی انتخابی، میله مخصوص آویز شلوار را نداشته باشد ولی در صورتی كه این نوع چوب لباسی در دسترس نبود شما می‌توانید با انبردست میله پائینی را بریده و لبه آن را به داخل كمی خم كنید.)
۲- پارچه طرح دار با ابعاد ۵۲cm* ۴۵cm
۳- پارچه ساده در ابعاد ۵۲cm* ۴۵cm
۴- پارچه آستری در ابعاد ۹۰cm* ۱۰۴cm
۵- نوار اریب، قیچی، سوزن ته گرد، نخ و سوزن، صابون خیاطی یا مداد مشكی
دستور دوخت: ابتدا پارچه آستری را به دو مستطیل ۵۲cm* ۴۵cm تبدیل كرده و سپس یك تكه از آن را در زیر پارچه طرح دار بر روی زمین یا میز پهن كنید. دو پارچه را با سوزن ته گرد به هم خوب متصل كنید. با پرگار دایره ای به شعاع ۵/۷ سانتیمتر بر روی كاغذ رسم كرده و روی خط دایره را ببرید. به این ترتیب الگویی دایره ای شكل حاصل می شود. این الگو را در فاصله ۱۰ سانتیمتری از لبه یك طول این دو مستطیل پارچه ای به هم متصل، قرار داده و با سوزن در محل خود ثابت كنید. دور این الگو را با مداد یا صابون بر روی پارچه طرح دار خط بكشید. سپس با قیچی روی خط را ببرید. برش دایره را بر روی هر دو پارچه یعنی پارچه طرح دار و پارچه آستری زیرینش به طور همزمان انجام دهید.
نكته: برای انتخاب مناسب ترین مكان جهت این برش دایره ای شكل، تنها در نظر گرفتن فاصله ۱۰ سانتیمتری از طول مستطیل كافی نیست بلكه شما می بایست دایره توخالی را درست در قسمت وسط این طول مستطیل ایجاد كنید. پس از اتمام كار برش ، بر روی لبه این دایره بریده شده، نوار اریب بدوزید. در واقع می‌بایست نوار بر روی لبه دو پارچه طرح دار و آستری با هم دوخته شود. (برای راحتی كار ابتدا نوار را با سوزن وصل كرده سپس با روش پس دوزی و یا با چرخ خیاطی، آن را بدوزید) تا اینجا قسمت جلوی این آویز نگهدارنده گیره آماده می شود. حال نوبت به سطح پشت آن می رسد. برای این منظور پارچه پشت را نیز به آستری متصل كرده و هر دو پارچه طرح دار و ساده پشتی را به همراه آستری از قسمت روی پارچه بر روی هم قرار داده و لبه‌های دو عرض و یك طول آن را با چرخ خیاطی به هم متصل كنید. برای طول دیگر ابتدا با متر نقطه وسط طول مستطیل را اندازه گیری كرده و طرفین آن نقطه را به میزان یك سانتیمتر علامت گذاری كنیم. این طول را نیز به جز ما بین دو علامت زده شده به مقدار ۲ سانتیمتر چرخ كرده و یا با دست بدوزید. حال از قسمت بریده شده دایره‌ای شكل پارچه‌ها را برگردانیده و در پایان از همان محل چوب لباسی را وارد كنید. سرحلقه چوب لباسی را نیز از ۲ سانتیمتر دوخته شده در طول مستطیل، بیرون آورید. به این ترتیب چوب لباسی جیب دار شما آماده می‌شود. شما می‌توانید این چوب لباسی نگهدارنده گیره را بر روی میخ دیوار و یا حتی به ند رخت آویزان كرده و گیره‌ها را از سوراخ دایره ای به فضای داخل بریزید. با این روش گیره‌ها دیگر در معرض گردوغبار، كثیف نخواهند شد.
چند نكته: ۱- در صورتی كه چوب لباسی انتخابی شما از طول بیشتری نسبت به طول داده شده برای پارچه برخوردار بود، شما می‌توانید از دو سر آن به میزان یكسان بریده و این طول را به حدود ۴۵ سانتیمتر برسانید.
۲- برای درست كردن این جاگیره ای نیاز به خرید پارچه ای جدید نیست شما می‌توانید از تكه پارچه‌های موجود در خانه كه بی‌مصرف مانده‌اند، استفاده كنید.
۳- این آویز جیب دار قابل شست وشو است. برای این منظور كافی است چوب لباسی را بیرون آورده و پس از شست وشو و اتوكشی پارچه، دوباره آن را در داخل محل مخصوص قرار داده و بیاویزید.
۴- اگر پارچه‌های انتخابی تان نیاز به سردوزی داشت، پس از وصل آستری به پارچه اصلی، لبه آن دو را با سردوزی به هم متصل كنید تا دیگر به اصطلاح ریش ریش نشود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید