شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۳فوریه ۲۰۰۶ ـ آغاز گسترش کدورت دو بلوک «اوراسیا» و «ناتو» از هم


۱۳فوریه ۲۰۰۶ ـ آغاز گسترش کدورت دو بلوک «اوراسیا» و «ناتو» از هم
از مروری دقیق بر گزارش هایی که در دو روز ۱۰ و ۱۱ فوریه ۲۰۰۶ از مسکو و پکن می رسید و روش انتشار مطالب مربوط به چین و روسیه در رسانه های غرب، چنین بر می آید که کدورت بلوک «اوراسیا» با بلوک «ناتو» از هم، اخیرا رو به افزایش گذارده است. این کدورت با انتشار گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی فزاینده چین و تشدید انتقاد از وضعیت دمکراسی در روسیه (طبق تئوری های غرب) رو به فزونی نهاده است.
برخی از رسانه های آمریکا و به ویژه تلویزیون کابلی «سی ان ان» جمهوری توده ای چین را در اخبار خود «چین کمونیست» می نامند. از سال ۱۹۷۲ تا کنون چنین عبارتی، کمتر بکار برده می شد. نامیدن دولت پکن به «چین کمونیست» به موازات صیقل دادن و افزایش انتشار گزارش های مربوط به ضعف های موجود در چین بوده است از جمله انفجار معدن، آلودگی آب و .... انتقاد از توافق «گوگل» با چین نیز در همین راستا صورت گرفته است.
«کونگ کوان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره قدرت روز افزون نظامی چین را نوعی مداخله در امور چین توصیف کرد و پروفسور «ونگ شینژون» استاد و کارشناس نظامی چین گفت که گزارش پنتاگون جز تخریب روابط چین و آمریکا ثمر دیگری نداشته است و افزود که هدف از تنظیم این گزارش به آن صورت، به دست دادن بهانه برای تقویت نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و استقرار هرچه بیشتر در این منطقه و افزایش بودجه نظامی جهت خرید تسلیحات تازه از کارخانه ها و ایجاد جنگ سرد دیگری در جهان بوده است.
مشاهده تشنج در مذاکرات وزیران دارایی کشورهای گروه ۸ در مسکو نشانه به خشونت گراییدن روسیه تعبیر شده است. در آستانه تشکیل این جلسه بود که پوتین عدم رضایت غرب را نادیده گرفت، و سران حماس را برای مذاکره به مسکو دعوت کرد و در پاسخ تهدید سناتور مک کین مبنی بر تحریم جلسات گروه ۸ در روسیه گفت: «به جهنم» و در ملاقات ۱۱ فوریه ۲۰۰۶ با وزیران دارایی گروه غرب گفت که روسیه از سال ۱۹۹۴ می کوشد که وارد سازمان ۱۴۹ عضوی «تجارت جهانی» شود ولی هنوز موفق نشده است، زیرا که بهانه نداشتن موافقتنامه تجاری با آمریکا سد این راه است و وی تصمیم دارد که با مقامات آمریکایی در زمینه این عضویت روسیه مذاکره جدی کند. وی گفت که مشارکت روسیه در گروه ۸ هم کامل نیست!.
وزیران دارایی گروه ۸ نتوانستند در نشست مسکو درباره بازار پول تبادل نظر کنند زیرا که به سبب عضویت ناقص روسیه، باید مذاکرات خود را بدون حضور وزیر دارایی روسیه (کودرین) انجام می دادند که درخواست ترک جلسه از میزبان، کاری مودبانه نبود. اگر مذاکرات پولی انجام شده بود، موضوع اخطار ایران به قطع معاملات نفت با دلار بررسی می شد. در نشست مسکو، روسیه به عنوان دومین صادرکننده نفت در جهان تحت فشار بود که به کاهش بهای افسار گسیخته نفت کمک کند که روسیه در این زمینه وعده نداد و تشنج به همین سبب بروز کرد زیرا وزیران دیگر گفته بودند که بهای نامشخص نفت ثبات رشد اقتصادی را بر هم می زند و اگر مسئله حل نشود، جهان در برابر «ریسک» باقی خواهد ماند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید