جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ فوریه سال ۱۷۴۲ ـ گزارش جالب و مهم دیدار فرستاده تزار روسیه با نادر شاه


۱۵ فوریه سال ۱۷۴۲ تزار روسیه و مشاورانش گزارش « کالوشکین » نماینده اعزامی به ایران را از ملاقاتش با نادر شاه به دقت بررسی کردند. نادر ۱۵ ماه مه سال ۱۷۴۱ هنگام عبور از راه جنگلی سواد کوه ( مازندران ) با شلیک گلوله از داخل جنگل به سویش مورد سوء قصد قرار گرفته بود و این رویداد عمیقا بر روحیه اش اثر گذارده بود. نادر پس از این
تیر اندازی که صدمه ای هم به او وارد نساخت ماهها در تهران که شهرکی خوش آب و هوا بود اقامت کرد و در همین جا «کالوشکین» موفق به دیدار او شد. کالوشکین در گزارش خود که در آرشیو سن پترز بورگ محفوظ است نوشته بود:
ملاقات با نادر بسیار دشوار بود . وی چنان از باده پیروزی سرمست است که صریحا می گوید که اگر اراده کند؛ با یک حرکت کره زمین را مسخر خواهد کرد.نادر مردی نظامی است و نمی توان روی تعهدات سیاسی او حساب کرد. او با عثمانی خوب نیست و با ما هم قلبا خوب نخواهد شد. خیلی دشوار است که بشود با او وارد یک معامله سیاسی شد ، زیرا او برای هر مسئله ای راه حل نظامی را ترجیح می دهد. او عاشق شمشیر درخشان ، توپ دور زن ، اسب اصیل و سرباز مطیع است . با وجود این، هروقت که خسته می شود از منشی اش که در جلسات رسمی همیشه حضور دارد می خواهد که برایش از دیوان حافظ غزلی بخواند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید