چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فوائد روزه داری از دیدگاه پزشکی


فوائد روزه داری از دیدگاه پزشکی
● فواید روزه داری از دیدگاه پزشکی عبارت است از :
۱- دستگاه قلب وعروق
۲- دستگاه گوارش
۳- بافتهای چربی بدن
۴- اعصاب و روان
۵- تنظیم تعادل بیوفیزیکی و بیوشیمیایی بدن .
۶- متعادل شدن جریان خون ورودی و خروجی به کلیه ها و هورمونهای فوق کلیوی .
۷- اثرات مفید بر غدد داخلی بدن
۱یکی از مفید ترین فواید روزه داری ، بر دستگاه قلبی عروقی است ، قلب انسان در دقیقه به طور میانگین ۷۲ ضربه می زند و از این طریق جریان خون را از قلب به کلیه ، عروق و اعضای بدن منتقل می کند یعنی در واقع با انقباض بطنهای قلبی ، خون سرشار از مواد غذایی از قلب به ریه ها منتقل می شود و پس از اکسیژن گیری مجددا به قلب بازگشته و با پمپاژ بعدی به مغز و کلیه ها و سایر اعضای بدن انسان می رسد . این عملیات به ظاهر ساده و انتقال مواد غذایی توسط خون که از طریق انقباض قلب صورت می گیرد ، بد ینگونه است که : قلب انسان در دقیقه ۷۲ ضربه و در روز ۵۰ هزار ضربه و در سال ۱۸ میلیون بار طپش می کند . در نتیجه می بینیم که این عضو کوچک با این همه فعالیت در طی روز نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد تا از بار قلبی کاسته شود .
با روزه داشتن بخشی از فشارهای غذایی به قلب که در طی سال ایجاد می شود کاسته شده و حداقل قلب برای یک ماه به استراحت می پردازد . این استراحت قلبی همراه با تخلیه ی چربی از قلب و عروق نیز همراه است و بخشی از چربیهای رسوب کرده در عروق کرونر قلبی که به صورت آترواسکلروز ( سفت شدن عروق بدن ) تجزیه شده و از داخل عروق کنده می شوند و وارد جریان خون شده و به صورت کالری و حرارت از بدن خارج می شود .
همانگونه که در بیمارستان به بیمارانی که چربی خون بالایی داشته ویا دچار سکته های قلبی و مغزی شده اند توصیه می شود از حجم غذای مصرفی کاسته و به استراحت قلب و آرامش آن توجه کنند ، همچنین از آنجا که تعداد وعده های غذایی در شبانه روز و میزان مصرف نمک در ماه رمضان کاهش می یابد در نتیجه فشار خون روزه داران نیز در حد متعادل و طبیعی حفظ می شود . از طرفی در ماه رمضان که همانا ماه خداوند و پیامبر و قرآن است نوعی آرامش روحی ومعنوی به قلب و مغز دست می دهد که انواع استرسهای روزمره و اضطراب و نگرانیها را از قلب و عروق مهار کرده واز فشارهای روحی قلب کاسته می شود .
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید