پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اشکالات بالقوه اینترنت ماهواره‏ای


اشکالات بالقوه اینترنت ماهواره‏ای
تمام این مراحل به تعلّل ختم می‏شود؛ یعنی تأخیری درخور توجه بین زمانی که کلیک می‏کنید تا زمانی که داده را دریافت می‏کنید. این تأخیر ناشی از آن است که تقاضایتان از جانب رایانه و از راه مودم ابتدا به مرکز شبکه‏ ماهواره‏ای فرستاده می‏شود و از آنجا به میزبان وب می‏رسد. سپس به مرکز شبکه‏ ماهواره‏ای باز می‏گردد؛ و آن‏وقت ۲۵۰۰۰ کیلومتر مسافت را تا ماهواره می‏پیماید و مجدد به جانب آنتن بشقابی فرود می‏آید.
ماهواره فقط مقدار مشخصی پهنای باند دارد که ممکن است آن را بین متقاضیان تقسیم کند. منتها سامانه ‏های ماهواره‏ای دوسره، که برای مخابره‏ زمین به هوا به مودم آنالوگ نیاز ندارند، پهنای باند بسیار عریضتری دارند- پهنایی به وسعت ۵/۱ مگابیت در ثانیه از هوا به زمین؛ و ۲۰۰ کیلوبیت در ثانیه از زمین به هوا.
● تقسیم بندی اینترنت ماهواره‏ای:
▪سه نوع اینترنت ماهواره ای وجود دارد:
۱) اینترنت آفلاین :
در سراسر دنیا، افراد مختلف از اینترنت ماهواره ای آنلاین استفاده می کنند و در حال دانلود فایلهای مختلف اند و ماهواره برای آنها فایلها را ارسال می کند تا دریافت کنند. در این روش، شما هم می توانید از فرصت استفاده کنید و فایلهایی را که آنها دریافت می کنند دریافت کنید . برای این کار، شما به سخت افزار اینترنت آنلاین یکطرفه احتیاج دارید و برای دانلود هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید.
۲) اینترنت یکطرفه :
این روش به این علت یکطرفه نامیده می شود که شما از راه دیش خود فقط دریافت اطلاعات دارید و ارسال اطلاعات شما از راه خط تلفن یا adsl یا ... انجام می شود. در این روش، علاوه بر خرید تجهیزات اینترنت یکطرفه، شما باید ماهیانه هزینه ای به شرکت تهیه کننده اینترنت ماهواره ای بپردازید که بسته به نوع خدمات درخواستی شما این هزینه ها متغیر است.
۳) اینترنت دوطرفه :
در این نوع اینترنت ماهواره ای، دریافت و ارسال اطلاعات از راه دیش انجام می شود؛ به این صورت که اطلاعات شما از راه LNB مخصوص دریافت می شود و از راه دستگاهی به نام Transmiter به ماهواره ارسال می شود. در این روش، قیمت تجهیزات سخت افزاری و نیز هزینه های ماهیانه نسبت به روش اول بسیار گرانتر است.
● سخت افزار لازم برای اینترنت ماهواره ای:
نوع اول و دوم سخت افزار دقیقا مشابهی دارند؛ تنها تفاوت آنها در نرم افزار است که در پایان این مقاله به آن می پردازیم.
▪ DVB Cart:
کارت dvb یا اصطلاح عامیانه آن کارت رسیور کارتی است که روی اسلات PCI مانند کارت مودم یا کارت گرافیک و ... در رایانه شما نصب می شود . این کارت دارای ورودی فیش «ال ان بی» است که از راه کابل معمولی رسیور به LNB نصب شده روی DISH می رود.
▪ آنتن یا دیش:
شما می توانید از دیشهای معمولی برای این کار استفاده کنید. حداقل اندازه دیش شما باید ۹۰ باشد؛ چون اندازه های کوچکتر شما را با مشکل مواجه می کند . پیشنهاد ما استفاده از دیش ۱۲۰ است که اگر به طور دقیق جهتیابی شود، سیگنال قوی به شما خواهد داد و در سرعت دانلود شما تأثیر بسزایی دارد. البته منظور ما از دیش دیش معمولی است . دیش اگر استاندارد طراحی شود، حتی با سایز ۴۰، می توانید سیگنال سایز ۱۲۰ را دریافت کنید.
▪ ال ان بی ( LNB):
ال ان بی شما همان ال ان بی معمولی گیرنده های خانگی است؛ فقط پیشنهاد می کنیم که از ال ان بی خوبی استفاده کنید تا بهترین کیفیت و سرعت را داشته باشید و نیز کابلی که استفاده می کنید کابل خوبی باشد. فیشها را در دو سر آن متصل کنید و قبل از اتصال محل را با سوهان بسایید تا بهترین اتصال را پیدا کند. روی آن چسب بزنید و لاستیک مخصوص ضد باران را روی آن قرار دهید. نتیجه همه این کارها داشتن کیفیت بالاست. سخت افزار اینترنت ماهواره ای دوطرفه سخت افزاری پیچیده است.
منبع : آسمونی


همچنین مشاهده کنید