پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

موتور اشتعال جرقه ای


موتور اشتعال جرقه ای
▪ سیستم اشتعال الکترونیکی: که برای قطع و وصل از نیم رساناها استفاه می کنند.
▪ سیستم اشتعال القایی: که انرژی اولیه را در یک سیم پیچ ذخیره می کند.
▪ سیستم اشتعال تخلیه خازنی: که انرژی اولیه را در یک خازن ذخیره می کند. ساختمان موتورهای اشتعال جرقه ای مرسوم از نوع موتورهای رفت و برگشتی یا پیستونی هستند که دارای ساختمان بخصوصی می باشد. (جهت مطالعه ساختمان کلی موتورهای پیستونی به موتورهای احتراق داخلی مراجعه کنید.) لیکن یک سیستم تولید جرقه الکتریکی نیز جز منظمات این موتورها می باشد که لاجرم یکی از انواع چهارگانه سیستم های اشتعال جرقه ای می باشد.
● طرز کار
هر موتور پیستونی اشتعال جرقه ای صرف نظر از اندازه ، مقدار سیلندرها ، مواد استفاده و غیره یکی از دو نوع موتورهای متداول زیر می باشد.موتورهای دوزمانه: که موتورهای سیکل دوزمانه هم خوانده می شوندن.موتورهای چهارزمانه: که موتورهای سیکل چهارزمانه نیز نامیده می شوند.همانگونه که در نام این موتورها دیده می شود حرکات آنها به شکل سیکل (دوره های قابل تکرار) می باشد. یک سیکل به وقایعی گفته می شود که در داخل سیلندر موتور و در فاصله میان دو انفجار پست سرهم به وقوع می پیوندد.
● این وقایع به ترتیب عبارتند از:
▪ مکش: به داخل کشیدن یک مخلوط قابل احتراق در سیلندر تراکم متراکم ساختن مخلوط وارد شده به سیلندر توسط پیستوناحتراق یا انفجار شعله ور ساختن مخلوط متراکم شده و انبساط گازهای سوخته شده و تولید قدرت به کمک جرقه تخلیه خروج مواد حاصل از عمل احتراق در موتورهای سیکل چهارزمانه، جهت انجام اعمال فوق به چهار کورس پیستون نیاز است. ولی در موتورهای سیکل دوزمانه، اعمال فوق در دو کورس پیستون انجام می پذیرد: (کورس پیستون عبارتست از فاصله ای که پیستون در دورن سیلندر از بالاترین مکان خود تا پایین ترین مکان خود می پیماید و یا بالعکس)
● کاربرد
اکثر اتومبیل های اطراف ما و همه موتورهایی که با سوخت بنزین و یا گاز مایع کار می کنند همگی جزو موتورهای اشتعال جرقه ای هستند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید