جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بی اشتهایی نشانه چیست؟


بی اشتهایی نشانه چیست؟
اگر مثل بیشتر مردم هستید، از بین رفتن اشتها فرصت خوبی برای کاهش وزنتان است. اما اگر بی اشتهایی به جای چند روز چند هفته طول بکشد و به طور عادی باعث آب رفتن شما شود، این بی اشتهایی علت خاصی دارد.
تقریباً تمام عفونت ها می توانند باعث بی اشتهایی شوند. مثلاً ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است عامل آن باشد. یا علل جدی تر مثل سل، کم کاری غده تیروئید، بیماری های قلبی یا ریوی، یا گرفتاری های کبدی داشته باشد. متأسفانه یکی از شایعترین علائم اخطاردهنده اولیه سرطان بی اشتهایی است که معمولاً با تغییر در حساسیت به مزه ها همراه است.
مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزی است که به فرآیند بهبود کمک کند. با این همه بیماری تنها علت کاهش اشتها نیست. گاهی چیزی که به دلیل خاصی خورده اید، مثل یک دارو می تواند عامل آن باشد.
آنتی بیوتیک هایی مثل اریترومایسین جوانه های چشایی را غیرفعال کرده و باعث کندی حرکت غذا در روده شده و احساس پری بعد از خوردن غذا را طولانی می کنند.
کمبودهای کلی تغذیه ای می توانند نیروی حیاتی یک اشتهای طبیعی را تضعیف کنند. مخصوصاً اشخاص مسن ممکن است گرفتار کمبود روی در رژیم غذایی باشند که می تواند جوانه های چشایی را از بین ببرد.
اگر اخیراً یک برنامه ورزشی را شروع کرده اید ممکن است دچار بی اشتهایی شوید تا بدن خود را با نیازهای جدید تطبیق دهد.
به طور کلی، سلامت روانی نقش مهمی در اشتهای شما دارد، در هنگام گرفتاری طولانی، تنش روانی می تواند شما را به پرخوری بکشاند. ولی فشارهای کوتاه مدت معمولاً اشتها را از بین می برند. افسردگی نیز در برخی افراد باعث بی اشتهایی می شود.
بی اشتهایی عصبی اختلالی است که در افراد مبتلا- معمولاً دختران جوان- تقریباً باعث ترک کامل غذاخوردن می شود. بیماری وسوسه غذا خوردن دارند، ولی از ترس چاق شدن چیزی نمی خورند. برای آنها نخوردن به اندازه خوردن راحت است.
● درمان بی اشتهایی
کمی بی اشتهایی جای نگرانی ندارد. اما اگر آخرین باری را که از غذا خوردن لذت برده اید به یاد ندارید، باید سعی کنید عادت عادی خوردن را باز به دست آورید.
در اینجا مواردی را که باید به آن توجه کنید گفته می شود. به اندازه بخورید. اشتهای طبیعی دقیقاً چگونه است؟
اشتهای طبیعی خوردن به اندازه ای است که وزن بدن را طبیعی نگاه می دارد. اگر اشتهای طبیعی دارید، باید انواعی از غذاها را بخورید، اشتهای زیاد به خوردن فقط گوشت فقط اشتهای طبیعی نیست. اگر مرتباً خود را وادار به خوردن می کنید، این هم علامت خوبی نیست. ویتامین بخورید.
خوردن روزانه مکمل مولتی ویتامین و کانی ها به بازشدن اشتهای کاهش یافته کمک می کند و اگر کم خوردن شما باعث سوءتغذیه شده است، مواد غذایی اضافی آسیبی به شما نمی رساند.
گاهی افراد مسن تر با خوردن روی کمی اشتهای خود را باز می یابند. درباره لزوم خوردن روی با پزشک مشورت کنید. داروهایتان را کنترل کنید. درباره احتمال اینکه داروهای مصرفی تان یا مقدار آنها باعث بی اشتهایی شده باشد سئوال کنید. پزشک ممکن است دارو را با داروهای دیگری که اشتها را از بین نمی برند عوض کند.
هر چه را که دوست دارید بخورید. اگر غذاخوردن لذت خود را از دست داده است، برنامه غذایی خود را عوض کنید. ببینید کدام غذاها برایتان اشتهاآور است و از آنها بخورید. اگر فقط بستنی دوست دارید، هرقدر که می خواهید بخورید. ما رژیم غذایی ناسالمی را توصیه نمی کنیم، اما اگر بستنی تنها راه رساندن کالری مورد نیاز به بدن است، هر قدر که می خواهید بخورید. هدف بالا بردن ضریب اشتها است. حجم غذا را کم کنید. غذا را با حجم کم و دفعات بیشتر بخورید. معده شما غذای کمتر را بهتر می پذیرد.
آب زیاد بخورید. اگر برنامه ورزشی تازه ای شروع کرده اید، مهم ترین نیاز شما آب است. کم آبی بدن می تواند بی اشتهایی ایجاد کند. پیش از شروع تمرین و بلافاصله بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. به علاوه هر روز شش تا هشت لیوان آب بخورید.
نزد پزشک بروید. اگر بعد از دو هفته اشتهای خود را بازنیافتید، برای معاینه کلی پیش پزشک خود بروید. قبل از درمان باید اختلالات جسمانی تشخیص داده شود. شاید فقط به یک دوره درمان با آنتی بیوتیک برای از بین بردن یک عفونت خفیف نیاز داشته باشید. سلامت روانی خود را بیازمایید.
اگر افسرده هستید، داروهای ضدافسردگی تجویز شده توسط پزشک اشتهای شما را برمی گرداند. با بازگشت سلامت روانی اشتهای شما نیز بازمی گردد. از متخصص کمک بگیرید.
بی اشتهایی عصبی معمولاً به درمان خانگی جواب نمی دهد و افراد مبتلا به آن باید در بیمارستان بستری شوند. معالجه آن مشکل است و نیاز به درمان شدید روان شناختی و تغذیه ای دارد. ممکن است تغذیه اجباری از طریق تزریق درون سیاه رگی یا لوله معدی لازم شود.
منبع : راه نرفته


همچنین مشاهده کنید