شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سیستم روغنکاری قطعات


سیستم روغنکاری قطعات
در بعضی از اتومبیلهای سواری مدرن امروزه برای خنک کردن سریع روغن از رادیاتور روغن که معمولاً در محدوده رادیاتور آب قرار دارد استفاده می گردد و همچنین در اکثر ماشین آلات سنگین برای خنک نمودن روغن از دستگاهی به نام کولر روغن استفاده شده است.
▪ خاصیت پاک کنندگی
معمولاً یک مقدار ذرات اضافی در زمان تعویض روغن به علت بی احتیاطی وارد موتور می شوند و همچنین اگر پلیسه ای از فرسایش قطعات به وجود آیند در ضمن گردش روغن این ذرات در فیلتر روغن اتومبیل باقی مانده و روغن پس از تصفیه به صورت یک مایع تمیز کننده واردکانالهای روغن شده مشغول روانکاری و روغنکاری قطعات می شود. پس اهمیت وجود و لزوم تعویض فیلتر روغن به خوبی مشخص است که لااقل در هر چند بار تعویض روغن نسبت به عوض کردن فیلتر آن اقدام شود.
▪ خاصیت آب بندی
روغن آبآبندی نمودن قطعات را در زمان خراشیده شدن و همچنین در عمل گازبند پیستون کمک نموده و مانع فرار گازها (کمپرس) می شود.
▪ خاصیت ضربه گیری
یکی از مهمترین خواص روغن در موتورها گرفتن ضربات در حین انجام اعمال دارد که در میان این خلاصی ها همیشه یک لایه نازک روغن در جریان است و ضمن عمل روغنکاری ضربات حاصل از انفجار را که بر سر پیستون وارد می شود و به وسیله گزن پین و شاتون به میل لنگ منتقل می گردند را گرفته و خنثی می کند و از صدمات وارده به قطعات و ایجاد سر و صدا جلوگیری به عمل می آورد، چون قطعاتی که باید روغنکاری بشوند بالاتر از سطح کارتر قرار دارند بنابراین برای رساندن روغن به قطعات مختلف و فوقانی موتور دستگاهی به نام اویل پمپ (پمپ روغن) استفاده شده است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید