پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تقویت موتور


تقویت موتور
معمول ترین راهها جهت افزایش نیروی تولیدی موتور افزایش راندمان حجمی موتور می باشد. به کمک افزایش راندمان حجمی بسته به تکنیک مورد استفاده می توان از ۵% تا بیش از۱۰۰% موتور یک خودرو را تقویت کرد و یا مشخصه های توان و گشتاور موتور را در دورهای متفاوت تغییر داده و اصلاح کرد.پیش از شروع این مبحث نکاتی به نظرم می رسد که با رعایت آنها می توان خودرو و موتور آنرا به شرایط کاری استاندارد نزدیک کرد و در بسیاری از موارد رسیدن به حالت های استاندارد توانایی حل مشکل را داشته و احتمالابًاعث انصراف شما از ایجاد تغییرات در موتور و افزایش توان آن می گردد.فرض می کنیم شما یک خودروی انژکتوری با نسبت تراکم بالاتر از ۹به یک (نظیر اکثر خودروهای انژکتوری کشور) در اختیار دارید.خوب به صورت استاندارد برای بدست آوردن حداکثر توان تولیدی این موتور شما حتماً باید از بنزین سوپر با شاخص اکتان ۹۶ به بالا استفاده کنید. چرا؟ چون در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۹۰ یا ۸۷ موتور شما در زمان کارکرد در حالت تمام گاز دچار پدیده ضربه زدن Knock در سیلندر می شود (به دلیل اینکه بنزین معمولی در دما و فشار کمتری به حالت خودسوزی دچار می شود) خوب حالا قبل از جرقه زدن شمع مخلوط سوخت و هوا محترق شده و این هم باعث افت توان موتور و هم ضربه های قوی در محدوده سر سیلندر می شود. اگر خودرو مجهز به سنسور ضربه باشد (اکثر خودروهای انژکتوری این سنسور را دارند) دستگاه کنترل موتور شما جهت جلوگیری از ضربه زدن شروع به کاهش مقدار سوخت در مخلوط سوخت و هوا می کند تا جاییکه مخلوط خاصیت ضربه زدن خود را از دست بدهد. این به معنای کارکرد موتور با مخلوط رقیق سوخت و نتیجتا ًافت توان موتور می باشد. در این شرایط استنباط شما این است که موتور خودرو ضعیف است. پس از چک کردن همه قسمتها و اطمینان از اینکه همه چیز استاندارد و سالم است به این نتیجه می رسید که این موتور به صورت کلی توان پایینی دارد. در حالیکه فقط دلیل این ضعف کاربرد سوخت با ارزش خودسوزی اشتباه بوده. نکته جالب اینجاست که در این حالت با اینکه مخلوط رقیق تر سوخت پاشیده شده ولی به سبب کمتر شدن راندمان ترمودینامیکی مصرف کلی سوخت بیشتر می شود. به صورت کلی قانون در مورد خودروهای انژکتوری اینست که این خودرو ها بسیاری از نواقص موجود در سوخت فشار هوا یا مسائل دیگر مربوط به کارکرد موتور را (که ارتباطی به طراحی موتور ندارد) به صورت خودکار و تا حد زیادی اصلاح می کنند و موتور را برای کارکرد در شرایط جدید آماده می کنند در بسیاری از موارد این اصلاحات موجب اشتباه مصرف کننده موتور در مورد توان تولیدی موتور می شود.
▪ کثیف بودن فیلتر هوا:
کثیف یا معیوب بودن شمع و وایر شمع. درزهای کوچک در مانیفولد ورودی و یا لوله های متصل به آن (در بسیاری از موارد خرابی بوستر ترمز و کشیدن هوای بی مورد از این قسمت موجب شده که عملکرد موتور مختل شود و موتور بواسطه کشیدن هوای بی مورد بدرون بسیار ضعیف کارکند ولی موقع بررسی شما با این استنباط که کلیه موارد مؤثر بر سوخت رسانی و احتراق در موتور سالم هستند به این نتیجه می رسید که موتور ضعیف است!) با این توضیحات مختصر به دنبال مبحث اصلی یعنی تقویت موتوری که از نظر کارکرد و مسائل جنبی در شرایط نرمال و استاندارد قرار دارد می رویم. قانون کلی در مورد یک موتور درو نسوز (از هر نوع) این است که انجام تغییرات کوچک در سیستم سوخت رسانی و جرقه موجب ایجاد تغییرات بسیار بزرگ در عملکرد و مصرف سوخت خودرو می باشد.شایان ذکر است که ایجاد این تغییرات به صورت اصولی و استاندارد نیاز به دانش پایه در زمینه شناخت خودرو و مسائل مربوط به آن داشته و انجام این تغییرات بدون دانش کامل در بسیاری موارد نتیجه معکوس نظیر کاهش نیروی تولیدی موتور و افزایش مصرف سوخت را بدنبال خواهد داشت غیره پس دقت کنید!
▪ قسمت اول تنفس بهتر:
پیشتر گفتیم که معمول ترین و اولین کار جهت افزایش قدرت موتور یک خودرو تغییر در راندمان حجمی آن موتور می باشد. اولین قدم در این راه تعویض سیستم هواکش به همراه هواکشهایی با مقاومت کمتر (یا بعضاً انواع دوش روغنی) است.افزایش بیشتر و بهتر نیروی تولیدی و همچنین تغییرات کلی در صدای خروجی از موتور می شود که محدودیت جدیدی در زمینه صدای خروجی از اگزوز ایجاد می شود که موجب محدود شدن بهبود راندمان اگزوز به محدوده ای تعریف شده از حداکثر میزان صدای خروجی از موتور می شود. جهت رفع این نقیصه می توان از اگزوزهای تکی برای هر سیلند (یا استفاده از یک اگزوز برای دو سیلندر) استفاده کرد که موجب بهبود تخلیه موتور و همچنین عدم افزایش بیش از حد صدای خروجی از اگزوز می شود. موارد بعدی در زمینه تقویت راندمان حجمی موتور (نظیر استفاده از سوپرشارژ یا استفاد از مانیفولدهای چند حالته یا استفاده از سیستمهای چند سوپاپه و....) مواردی تخصصی.نسبتاً پرهزینه و همچنین با نیاز به ایجاد تغییرات اساس در موتور (چه از نظر قطعات جانبی و چه از نظر تنشهای وارده بر موتور) می باشند که انجام آنها توسط اشخاص یا کارگاههای کوچک معمولاً عملی نیست و به همین دلیل در این جا بررسی نمی شودمان حجمی موتور می باشد. به کمک افزایش راندمان حجمی بسته به تکنیک مورد استفاده می توان از ۵% تا بیش از۱۰۰% موتور یک خودرو را تقویت کرد و یا مشخصه های توان و گشتاور موتور را در دورهای متفاوت تغییر داده و اصلاح کرد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید