پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این سفید نازیباست!


این سفید نازیباست!
این که شوره سر از چه نوعی باشد و چه علتی داشته باشد، مهم نیست، اما وقتی این پوسته های سفید روی لباس می ریزد، فرد
را بسیار ناراحت می کند. شوره سر نتیجه پوسته ریزی غیرطبیعی است که از پوست سر جدا شده و لا به لای موها باقی می مانند.
در حالت طبیعی هر سه هفته یک بار، سلولهای پوست سر از بین رفته و سلولهای جدید جای آنها را می گیرند. در هنگام برس کشیدن و شستشوی موها، این سلولهای مرده جدا می شوند. اگر احیای دوباره سلولهای جدید با سرعت غیرعادی صورت گیرد، با برس کشیدن، پوسته ها جدا می شوند. اما اگر برعکس، پوسته ها به پوست بچسبند و باعث افزایش سبوم (ترشح روغنی غدد سبابه متشکل از چربی و بقایای اپی تلومی) شوند، باعث خارش می شوند.
یکی از نکات مهم درباره شوره سر، این است که نوع شوره ای که فرد گرفتار آن است باید تشخیص داده شود؛ زیرا با توجه به نوع شوره، درمان آن متفاوت است، اما چطور می توان شوره را شناخت؟ شوره های خشک، ریز و کاملاً سفید هستند و از پوست سر که عموماً نیز خشک است، جدا می شوند.
ریزش این شوره ها بخصوص هنگام کوتاه کردن موها بیشتر دیده می شود.
شوره های خشک عموماً انگلهای ریز و قارچهای میکروسکوپی هستند که خارش پوسته سر را تشدید می کنند. در حالی که شوره های چرب به هم فشرده هستند و به پوست سر می چسبند، و باعث خارش می شوند در ضمن لایه فشرده ای را تشکیل می دهند که موجب خفگی پوست سر و در طولانی مدت ریزش موها می شود. هر چه ترشح چربیها بیشتر باشد، خفگی پوست سر نیز بیشتر شده و سیکل معیوبی را به وجود می آورد.
اما به هر حال، شوره ها از هر نوعی که باشند به هر حال ناخوشایند هستند. وقتی چنین مشکلی پیش می آید، فرد مرتباً لباسهایش را تکان می دهد، نوع شامپو را عوض می کند، کلاه به سر می گذارد و... این بیماری بسیار رایج در واقع «درماتیت سبورئیک» پوست است که در اغلب موارد شستشوی زیاد با شامپو مشکل را تشدید می کند. شوره سر پس از سن بلوغ ایجاد می شود و ممکن است تا آخر عمر باقی بماند و در شرایط استرس زا و مواقع خستگی نیز بروز می کند.
به علاوه، شوره سر ریزش موی سر را نیز زیاد می کند. در مواردی که شوره ها ریز و خشک باشند، استفاده از یک شامپوی ضد شوره مشکل را برطرف می کند، اما اگر شوره ها چرب و کاملاً قابل رؤیت باشند، نیاز به مراقبت و درمان خاص است. شامپوهای مناسب و مخصوص به طور محسوسی پوست سر را از این نظر بهبود می بخشد، اما وقتی که ابروها و پره های بینی نیز دچار پوسته ریزی شدند، بیماری بیشتر شبیه «پسوریاز» است که در چنین شرایطی حتماً باید با متخصص پوست مشورت کرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید