جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط موثر با مشتریان بدخلق و عصبانی


ارتباط موثر با مشتریان بدخلق و عصبانی
گاهی اوقات که محصولی را به فروش می رسانید، با تمام تلاشی که در ارائه مناسب و مدیریت محصول و انبار انجام داده اید، مشتریان تان راضی نیستند.
این نارضایتی را تنها بخش اجتناب ناپذیر کسب و کار خود ندانید. درعوض، اینکه چگونه با مشتری ناراضی برخورد می کنید را مدنظر قرار دهید. این امر، تفاوت میان از دست دادن موقت مشتریان یا راضی نگه داشتن آنان و حتی ترغیب شدنشان به انجام معامله با شما است.
● به هفت نکته کلیدی زیر توجه کنید:
۱) همواره مشکلات مشتری را تایید کنید. می توانید جمله ای همانند زیر بگویید، "من بابت مشکلی که برای شما پیش آمده متاسفم. خیلی ناراحت شدم."
۲) از مشتری بپرسید که آیا می توانید کاری انجام دهید که وی احساس بهتری داشته باشد. "آیا می توانم کاری انجام دهم که احساس شما نسبت به شرکت / محصول / سرویس ما بهتر شود؟"
۳) به مشتری اطلاع دهید که قصد دارید کلیه جزئیات را ضبط کنید تا آن را با باقی همکاران خود در میان گذاشته و مانع از تکرار آن شوید. "آیا امکان دارد من تمام مواردی که شما می گویید مستند کنم تا آن را با همکاران خود درمیان گذارم؟ می خواهم مانع از تکرار مجدد این مشکل شوم."
۴) اگر شما آن کسی نیستید که باید جواب سوالات مشتری را بدهد، به مشتری بگویید که پیگیر کار وی بوده و با وی تماس خواهید گرفت. "گویا شما با کارمندان متعددی در شرکت ما در تماس بوده اید و متاسفانه من هم اکنون نمی توانم پاسخگوی شما باشم و از این بابت عذرخواهی می کنم. اگر لطف کرده و شماره تلفن خود را به من بدهید، فردا با شما تماس گرفته و از نتیجه مطلعتان می کنم."
۵) درصورت امکان، شماره تماس مستقیم خود را به مشتری بدهید تا بتواند در صورت بروز مشکل در آینده با شما تماس بگیرد. اصولا مردم دوست دارند در دفترچه تلفن خود نام افراد و شماره تماس آنها را داشته باشند تا احساس کنند همه چیر تحت کنترلشان است.
۶) هرگز این جمله را به کار نبرید: "این، سیاست ماست." همه سیاست ها و خط مشی ها در مواقعی قابل انعطاف و حتی تغییر هستند. یک مشتری بدخلق هرگز دوست ندارد جمله ای در مورد سیاست شرکت شما بشنود.
۷) هرگز شرکت و یا فردی را در آن مقصر جلوه ندهید. همواره متحد باشید: "من به دلیل اتفاقی که افتاده متاسفم. مورد شما بسیار نادر است، و من تمام سعیم را می کنم تا شما رضایت داشته باشید."
وقتی رو در رو و یا از پشت تلفن با یک مشتری صحبت می کنید، وی انتظار دارد که شما به وی احترام گذارید. شما همیشه در تغییر خلق و خوی یک مشتری عصبانی موفق نخواهید بود اما با استفاده از مهارت های ارتباطی موثر، شما شانس بیشتری خواهید داشت.
منبع : تجارت اینترنتی


همچنین مشاهده کنید