پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آرایه‌گری گل خشک


آرایه‌گری گل خشک
در ماه‌های زمستان که گل‌های تازهٔ کمتری برای تزئین وجود دارند، گل‌های خشک می‌توانند در دکوراسیون خانه کاربرد بیشتری داشته باشند. شما می‌توانید گوشه‌های خالی خانه را با سبدهای بزرگی از گل‌های خشک تزئین کنید. طرح‌های کوچک‌تر می‌توانند برای تزئین میزها یا پیش بخاری‌ها استفاده شوند. چنین طرح‌هائی ارزش وقت گذاشتن و زحمت کشیدن را دارد چون ماه‌ها پس از تکمیل، هم‌چنان بسیار خوشایند، گیرا و جذاب هستند. شما می‌توانید در انتخاب گلدان برای گل‌های خشک خلاقیت بسیاری از خود نشان دهید زیرا مشکلی از نظر نشت آب از گلدان نخواهید داشت.
حتی می‌توانید به‌عنوان گلدان از تکه‌های چوب یا پوست درخت‌ها یا چوب‌های آب آورده استفاده نمائید. برای بعضی طرح‌ها حتی می‌توان از لوله‌های فلزی استفاده نمود.
برای تزئین سبد کاغذهای باطله یا جعبه‌های کوچک نیز می‌توان از گل‌های خشک استفاده کرد. هم‌چنین با گل‌های خشک می‌شود تابلوهای بسیار زیبائی برای نصب روی دیوار تهیه نمود.
در این‌صورت قاب کردن تابلو باعث جلوه دادن به نمای کار شده و در عین حال گل‌های خشک را در مقابل گرد و خاک حفاظت می‌کند. از یک اسفنج که به شکل مناسبی فرم داده شده باشد نیز می‌توان استفاده کرد گل‌ها را داخل آن فرو برد تا زمانی‌که جلوه‌ای گیرا به وجود آید.
● گل‌های قابل استفاده در آرایه‌گری گل‌ خشک:
اگر شما گل‌هایتان را خود پرورش می‌دهید باید بدانید که بسیاری از آنها به آسانی در خانه خشک می‌شوند. بعضی از گل‌ها بسیار بهتر از گل‌های دیگر خشک می‌شوند. مثلاً اگر گل زبان در قفا درست قبل از کامل شدن چیده شود تقریباً رنگ خود را به‌طور کامل حفظ خواهد کرد. این گل بهتر است زمانی چیده شود که نیمی از خوشه، رنگ کاملی دارد. سپس آن را در مقداری آب قرار داده و بگذارید تا همهٔ آن رنگ بگیرد و کامل شود. سپس آنها را به‌طور وارونه در جای مناسب آویزان کرده و اجازه دهید به تدریج خشک شوند. لایهٔ نازکی از اسپری می‌تواند حالت گل‌ها را نگهدارد. هم‌چنین گل بومادران برای سال‌های دراز، رنگ طلائی‌اش را حفظ خواهد کرد.
گل ادریس هم رنگ خود را حفظ می‌کند مخصوصاً نوع سبز و قرمز آن اما نوع آبی کم رنگ آن تبدیل به قهوه‌ای می‌شود. هرچند برای پوشش اسفنج قابل استفاده است اما بهترین کار اینست که برگ‌های گل ادریس را قبل از عمل خشک کردن جدا سازیم.
رزها را هم می‌توان خشک کرد البته بر روی ساقه‌های طبیعی خودشان. به هر صورت هر گلی به هر نوعی خشک می‌شود و پس از خشک کردن در کنار هم چیدن گل‌های خشک طرح‌های بسیار زیبائی می‌توان به‌دست آورد.
منبع : فصلنامه جهان گل


همچنین مشاهده کنید