پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

رویاهای عجیب دوران بارداری


رویاهای عجیب دوران بارداری
در مدت بارداری، زنان یک زندگی رؤیا گونه و خیالی را سپری می کنند که نشان دهنده شدت تغییرات جسمانی است. در مدت نه ماه، به ندرت شب ها برای مادر باردار با آرامش سپری می شود. خواب و رؤیاها بسیار زیاد، غالبا آشفته، به شدت هراسناک و وسوسه کننده و یا برعکس، آرام بخش و دلگرم کننده است.
بعضی خواب ها به این دوره زندگی مربوط می شوند و مطابق با نشانه های بزرگ، نمونه های آرمانی، بازتاب تحول جسمانی و کلا تاثیر روانشناسی بخصوص شدید مادر باردار است. باید بدانیم که همه ما نسبت به خود، به طور کم و بیش پنهان خیال پردازی می کنیم.
همچنین خانم حامله راجع به وضع حمل و تولد نوزادش نیز خیال پردازی می کند. روانکاوی تولد همیشه با تفکر تولد مجدد، تکامل و بلوغ همراه است. متولد شدن در واقع فدا کردن بخشی از وجود خود برای رشد و رسیدن به بلوغ است. و این درحالی است که خانم باردار برای رسیدن به مقام مادری، به سمت متحول شدن و تغییر موقعیت خویش برده می شود. رؤیاهای زایمان نیز نمادی از همین قدرت خلق کردن است. اما این تکامل، به دنیا آوردن موجودی شبیه خود و پذیرش این تغییرات، همیشه ساده و راحت نیست. و همین موضوع ممکن است با تصورات زایمان های مشکل، بروز کند. همچنین ممکن است تصور زایمان اشتباه و عوض شدن نوزاد نیز به ذهن خطور کند همین خیالات، ترسی را به وجود می آورد که مانع از به پایان رسیدن مطلوب این مرحله حساس می شود.
در دوران بارداری، روابطی که خانم باردار با مادر خود برقرار می کند، در بطن این تکامل روانشناختی وجود دارد. بعضی مشکلات ارتباطی ممکن است مجددا ناگهان بروز کند که مستلزم آن است که سازماندهی و تنظیم شوند. همچنین به طور ناخودآگاه، بعضی خاطرات دوران کودکی مادر باردار در او برانگیخته می شود. پاره ای از اضطراب های کودکی، ترس از رها شدن، کمبود محبت و... ممکن است دوباره در وجود او زنده شود. این موارد با رؤیاهایی آشکار می شود که در آن، مادر خانم باردار نقش مهمی در آنها دارد.
خانم باردار همچنین در مورد نوزادش نیز بسیار خیال پردازی می کند. به عقیده یکی از روانشناسان، «مادران به طور خود شیفته، در مورد کودک خود خیال پردازی می کنند و دوست دارند که او را مانند خود و حتی بهتر از خود تصور کنند که همین امر، اضطراب همراه با خیال کودکان ناقص و بیمار را در آنها به وجود می آورد. این عیب و نقص ها به حدی کمبود تلقی می شود که مادر احساس می کند خودش آنها را دارد و از این که مشکل را به فرزندش منتقل کند، می ترسد.»
کابوس ها طبیعی است!
در سه ماهه آخر دوران بارداری، خیال پردازی خانم باردار افزایش می یابد. درحالی که این تصورات بیش از گذشته نگران کننده و وحشتناک است. این موضوع نشان دهنده تمام نگرانی هایی است که مادر در آخر بارداری احساس می کند. مادر می داند که به زودی موعد تولد نوزاد فرا می رسد و پیوند آنها تمام می شود و دیگر نمی تواند او را در وجود خود نگه دارد. و این جدایی برای مادر، کابوس وحشتناکی است که جزیی از خودش را جدا کند. با این حال، این حالت موضوع نگران کننده ای نیست و این تصورات کاملا طبیعی است و باعث می شود که این نگرانی ها بهتر و روشن تر پذیرفته شوند.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید