پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
۲۵فوریه سال ۱۸۷۰ ـ پیدایش پاپیولیسم
با تشکیل نشست انجمن « نارودنیکی » مرکب از اندیشمندان در فوریه سال ۱۸۷۰ در روسیه فرضیه « پاپیولیسم نوین » پا به عرصه وجود گذارد و به سرعت جهانگیر شد.
تفکری را « پاپیولیسم » گویند که در عین حال که بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاکید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفکر به شدت از رای اکثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می کنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدکه به تصویب جمع برسد که برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اکثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیکی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند که دمکراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یک ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر کشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمکراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « کاپیتالیسم » را رد می کنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمکراسی جانبداری می کنند که برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الکساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : مارکسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یک جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای که آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از کاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تکمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت کرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء کرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمکراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت که این تفکر در قاره آمریکا همان است که در آفریقا وجود دارد. در بعضی کشورها مخصوصا در کشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی که کارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است که توجه صرف به رای و خواست اکثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است که نمی شود آنان را هم کنار گذارد و نادیده گرفت .
تفکری را « پاپیولیسم » گویند که در عین حال که بر منافع ملی و خصلت های فرهنگی تاکید دارد ، به موازات آن حامی عوام الناس و تامین حقوق و رفاه آنان است. بنا براین ، بر ضد امتیازات طبقات بالای جامعه است .
اصحاب این تفکر به شدت از رای اکثریت و قدرت ناشی از آن پشتیبانی می کنند . پس ، هوادار حل مسائل از طریق رفراندم هستند و بهترین وسیله رسانیدن پیام خود را به مخاطبان؛ برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بیانات و سخنرانی ها و مصاحبه ها می دانند. به زعم انها ، اجتماعات باید دارای قطعنامه حاوی هدفها و خواستها باشدکه به تصویب جمع برسد که برگی است قاطع . به این سبب پاپیولیست ها طرفدار تماس مستقیم با مردم و تبلیغ مستقیم برنامه های خود هستند . در نظر آنان « مردم » یعنی « اکثریت » .
بیشتر «پاپیو لیستها » همانند انجمن « نارودنیکی » ۱۳۳ سال پیش معتقدند که دمکراسی برپایه الگوی دیگران « اصطلاحا : وارداتی » برای یک ملت فاجعه به بار می آورد ؛ لذا هر کشور با توجه به شرایط موجود آن باید دمکراسی خاص خود را داشته باشد.
پاپیولیستها « کاپیتالیسم » را رد می کنند و سوسیالیسم خالص را هم نمی پذیرند و از نوعی سوسیال دمکراسی جانبداری می کنند که برپایه سنتهای ملی طرح ریزی شده باشد.
الکساندر هرزن Herzen از پاپیولیستهای معروف گفته است : مارکسیسم ( سوسیالیسم خالص ) نمی تواند در یک جامعه عقب مانده پیاده شود . هر جامعه ، اگر بخواهد سوسیالیست شود، برای توفیق در آن باید برای خود سوسیالیسمی مطابق شرایط و ذهنیت مردم بسازد. اگر سوسیالیسم در جامعه ای که آمادگی هضم آن را ندارد پیاده شود به نوع دیگری از کاپیتالیسم و احیانا آنارشیسم منجر می شود. برای تکمیل بنای سوسیالیسم باید گام به گام پیش رفت و در برداشتن گامها دقت کرد . نمی شود پاره ای از پله ها را استثناء کرد و از روی آنها جهید.
تعاریف پاپیولیسم همانند سوسیال دمکراسی در هر جامعه ای متفاوت است و نمی توان گفت که این تفکر در قاره آمریکا همان است که در آفریقا وجود دارد. در بعضی کشورها مخصوصا در کشورهای آسیایی مفهوم « راه سوم » از آن استنباط می شود ایرادی که کارشناسان علوم سیاسی بر فرضیه « پاپیولیسم » وارد می آورند این است که توجه صرف به رای و خواست اکثریت ، بی اعتنایی به حقوق اقلیت است که نمی شود آنان را هم کنار گذارد و نادیده گرفت .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا کارگران رهبر انقلاب حجاب دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران کنکور سیل هواشناسی سلامت پلیس فراجا فضای مجازی قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو بورس سایپا تورم قیمت سکه
تلویزیون سریال مهران مدیری کتاب تئاتر فیلم سینمایی سینمای ایران رادیو شعر سینما انقلاب اسلامی نمایشگاه کتاب
دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی عملیات وعده صادق ترکیه اتحادیه اروپا
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس بازی باشگاه استقلال فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی مریخ فیلترینگ تسلا تبلیغات وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا اپل فناوری نخبگان سامسونگ
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست