چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

وزن کمتر با مزه‌های محدودتر


وزن کمتر با مزه‌های محدودتر
دکتر دیوید کاتز (David Katz) مدیر تحقیقات جلوگیری از بیماری چاقی در دانشگاه ییل (Yale)عقیده دارد که برای کاهش وزن یا نگهداشتن آن در حالت مناسب، به جای شمارش کالری و محدود کردن کربوهیدراتها، باید از مزه‌های کمتری استفاده کنیم. او میگوید که افراد با رسیدن پیام سیری به مغز، دست از خوردن میکشند. اما استفاده از خوراکیهایی با مزه‌های مختلف در یک وعده، موجب پرخوری میشود زیرا تعداد حسگرهایی که باید پیام سیری را به مغز برسانند، افزایش مییابد.
کاتز در مصاحبه اخیر خود گفت : "این روزها رژیم غذایی مردم امریکا، ترکیب ناهنجار و دیوانه کننده‌ای از مزه‌ها است." کاتز به جای چنین رژیمی، غذاهایی با مزه غالب یکسان را تجویز میکند.مانند روز سیب، روز کنجد یا حتی روزهای اندکی با طعم شکلات.
البته نباید تصور کنید که برنامه چنین رژیمی به معنای خوردن یک نوع ماده غذایی در طول روز است، بلکه طعم غالب بر غذاهای روز برای مثال، طعم آناناس است. به این ترتیب که صبحانه با آب آناناس، برشتوک و شیر آغاز میشود، ناهار شامل سالاد مرغ با گردو و آناناس و چند بیسکوییت کم نمک و شام میگو با سس آناناس، نخود فرنگی و سالاد ریز برای شام و حتا کمی آناناس کاراملی برای دسر، فهرست غذای روز را تشکیل میدهد.
این نظریه و شیوه اجرای آن در کتاب دکتر کاتز به نام The Flavor Point Diet، منتشر شده است و بر پایه پدیده‌ای به نام سیری با فرمان مرکز حسی (sensory-specific satiety) قرار دارد.
این اصطلاح توضیح میدهد که چگونه غذا با بیشتر خورده شدن، خوشخوراکی خود را از دست میدهد و اضافه کردن یک طعم جدید، این روند را تازه میکند و مجددا احساس گرسنگی ایجاد میشود.
کاتز ۴۲ ساله که خود از بدنی سالم و متناسب برخوردار است، این رژیم را بر روی ۲۰ داوطلب آزمود و آنها در مدت ۱۲ هفته، به طور متوسط ۷.۵ کیلو کم کردند.
جوناتان لینک (Jonathan Link) سی و چهار ساله یکی از این داوطلبان بود که با قد ۱۷۹ سانتیمتر و ۸۳ کیلوگرم وزن و کلسترول بالا، در ابتدا به این رژِیم مشکوک بود، او می‌گفت: "من فکر میکردم چه نفرت انگیز است که مثلآ آدم باید تمام روز هلو بخورد." اما بعدها پس از آزمایش رژیم لینک گفت که از تنوع رژیم بسیار متعجب شده است. او توانست در اوایل سال گذشته حدود ۱۰ کیلو از وزن خود بکاهد و با تغییر روش در خوردن، موفق به حفظ وزن ایده آل خود شده است.
"در هفته دوم، دیگر احساس میکردم در حال ترکیدن هستم. حتی آنقدر سیر بودم که نمیتوانستم شامم را تمام کنم."
کاتز ۳۰ دقیقه ورزش ملایم را در بیشتر روزهای هفته توصیه میکند و مزه غالب پیشنهادی او برپایه طعم مواد غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات، نان و مواد آردی با دانه کامل، گوشت سفید، چربی محدود و میان وعده‌های سالم بنا شده است.
این رژِیم نسبت به بسیاری از رژِیمهای دیگر، از آزادی عمل بیشتری برخوردار است و قابل مقایسه با رژیمهای سختگیرانه‌ای مانند رژیم سوپ، رژِیم بستنی و یا حذف کامل کربوهیدراتها نیست.
البته هنوز به طور کامل ثابت نشده است که موفقیت این رژیم تنها به خاطر محدودیت مزه‌ها است یا به خاطر عادت به سالم خواری و کمی فعالیت روزانه، اما هرچه باشد، رژیمی است که در طی آن از گرسنگی و کمبود مواد غذایی خبری نیست.
CNN
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید