جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازار شناور تایلند


بازار شناور تایلند
یکی از مکانهای جالب برای جهانگردان، بازارهای سنتی کشورهای مختلف است که علاوه بر رفع نیاز افراد بومی، مرکز عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی هر منطقه محسوب میشود. به رود مکلونگ (Maklong River) بوده و در واقع راه ارتباطی دو استان مهم است، به وجود آورد.
در این میان کشورهایی که به دلیل منطقه خاص جغرافیایی یا شرایط آب و هوایی دارای بازارهای جالب و کم نظیر هستند یا به عرضه کالایی مختص به کشور یا منطقه خود میپردازند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. از جمله این بازارها میتوان بازارهای شناور، بازارهای سنتی شرقی، بازارهای روز، بازارهای فصلی و فستیوالهای کشاورزی را نام برد. در اینجا به معرفی چند نمونه از آنها میپردازیم.
▪ حفر کانال
یکی از مکانهای دیدنی و مشهور توریستی شرق دور، کشور تایلند است که به نام ونیز شرق شناخته میشود. این کشور به خاطر داشتن کانالها و راههای آبی متعدد به این نام شهرت یافته است. تایلند بازارهای شناوری دارد که بازار دمنوین سادواک Damnoen Saduak از معروف ترین آنها است. بازار دمنوین سادواک در ۱۰۹ کیلومتری جنوب بانکوک قرار دارد.و نام آن در واقع از نام کانالی گرفته شده است که در دوران سلطنت رامای چهارم (نیمه دوم قرن ۱۹)، توسط سربازان و مردم عادی و تحت نظارت وزیر دفاع، حفر شد. در آن زمان، بدون وجود رودخانه ها و کانالها، کار حمل و نقل بسیار کند بود و رامای چهارم، برای رونق گرفتن تجارت و اقتصاد کشور، این کانال را که متصل کننده رود تاچین Taachin River به رود مکلونگ (Maklong River) بوده و در واقع راه ارتباطی دو استان مهم است، به وجود آورد.
بیش از ۲۰۰ کانال فرعی امروزه دمنوین سادواک یکی از بخشهای استان راج بوری (Rajburi) است و بسیاری از مردم در سرتاسر این کانال زندگی میکنند و بیشتر آنها کشاورزند. این کشاورزان به کاشت انواع میوه و سبزی اشتغال دارند و از آنجایی که خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است و آب کانال هم برای آبیاری زمین همیشه در دسترس است، محصولات از تنوع فراوانی برخوردارند. بیش از ۲۰۰ کانال فرعی کوچک برای آبیاری زمینهای کشاورزی حفر شده است و کشاورزان از طریق همین کانالهای فرعی محصولات خود را به کانال اصلی و یا شهرها و بازارهای دیگر منتقل میکنند.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید