پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

علم نوین و نسخه‌های خانگی


همواره از گذشته‌های بسیار دور تاكنون برای بیماری‌ها و دردهای متداول افراد خانواده نسخه هایی خانگی وجود داشته كه توسط مادران و مادربزرگ‌ها سینه به سینه به نسل‌های بعد انتقال یافته و اغلب ما در طول زندگی از اثرات مفید آنها بهره مند شده ایم. با پیشرفت علم پزشكی و گسترش اطلاعات عمومی در این زمینه بسیاری از مردم نسبت به صحت و درستی این نسخه‌های خانگی مردد شده اند اما بررسی‌های محققین و دانشمندان علم پزشكی بسیاری از این نسخه‌های حكیمانه را مورد تایید قرار می‌دهند و امروزه كارساز بودن برخی از این روش‌های درمان خانگی توسط محققین و پزشكان نیز تایید می‌شوند. در اینجا به برخی از این توصیه‌ها اشاره می‌كنیم:
▪ سوپ جوجه
در زمان كودكی هرگاه دچار سرماخوردگی می‌شدید، به احتمال زیاد بزرگترها خوردن سوپ جوجه را برای شما واجب می‌دانستند. امروزه نیز دانشمندان معتقدند صرف سوپ جوجه برای سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ جوجه اولین بار توسط پزشكی به نام موسی مایمونیرز در قرن ۱۲ میلادی به عنوان درمانی مفید برای سرماخوردگی و آسم تجویز شد. اما تحقیقات جدید نیز اثرات مفید این سوپ در درمان سرماخوردگی را نشان می‌دهند.
محققین بر این باورند كه آمینواسیدهایی كه از جوجه هنگام پختن سوپ آزاد می‌شوند ساختمانی شبیه به داروی acety leysteine (استیلتین) دارد كه برای درمان برونشیت تجویز می‌شود. گذشته از این ویژگی خوردن مایعات گرم علاوه بر باز كردن گرفتگی‌های گلو، از میان رفتن بسیاری از ویروس‌هایی كه در درمان خاص قادر به فعالیت و زندگی هستند را موجب می‌شوند.
▪ سركه و گزیدگی زنبور وحشی
سركه یك ماده اسیدی است از این رو زدن سركه روی جای نیش زنبور وحشی كه سم آن نوعی آلكالاین است موجب خنثی شدن سم می شود. از سركه برای التیام بخشیدن جای نیش پشه نیز می توان سود برد اما سم زنبورعسل خود ساختمان اسیدی دارد و بنابراین برای تسكین جای نیش زنبورعسل از محلول جوش شیرین استفاده كنید.
▪ درمان آفتاب سوختگی
برای تسكین آفتاب سوختگی‌های معمولی سفیده تخم مرغ را بزنید تا سفت و سفید شود سپس یك قاشق چایخوری روغن كرچك به آن اضافه كنید و مخلوط نمایید. از این مخلوط روی قسمت‌های آفتاب سوخته بدن بزنید یا وان حمام را با آب گرم پركنید و مشتی جوش شیرین در آن بریزید و سپس مدتی در این محلول بخوابید.
▪ روزی یك سیب...
مردم انگلیس ضرب المثلی دارند كه می‌گوید خوردن روزی یك عدد سیب همیشه دكتر را از شما دور نگاه می‌دارد. این ضرب المثل در حقیقت می‌تواند پایه‌های علمی داشته باشد. سیب میوه ای غنی از پكتین است، فیبری كه می تواند كلسترول را كاهش دهد. مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات این میوه بر بدن نشان می دهد خوردن ۲ عدد سیب در روز می تواند پكتین كافی برای كاهش (۱۰درصد) ده درصدی كلسترول خون را تامین كند و نیز سیب حاوی ویتامین C است كه بر تقویت سیستم دفاعی بدن كمك می كند و پتاسیم و اسید فولیك كه عامل رشد استخوانی به ویژه در دوران جنینی هستند.
▪ خواص سیر
مادربزرگ‌ها مخلوط سیر كوبیده و شیر گرم را در هنگام سرماخوردگی تجویز می‌كنند اما شواهد بسیاری از تحقیقات ثبت شده نشان می‌دهند كه خوردن مقداری سیر در ابتدای سرماخوردگی می‌تواند دوره درمان را بسیار كوتاه كند.آلیسین موجود در سیر مانند یك دكونژستان عمل می‌كند و آنتی اكسیدان موجود در سیر دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌كند.
▪ ویتامین C
ممكن است خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی كه حاوی ویتامین C هستند مثل پرتقال، كیوی و فلفل قرمز و مركبات از سرماخوردگی پیشگیری نكنند اما می‌تواند موجب كوتاه شدن دوره بیماری شود. تحقیقاتی كه در این رابطه در دانشگاه هلسینكی انجام گرفته نشان می‌دهد دریافت ویتامین C می‌تواند طول دوره سرماخوردگی را در بزرگسالان به یك و نیم روز و در كودكان به یك روز كاهش دهد. بسیاری از متخصصین بر این باورند كه باید به طور روزانه از غذاهای غنی از ویتامین استفاده كنیم تا دستگاه ایمنی بدن تقویت شود.
▪ عسل و تب یونجه
طبق شواهد به ثبت رسیده خوردن عسل محلی كه در منطقه زندگی شما تولید می‌شود می‌تواند از بروز نشانه‌های تب یونجه به حساسیت فصلی جلوگیری كند. از آنجا كه زنبور عسل از گرده گل‌های محلی برای ساخت عسل استفاده كرده است خوردن این عسل می‌تواند تحمل دستگاه ایمنی بدن شما را نسبت به این گرده‌ها افزایش دهد.
▪ روغن كبد ماهی
سال‌ها است كه مادربزرگ ها از روغن كبد ماهی برای التیام بخشیدن به مفاصل دردناك استفاده می‌كنند و تحقیقات جدید در دانشگاه كاردیف نیز نشان می‌دهد روغن كبد ماهی حقیقتاً روند تخریب غضروف مفاصل را كند و در مواردی حتی متوقف می‌كند. این محققین دریافته‌اند كه چربی امگا۳ موجود در اسیدهای چرب یافت شده در روغن كبد ماهی موجب بی اثر كردن آنزیم‌هایی می‌شوند كه غضروف موجود در مفاصل را از بین می‌برند. غضروف از استخوان‌ها محافظت كرده و مانع ساییده شدن آنها به یكدیگر می‌شود. از میان رفتن غضروف می تواند ناراحتی‌های دردناك استخوانی را به دنبال داشته باشد.همواره باید به خاطر داشته باشید كه اگر از بیماری مزمن یا مشكل خاصی رنج می‌برید پیش از استفاده از نسخه‌های خانگی با پزشك خود مشورت كنید.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید