پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱ مارس ۲۰۰۳ ـ تصمیمات اتحادیه کشورهای عربی در چهل و هشمین سالروز تاسیس خود


۱ مارس ۲۰۰۳ ـ تصمیمات اتحادیه کشورهای عربی در چهل و هشمین سالروز تاسیس خود
اتحادیه کشورهای عربی اول مارس ۲۰۰۳ در چهل و هشتمین سال تاسیس خود با تصمیمات نشست شرم الشیخ تکانی خورد و بر عمر خویش افزود ، زیرا با کم کاری سالهای اخیر و نو میدی لیبی از ادامه حیات آن و انتقاد روشنفکران عرب، از فعالیت افتادن آن قابل پیش بینی بود.
این اتحادیه در اجرای پروتکل اکتبر سال ۱۹۴۴ اسکندریه در مارس ۱۹۴۵ آغاز بکار کرده بود . دفاتر آن از اول مارس و جلساتش از ۲۲ مارس همین سال فعال شده بود.
سوریه ، عراق ، سعودی ، مصر ، یمن ، لبنان و اردن موسسان آن بودند و از آنجا که در اساسنامه قید شده بود کشور های مستقل عربی می توانند به عضویت این اتحادیه بعدا به تدریج اعضای آن تا ۲۲ کشور افزایش یافت. رسانه ها برای سهولت کار، آن را « اتحادیه عرب » می نویسند.
اصول ۲۰گانه منشور اتحادیه کشورهای عربی که ۲۲ مارس ۱۹۴۵ به تصویب رسید هدف از تاسیس این اتحادیه را تقویت مناسبات ، همکاری سیاسی ، داشتن وحدت نظر در قبال مسائل بین المللی ، محافظت از منافع مشترک ، گسترش همیاری های اقتصادی و همکاریهای اجتماعی و فرهنگی ، و ... قرار داده است که بعدا دارای ضمائم متعدد شده است. این اتحادیه دارای یک شورای دائمی است و هر عضو صرفنظر از جمعیت کشور ــ در این شورا دارای یک رای مساوی با دیگران است و اعضای اتحادیه متساوی الحقوق هستند. سازمان مرکزی اتحادیه در قاهره مستقر است . این اتحادیه در پی سفر سادات به اسرائیل عضویت مصر را به حالت تعلیق در آورده بود و دستور داده بود که اعضای اتحادیه با مصر قطع مناسبات کنند و مقر اتحادیه را هم از قاهره به جای دیگر منتقل کرده بود.
در نشست اول مارس ۲۰۰۳ در شرم الشیخ ( مصر ) که به منظوررسیدگی به اختلاف آمریکا با عراق برگزار شده بود این تصمیمات گرفته شد که ولو موقتا توده های عرب را راضی می سازد :
ــ رد هرگونه تهاجم و تهدید به عراق و هر کشور عربی دیگر.
ــ لزوم حل مسئله عراق از راههای مسالمت آمیز.
ــ دادن وقت بیشتر به بازرسان سازمان ملل که باید با نظر مثبت به کار ادامه دهند.
ــ خودداری کشورهای عربی از مشارکت در مساعی نظامی بر ضد عراق و هر کشور عربی دیگر.
ــ ایجاد کمیته ای برای توجیه طرفهای مختلف در گیر در مسئله عراق از نظرات اتحادیه.
ــ حمایت از مردم عراق که سالهاست در زحمت از تحریم هستند.
ــ یاد آوری مسئولیت شورای امنیت به اعضای آن که جان مردم عراق به مخاطره نیندازند.
ــ تقبیح تلاش آمریکا که می خواهد در منطقه تغییر بعمل آورد ، به ویژه سعی آن دولت به نصب رهبر تازه ای در عراق است که این امر از حقوق مردم عراق نه تحمیل از خارج است .
ــ خلع سلاح عراق از جنگ افزار های کشتار جمعی باید شامل اسراییل هم شود و منطقه عاری از این نوع اسلحه گردد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید