سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۴مارس سال ۱۹۳۶ ـ نخستین حرکت نظامی هیتلر


۴مارس سال ۱۹۳۶ ـ نخستین حرکت نظامی هیتلر
یک سال پس از برقراری مجدد نظام وظیفه اجباری در آلمان ، هیتلر در این روز از مارس سال ۱۹۳۶ به واحدهای یک لشکر پیاده آلمانی دستور داد که وارد منطقه غیر نظامی «راینلند» شوند و نشان دهند که آلمانی ها حاکم بر وطن خود هستند و قراردادهای تحمیلی « ورسای » و « لوکارنو » را دیر زمانی است که پاره کرده اند.
هیتلر هفتم مارس به پارلمان رایش ( آلمان ) رفت و نمایندگان را که عموما از اعضای حزب ناسیونال سوسیالیست ( نازی ) او بودند توجیه کرد و گفت که همسایگان آلمان باردیگر به هم برضد المان نزدیک می شوند و ما نمی توانیم ساکت بنشینیم. ماباید حقوق و شئون برابر با قدرتهای دیگر داشته باشیم و این را کسی به ما نمی دهد باید خودمان آن را به دست آوریم .
هیتلر گفت که از این لحظه آلمان را مقید به رعایت هیچ یک از قراردادهای منعقده بعد از جنگ جهانی اول نمی داند .
همان روز دولت فرانسه باا نگلستان تماس گرفت ، ولی انتونی ایدن وزیر خارجه انگلستان تنها به محکوم کردن لفظی عمل هیتلر بسنده کرد و این عمل بر جرات هیتلر افزود. ازتماس نخست وزیر فرانسه با استالین هم چیزی عاید نشد .
نهم مارس دولت انگلستان اعلام داشت که در شرایط موجود نمی تواند به فرانسه کمک نظامی برساند تا هیتلر را با زور وادار به رعایت قراداد « لوکارنو » کند و به این وسیله فرانسه را کاملا مایوس کرد. در همین روز هیتلر در یک اجتماع سیصد هزارنفری در مونیخ گفت که « تاریخ » بعدا در باره این اقدام او قضاوت خواهد کرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید