جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شناسائی مسائل گوارشی


پس از پایان شیردهی کودک را بغل بگیرید و مستقیم نگه دارید تا آروغ بزند. اگر هوای بلعیده را به‌طور طبیعی بیرون نداد، خیلی آهسته به پشت وی بزنید. هرگز قبل از آروغ زدن، کودک را نخوابانید زیرا ممکن است هنگامی‌که به پشت خوابیده استفراغ کند و شیر داخل شش‌ها بشود و ایجاد اختناق واقعی بکند، و یا باعث سینه پهلو شود. این یکی از دلائلی است که روی شکم خواباندن طفل از برخی خطرها جلوگیری می‌کند.
اگر پس از اتمام غذا نوزاد کمی شیر برگرداند ناراحت نشوید، این امری است عادی. اغلب نوزادان این کار را می‌کنند. زیرا باب‌المعده که بین مری و معده قرار گرفته هنوز به‌طور کامل عمل نمی‌کند. از طرف دیگر تصور نکنید که نوزاد یک بخش مهم از شیر خورده را بر می‌گرداند، بلکه شیر اضافی را بیرون می‌دهد. قبل از این‌که کودک را برای آروق زدن بلند کنید، برای جلوگیری از کثیف شدن دستمالی روی شانه خود بیندازید. بعد از این‌که این عمل انجام شد. بدون این‌که طفل را زیاد تکان دهید، کهنه‌اش را عوض کنید.
بعد از شیر دادن، نوک سینه‌ها را با آب جوشیده سرد شده و یا سرم فیزیولوژیک شستشو دهید. خشک کنید و روی آنها یک کمپرس استرلیزه شده و یا دستمال پارچه‌ای که خوب اطو شده قرار دهید. اگر کمپرس نمناک بشود آن‌را عوض کنید.
این است روش کلی شیر دادن با پستان. اما در روزهای اول کار دقیقاً به این صورت پیش نمی‌رود. پیش از هر چیز ممکن است برخی اشکالات پیش بیاید. از این گذشته اولین مک زدن‌های کودک کوتاه خواهد بود و حداکثر پنج، شش دقیقه طول می‌کشد، حال آن‌که بعد به پانزده تا بیست دقیقه می‌رسد. این تغییر زمان نیز با توجه به رشد کودک طبیعی است زیرا برای خوردن ۱۰ گرم شیر (کودک ۱۰ روزه) زمان کمتری باید صرف کرد تا برای خوردن ۱۰۰ گرم شیر (کودک یکماهه). به‌علاوه در اوائل سینه‌های زن شیر ندارد و مایعی بنام کلستروم در سینه‌ها است که بسیار غلیظ و زرد رنگ است. مقداری پروتئین و پادزهر این مایع زیاد و چربیش کم است و طفل در روزهای اول آن را خوب هضم نمی‌کند. کلستروم برای نوزاد یک غذای انتقالی است، بین خونی که کودک در رحم تغذیه می‌کرده و شیری که بعداً خواهد خورد. به همین دلیل است که کلستروم اهمیت ویژه‌ای دارد.
تنها از روز سوم یا چهارم و گاهی حتی دیرتر پستان مادر پر از شیر می‌شود. رفته رفته پستان پر می‌شود و ورم می‌کند و حالتی سخت و دردناک پیدا می‌کند.
ترشح شیر توسط هورمونی به نام پرولاکتین آغاز می‌شود، اما محرک اصلی آن مک زدن کودک است. برای این‌که غده‌های پستان بدرستی کار خود را انجام دهند لازم است که کودک سینه را مک بزند. به همین دلیل امروزه دیگر منتظر ازدیاد شیر در سینه نمی‌شوند و خیلی زود بعد از وضع حمل طفل را وارد به مکیدن سینه می‌کنند.


همچنین مشاهده کنید