سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

پایش سلامت و ضرورت آن Screening & Exigency


پایش سلامت و ضرورت آن Screening & Exigency
یکی از اساسی‌ترین نیازها و حقوق هر فرد همانا داشتن جسمی سالم و روحی شاداب در تمام طول زندگی می‌باشد. روآوردن به ورزش، تغذیه صحیح و مناسب، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از امکانات پزشکی و دستور‌العمل‌های بهداشت و سلامت ما را در جهت رسیدن به وضع جسمی و روانی سالم هدایت می‌کند.
تحریک و فعالیت بدنی نیز یک فرصت مناسب برای حفظ و ارتقاء سطح سلامتی محسوب می‌شود.
اهدافی که در این راستا دنبال می‌شود، حفظ این افراد در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی، بهبود مادگی جسمانی و افزایش توان آنان در انجام ورزش‌هائی است که به سطح بالاتری از انرژی نیاز دارند. ورزشکاران نیز همچون سایر افراد جامعه نیازمند پیشگیری از بیماری‌ها مثل واکسیناسیون و چکاپ‌های دوره‌ای هستند. بسیاری از بیماری‌های رایج و تهدید کنندهٔ حیات مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و عفونت‌ها به آسانی قابل پیشگیری و درمان هستند به شرط آنکه زود و در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند. در بسیاری از کشورهای اروپائی، آمریکائی و همین طور کشور خودمان، برنامه‌های خاصی برای چکاپ دوره‌ای و منظم افراد دایر شده است که در آن تمام بخش‌های بدن با دقت و به‌صورت تخصصی مورد مطالعه و غربال‌گری قرار می‌گیرد. یک چکاپ کامل از وضعیت سلامتی شما، شامل معاینهٔ فیزیکی کامل بدن اعم از معاینات بالینی، شنوائی سنجی، بینائی سنجی و... آزمایش خون از قبیل قند، اوره، اسیداوریک، کراتینین و کلسترول، آنزیم‌های کبدی ـ قلبی، تشخیص کم‌خونی‌ها و عملکرد هورمون‌ها و... که همگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در برنامهٔ پایش سلامت مواردی مثل نوار قلب، تست ورزش و تست تنفس نیز گنجانده شده است.
به‌طور کل این چکاپ‌های منظم و منطبق بر شرایط سنی و فعالیت افراد، نوعی علاج واقعه قبل از وقوع است. اما تاکنون اقشار و گروه‌های خاص به‌ویژه ورزشکاران در روند سیستم سلامت از پایش سلامت منسجمی برخوردار نبوده‌اند. از این رو توصیه می‌شود به‌طور جدی برنامه‌های پیشگیری را در الویت قرار داده و این‌گونه ضمن صرفه‌جوئی بسیار در هزینه‌ها، فواید قابل توجهی در قالب سرمایه‌های انسانی به کشور تزریق خواهیم کرد.
کلوپ پایش سلامت در جهت رفاه ورزشکاران آبی و تحقق اهداف سلامت از مسئولین و ورزشکاران علاقمند در این زمینه خواستار همکاری صمیمانهٔ دست در دست، برای برنامهٔ پایش سلامت می‌باشد.
از آنجا که بیماری‌های غیر واگیر، مزمن و کشنده، سیر روزافزونی را در کل جوامع در پیش گرفته، سازمان‌های بهداشتی و جهانی را بر آن داشته تا جهت جلوگیری از حادتر شدن مسأله و تحمل هزینه‌های سنگین دستور‌العمل‌هائی را بر اساس سن، جنس، نژاد، شغل و فرهنگ به‌منظور سلامتی، حفظ و ارتقاء آن به‌کار بندد.
اهدافی که در برنامهٔ پایش سلامت دنبال می‌شود، شامل غربال‌گری و بیماریابی افراد و متعاقباً درمان و آموزش به آنها می‌باشد.
منبع : مجله دنیای ورزشهای آبی


همچنین مشاهده کنید