چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آیا خاموش شدن موتور درحین پرواز ایمنی پرواز را کاهش می دهد؟


آیا خاموش شدن موتور درحین پرواز ایمنی پرواز را کاهش می دهد؟
خلبان هواپیما باید خودش را برای از دست دادن توان موتور آماده سازد .برعکس آنچه که خیلی ها تصور می کنند اگر موتورهای هواپیما ازکار بیفتد هواپیما از آسمان سقوط نمی کند.درحقیقت هواپیما میتواند مسافتی را بدون موتور طی کند. هواپیمای بدون موتور مانند یک گلایدر باکارایی کم است. پس باازدست دادن توان موتور خلبان باید چه کارکند؟
ممکن است خلبان بخواهد مدت زمان ماندن درهوا را حداکثر کند. این زمان بیشتری را برای جست و جوی زمین فرود اظطراری و تلاش برای روشن کردن موتورها و برقراری تماس با کنترلرهای ترافیک هوایی و ... به خلبان می دهد. برای حداکثر کردن زمان پرواز و یا مداومت پروازی هدف حداقل کردن نرخ کاهش ارتفاع است. چون کاهش ارتفاع منبع توان پروازی است . حداکثر مداومت پروازی باکم کردن توان مورد نیاز که همان حداقل کردن سرعت است بدست می آید . در این سرعت نرخ کاهش ارتفاع مینیمم است. به عبارت دیگر سرعت کم می باشد و هواپیما با کاهش ارتفاع مسافت زیادی را طی نمی کند.
اما اگر مدت زمان باقی ماندن درهوا برای خلبان مهم نباشد و خواستار طی مسافت بیشتر و فرود در یک مکان بهتر باشد چه باید کرد؟ در اینجا خلبان خواستار افزایش نسبت گلاید است که این نسبت برابر مسافت طی شده به ازای کاهش ارتفاع است . مسافت طی شده تقسیم برارتفاع کاسته شده برابر بانسبت ال/دی هواپیما است.
گلایدرها نسبت گلایدی برابر با بیست و پنج تا ۶۰:۱ دارند . نسبت گلاید ۲۵:۱ (به صورت ۲۵ به ۱ خوانده می شود) بدین معنا است که هواپیما به ازای هر ۱۰۰۰ پا کاهش ارتفاع به اندازه ۲۵۰۰۰ پا به جلو پرواز می کند. که این حدود ۵/۷ کیلومتر است.
یک هواپیمای خطوط هوایی دارای نسبت گلاید ۱۶:۱ است . در حالی که هواپیماهای کوچک ملخی نسبت گلاید ۱۰ تا ۱۵:۱ دارند . نسبت گلاید شاتل فضایی ۴:۱ است. به خلبان آموزش داده می شود که درهنگام از دست دادن توان با چه سرعتی پرواز کند. با انتقال به یک هواپیمای جدید باید سرعتهای بحرانی مربوط به آن هواپیما را به خاطر سپرد.
فرض کنید ایرباس ۳۰۰ هما دارای نسبت ۱۶:۱ است و در ارتفاع ۳۱۰۰۰ پایی (۹ کیلومتر) در هنگام تمام شدن سوخت و یا از کار افتادن موتورها این هواپیما قادر است ۱۵۰ کیلومتر را قبل از پرواز گلاید کند.
http://www.kharkovhavafaza.blogfa.com/post-۱۲۰.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید