پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خط‌های آهن


  دوک کروکنبرگ (Krukenberg,s Spindle)
در حالت دوک کروکنبرگ، پيگمان قهوه‌اى يووه‌آ بر روى قسمت مرکزى اندوتليوم (به شکل دوکى عمودي) رسوب مى‌کند. اين اختلال در درصد کمى از افراد بالاى ۲۰ سال و اغلب در زنان ميوپ روى مى‌دهد. اين عارضه را مى‌توان با چشم غير مسلح ديد؛ ولى با اسليت لامپ بهتر ديده مى‌شود. حدت بينائى مختصرى کاهش مى‌يابد؛ اما پيشرفت بيمارى بسيار کند و لازم است با اندازه‌گيرى سالانه فشار داخل چشم، گلوکوم پيگمانته رد شود.
  رنگى شدن قرنيه در اثر خون
رنگى شدن قرنيه در اثر خون که عارضه هايفماى تروماتيک به همراه گلوکوم ثانويه مى‌باشد و ناشى از رسوب هموسيدرين در استروماى قرنيه است. قرنيه به رنگ قهوه‌اى طلائى درمى‌آيد و تارى ديد رخ مى‌دهد. در اکثر موارد قرنيه به‌تدريج در عرض ۲-۱ سال شفاف مى‌شود.
  حلقهٔ کايزرفليشر (Kayser - Fleischer ring)
حلقهٔ کايزرفليشر که يک حلقه‌اى پيگمانته است و رنگ آن به‌طور وسيعى از قرمز تا سبز روشن، آبي، زرد يا قهوه‌اى متفاوت است. حلقه در سمت داخل ليمبوس قرار دارد. اين اختلال غشاء دسمه و به‌ندرت استروما را گرفتار مى‌سازد. پيگمان فوق از ترکيبات مس است. با استفاده از مواد شلاته کننده مى‌توان شدت پيگمانتاسيون را کاهش داد. اين حقله را قبلاً پاتوگنومونيک بيمارى ويلسون مى‌دانستند؛ ولى اخيراً در بيمارى مزمن هپاتوبيليارى غير ويلسونى و يرقان کلستاتيک مزمن نيز ديده شده است.
  خط‌هاى آهن
رسوب آهن در اپى‌تليوم قرنيه ممکن است قابل روئت باشد. خط Hudson-Stahli خط افقى در محل اتصال ثلث ميانى و تحتانى قرنيه بوده، در افراد مسن سالم ديده مى‌شود. حلقهٔ Fleischer، قاعدهٔ مخروط را در کراتوکونوس احاطه مى‌کند و خط Stocker عمودى بوده، همراه با ناخنک ديده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید