پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
دنبالهٔ این سبک در قرن پنجم و ششم
ابوالريحان محمدبناحمد از مردم 'بيرون' که محلى بوده است در بيرون شهر گرگانيهٔ خوارزم، وى از اکابر عُلما و حکما و رياضىدانان و منجّمان و مورّخان و عالمان ملل و نحل و جغرافياشناسان و کاملان قرن چهارم و پنجم هجرى است و او را محققان از متأخّرين بزرگترين عقليّهٔ مشرق مىدانند. ولادت او در ۳۶۲ در خوارزم اتفاق افتاده، و مرگ او در غزنه در اوان انقلاب سلاجقه و سلطنت مسعودبنمحمود بوده است، و بعضى وفات او را در ۴۴۰ دانند. اين مرد بزرگ از جملهٔ عالمائى است که در دربار مأمونيان خوارزم مىزيستهاند و سپس به خدمت شمسالمعالى قابوس رسيد و کتاب نفيس الآثارالباقيهعنالقرونالخاليه را به نام شمسالمعالى قابوس پادشاه زيارى گرگان تأليف فرمود و باز به غزنه افتاد و در خدمت سلطان محمود و پسر او مسعود ديرى زيسته و سفرى به هندوستان کرد و مطالعاتى در مذاهب و عقايد و تاريخ و آداب و علوم و اساطير هند نمود، و گويند زبان سنسکريت مىدانسته است، و کتاب 'تحقيق ماللهند (۱) که يکى از مآخذ مفيد دربارهٔ روايات و عقايد هند مىباشد از تأليفات او است. |
(۱) . بهجاى نام اين کتاب در آغاز ارجوزه نوشته شده است: 'تحقيق ماللهند من مقولة , مقبولة فىالقول اومرزولة' بنابراين به 'تحقيق ماللهند' که قسم ابتداى ارجوزه است معروف گرديده. |
تأليفات اين مرد بزرگ به زبان تازى يعنى زبان علمى و همهکس فهم عالم اسلام و ايران بوده است مگر ترجمهٔ 'التفهيم لاوايل صناعتالتنجيم' که خود آن را از تازى به پارسى برگردانيده است. |
هرچند کتاب التفهيمالاوايل صناعتالتنجيم در دورهاى ترجمه و تحرير شده است که آغاز تطوّر ادبى و طليعهٔ عصر غزنوى و سلجوقى است لکن به خوبى پيدا است که استاد ابوريحان زير بار تجدّد ادبى عصر نرفته و کتاب خود را به سبک و طرز قديم يعنى به همان سادگى و استحکام و روانى و پُر بودن از لغات فارسى و استعامل کلمات و لغات و افعال کامل و تمام و درست قديم بنا کرده و انشاء نموده است. چنانکه در تمام اين کتاب 'بهشرط قدمت نسخه' يک لفظ (در) ديده نمىشود و بهجاى (در) همهجا (اندر) آمده است و قس على هذا ... جز آنکه تعمّدى درآوردن لغات فارسى داشته است و از اين حيث و از بعضى جهات ديگر مانند آوردن (چنين) بهجاى (ايدون) و ترک استعمال با هاى مکرّر و بر سر افعال و اسامى تازه بهنظر مىرسد. و بايد اين کتاب را از کتب آخر عصر اول شمرد اما در زُمرهٔ کتب مرتبهٔ اول خود قرار داد چه پس از مقايسهٔ اين کتاب با نثر منسوب به ابوعلىسينا و تاريخ بيهقى معلوم مىشود که التّفهيم داراى اين حق است. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی امام خمینی سریلانکا حجاب دولت پاکستان کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران اینترنت زنان شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل قوه قضاییه
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو بانک مرکزی قیمت سکه ارز ایران خودرو سایپا بورس
تلویزیون سحر دولتشاهی سینمای ایران سریال مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر شعر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جنگ غزه چین اوکراین اتحادیه اروپا طوفان الاقصی ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور بارسلونا رئال مادرید والیبال
هوش مصنوعی همراه اول ناسا مریخ اپل فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک سامسونگ
سلامت روان فرونشست زمین استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن