جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جدول انواع جهانگرد برحسب چگونگی تعامل با کشور مقصد


هرچند براى شناخت زمينهٔ رفتارى انواع جهانگردان بررسى سبک زندگى و خصوصيت‌هاى شخصى اهميت دارد اما براى تحليل اقتصادي، اغلب طبقه‌بندى جهانگردان براساس اثر رفتار آنها کفايت مى‌کند. اين امر را در مورد اثرى که جهانگردان بر کشور مقصد مى‌گذراند مى‌توان تفکيک تعاملى ناميد. با اين نوع طبقه‌بندي، جهانگردان برحسب عوامل جمعيتى يا روان‌شناختى قابل طبقه‌بندى هستند. جدول ذيل ترکيب مجموعهٔ طبقاتى است که محققان مختلف شناسائى کرده‌اند.
   جدول انواع جهانگرد برحسب چگونگی تعامل با کشور مقصد
نوع جهانگرد اثر بر مقصد و صنعت سفر
کاوشگر کم‌شمار؛ تقریباً بدون مصرف 'محصولات جهانگردی' ، اثر اقتصادی ناچیز
نخبگان نسبتاً کم‌شمار؛ دارای تقاضای بى‌کشش در برابر قیمت محصولات مسافرتی و جهانگردی بسیار مرغوب، عامل آغاز احتمالی سرمایه‌گذاریها در کشور مقصد
میهمان یا دارای خانه دوم متقاضی دائمی سفر، اما با اقامت درخانه میزبان یا اقامتگاه شخصی، بنابراین با مصرف کم محصولات جهانگردی کشور مقصد، اما عامل افزایش مخارج محلی در کشور مقصد
جهانگرد فردی پرشمار؛ سفر گسترده؛ تقاضای با کشش قیمتی، تقاضای زیاد برای محصولات جهانگردی تولید شده در کشور مقصد یا متعلق به آن
جهانگردان انبوه یا گروهی بسیار پرشمار و بین مناطق جهانگر‌دفرست و مقصدهای معین؛ وابستگی کامل بخشهایی از صنعت سفر به آنان (مانند هواپیماهای دربستی)، اثر اقتصادی و هزینه‌های زیاد در مقصد، عامل احتمالی سرمایه‌گذاری سنگین بنگاههای کشور جهانگر‌دفرست در کشور مقصد
هرچند دولت ممکن است جذب يک گروه از اين جهانگردان را هدف قرار دهد اما برخى از کشورهاى مقصد مى‌تواند براى کليهٔ جهانگردان جدول (انواع جهانگرد برحسب چگونگى تعامل با کشور مقصد) جاذبه داشته باشد. تفکيک جهانگردان براساس چگونگى تعامل با مقصد متأسفانه مبناى مناسبى براى بازاريابى جهانگردان نيست. هرچند گروه‌هاى جهانگرد، در چگونگى تعامل با کشور مقصد بسيار متفاوت از يکديگر هستند اما چون بخش‌هاى مجزا در هر يک از حوزه‌هاى اصلى بازاريابى نيستند به آسانى مورد هدف برنامه‌هاى بازاريابى قرار نمى‌گيرند.
هر يک از روش‌هاى بالا به‌عنوان مثالى از ارزيابى نقش 'مجزا کردن' جهانگردان در چارچوب اقتصاد جهانگردى مورد استفاده قرار گرفته‌اند. روش‌هاى ارزشمند ديگرى را براى تفکيک جهانگردان مى‌توان نام برد که عملاً در بازاريابى جهانگردى کاربرد دارند.


همچنین مشاهده کنید