ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ / Friday, 11 July, 2014

فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی

بنابر يک برداشت نادرست همگاني، برخى از اعضاء جامعه فرهنگ دارند و برخى ديگر فرهنگ ندارند. اما از ديدگاه جامعه‌شناختي، هر انسان بزرگسال عادي، از فرهنگ برخوردار است. فرهنگ را مى‌توان به‌عنوان مجموع ويژگى‌هاى رفتارى و عقيدتى اکتسابى اعضاء يک جامعهٔ خاص، تعريف کرد. واژهٔ تعيين‌کننده در اين تعريف، همان واژهٔ اکتسابى است که فرهنگ را از رفتارى که نتيجهٔ وراثت زيست‌شناختى است، متمايز مى‌سازد.
مثال:
همهٔ نوزادان هنگام گرسنگى يا تشنگى و يا ناراحتي، گريه سر مى‌دهند. اين‌گونه گريه سردادن نوزادان که در همهٔ جوامع بشرى موجود مشاهده شده، ويژگى رفتارى شاخص هيچ فرهنگ خاصى به‌شمار نمى‌آيد؛ بلکه پديده‌اى غيراکتسابى است که از وراثت زيست‌شناختى انسان سرچشمه مى‌گيرد.
  فرهنگ و جامعه
جامعه به گروهى از افراد اطلاق مى‌شود که مدت زمان درازى با هم زندگى کرده باشند، سرزمينى را در اشغال خود داشته باشند و سرانجام، توانسته باشند خود را با عنوان يک واحد اجتماعى متمايز از گروه‌هاى ديگر، سازمان داده باشند. فرهنگ و جامعه نمى‌توانند جدا از همديگر وجود داشته باشند. هيچ جامعه‌اى بدون فرهنگ ويژه خود نمى‌تواند وجود داشته باشد.
مثال:
جامعهٔ ما نيز، مانند هر جامعهٔ ديگري، فرهنگى دارد که از نسلى به نسل ديگر منتقل شده است. اين فرهنگ، تکنولوژي، نهادهاى مذهبي، زبان، ارزش‌ها، باورداشت‌ها، قوانين و سنت‌هاى خود را در بر مى‌گيرد. اين فرهنگ هم از طريق نهادهاى رسمى (مانند مدارس دولتي) و هم به‌وسيلهٔ نهادهاى غيررسمى (مانند گروه‌هاى همسالان) انتقال داده مى‌شود.
  ارتباط نمادى
عاملى که در واقع انسان‌ها را از حيوانات جدا مى‌سازد، همان توانائى انسان‌ها در برقرارى ارتباط در يک سطح بسيار پيچيده است. استعداد بسيار تکامل يافتهٔ انسان‌ها در برقرارى ارتباط نمادي، فراگيرى فرهنگ را آسان مى‌سازد و انتقال فرهنگ را از نسلى به نسلى ديگر امکان‌پذير مى‌کند. جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان بر اين هم‌داستان هستند که اگر انسان‌ها توانائى پرورانيدن زبان و ارتباط را نداشتند، هرگز نمى‌توانستند به‌عنوان يک نوع باقى بمانند.
انسان‌ها با توسل به نمادها به سه شيوهٔ بنيادى ارتباط برقرار مى‌کنند. نخستين شيوه، زبان گفتارى است که به الگوهائى صوتى اطلاق مى‌شود که هريک معنائى براى خود دارد. زبان گفتارى آموزش و ارتباط را آسان مى‌سازد. دومين شيوهٔ ارتباط، زبان نوشتارى است که همان ثبت ترسيمى زبان گفتارى است؛ اين زبان به حفظ آموزش و ميراث فرهنگى کمک مى‌کند. سومين شيوه، زبان جسمانى است. اين اصطلاح از ادبيات عاميانه برگرفته شده و بر مبادلهٔ معانى از طريق اداها و وضعيت‌هاى جسمانى دلالت مى‌کند.
مثال:
انسان‌ها از آنجا که مى‌توانند با هر دو زبان گفتارى و نوشتارى با يکديگر ارتباط برقرار کنند، توانسته‌اند دانش را به يکديگر انتقال دهند و از خطاهائى که در گذشته پيش آمدند پرهيز کنند. انسان‌ها از طريق زبان نوشتارى قادر بوده‌اند عناصرى از فرهنگ خود را که بسيار مهم مى‌انگارند، براى خود حفظ کنند. براى نمونه، روش‌هاى درمان بيمارى‌ها، فنون کشاورزي، نقشه‌هاى خانه‌سازى و روش‌هاى ابزارسازي، همگى با زبان نوشتارى ثبت مى‌شوند. هر نسلى با مطالعهٔ آنچه که در گذشته انجام گرفته، مى‌تواند در فرهنگ خود سهيم شود.
  فرهنگ آرمانى و فرهنگ واقعى
برخى اعمال هستند که عموماً به‌شدت نهى شده‌اند ولى به‌گونه‌اى خصوصى رواج دارند. فرهنگ آرمانى به الگوهاى رفتارى آشکار و رسماً پذيرفته شده اطلاع مى‌شود، در حالى‌که فرهنگ واقعى به آن چيزى اطلاق مى‌شود که مردم عملاً انجام مى‌دهند. کمتر پيش مى‌آيد که عملکردهاى واقعى انسان‌ها و الگوهاى آرمانى يک جامعه، طى يک مدت زمان طولاني، همچنان متفاوت باقى مانند.
مثال:
در سراسر جوامع بشري، نمونه‌هاى تفاوت ميان فرهنگ آرمانى و فرهنگ واقعي، فراوان هستند. براى مثال، از افراد جامعه انتظار مى‌رود که در معامله با ديگران درستکارى و امانت را رعايت کنند، ولى در عمل و در بسيارى از موارد، تقلب و دروغگوئى در بازار معاملات رواج دارد. در مدرسه به کودکان و دانش‌آموزان ياد داده مى‌شود که به ديگران دروغ نگويند، ولى آنها در جامعه و در عمل مى‌بينند که دروغگوئى چندان هم نادر نيست.
  قوم‌پرستى
قوم‌پرستى به گرايش افراد يک جامعه در جهت برتر پنداشتن فرهنگ ويژهٔ خود، اطلاق مى‌شود. ما بر اثر عادت و سنت و غالباً به‌وسيله رويکردهاى اجتماعيِ تلقين‌شده، تحريک به قوم‌پرستى مى‌شويم. براى همين، وقتى اعضاء يک گروه دربارهٔ اعضاء گروهى ديگر داورى مى‌کنند، کار قوم‌پرستى غالباً به يک نوع احساس برترى مى‌انجامد.
مثال:
نمونه‌هاى قوم‌پرستى فراوان هستند. شهرنشينان روستائيان را 'دهاتي' مى‌انگارند، در حالى‌که روستائيان نيز به‌نوبهٔ خود شهرى‌ها را 'کلاهبردار' مى‌خوانند. جوان‌ها از پذيرش 'صاحبان قدرت' اکراه دارند، حال آنکه بزرگسالان آنها را جوانک‌هاى گستاخ مى‌خوانند. مبلغان مسيحى يک جامعهٔ قبيله‌اى توسعه نيافته را يک گروه کافر مى‌انگارند، حال آنکه اعضاء همين جامعهٔ توسعه نيافته اين مبلغان را مردمى بيگانه و بددين مى‌پندارند.
  شخصيت و قوم‌پرستى
گرچه هر جامعه‌اى نوعى قوم‌پرستى را برمى‌انگيزاند، اما همهٔ اعضاء جامعه به يک اندازه قوم‌پرست نيستند. برخى سنخ‌هاى شخصيتى بيشتر از سنخ‌هاى ديگر گرايش‌هاى قوم‌پرستانه دارند. بررسى‌ها نشان مى‌دهند که افرادى بر ضد يک گروه پيشداورى دارند، غالباً عليه بسيارى از گروه‌هاى ديگر نيز تعصب دارند.
  سرچشمهٔ دگرگونى فرهنگى و اجتماعى
تکنولوژى شايد مهمترين عامل ايجاد دگرگونى اجتماعى و فرهنگى باشد. در يک جامعهٔ پيشرفته، احتمال رخداد دگرگونى سريع تکنولوژى بيشتر است. هرگاه دگرگونى تکنولوژيکى شتاب مى‌گيرد، انتظار مى‌رود که دگرگونى فرهنگى ناشى از آننيز تشديد شود.
- دگرگونى در محيط طبيعى:
دگرگونى‌هاى ناگهانى در محيط طبيعى کمتر پيش مى‌آيند، ولى اگر رخ دهند، تأثير شگرفى دارند. (براى مثال، يک زلزلهٔ شديد را تصور کنيد.) بيشتر دگرگونى‌هاى محيط طبيعى چندان کند هستند که تأثيرهاى آن بر محيط اجتماعي، محسوس نيستند.
- دگرگونى‌هاى جمعيتى:
هرگونه دگرگونى عمده در حجم يا توزيع جمعيت، معمولاً نوعى دگرگونى اجتماعى را پديد مى‌آورد. افزايش جمعيت مى‌تواند به مهاجرت يا بهبود توليد بى‌انجامد که اين امر به نوبهٔ خود، دگرگونى اجتماعى به‌بار مى‌آورد.
- نيازهاى تشخيص‌ داده شده:
تشخيص يک نياز از سوى جامعه، لازمهٔ دگرگونى اجتماعى است. نيازها جنبه‌اى ذهنى دارند و شرايط دگرگون‌شده نيز به‌نوبهٔ خود نيازهاى تازه‌اى را مى‌آفريند.
  هنجارهاى فرهنگى
يک هنجار فرهنگى در واقع يکى از معيارهاى تثبيت‌شدهٔ آن چيزى است که گروه از نظر فکرى و رفتارى از اعضاء خود انتظار دارد. اين چشمداشت‌ها و رفتارهاى ناشى از آنها، از فرهنگى به فرهنگى ديگر تفاوت مى‌پذيرند.
  ارزش‌ها
احساسات ريشه‌دارى هستند که اعضاء يک جامعه در آنها سهيم هستند. همين احساسات غالباً اعمال و رفتار اعضاء جامعه را تعيين مى‌کنند.
مثال:
بيشتر جوامع شرقى براى زندگى خانوادگي، سنت‌هاى کن، باورهاى مذهبى و احترام به ريش‌سفيدان و پيشکسوتان ارزش زيادى قائل هستند. اين ارزش‌ها ممکن است تفسيرهاى گوناگونى بپذيرند، ولى به هر روي، در اين جوامع به گونه‌اى گسترده و عميق رواج دارند.
  آداب و رسوم
به شيوه‌هاى عملکرد مرسوم و خو کرده، در داخل يک جامعه، اطلاق مى‌شود.
مثال:
مثال‌هاى آداب و رسوم رايج در بيشتر جوامع بشرى عبارتند از: سلام‌کردن، خداحافظى کردن، دست‌دادن، سه يا چهار وعده غذاخوردن، انجام مراسم خاص در عروسى‌ها و سوگوارى‌ها.
  عُرف
به رسومى اطلاق مى‌شود که دلالت‌هاى مهم شايست و ناشايست دارند. عرف‌هاى هر جامعه‌اى غالباً در نظام حقوقى و آموزش‌هاى مذهبى آن متجسم مى‌شوند. قوانين در واقع همان عرف‌هائى هستند که اهميت ويژه‌اى دارند و از همين روي، به‌صورت مقررات قانونى رسميت مى‌يابند. آنهائى که اين مقررات را نديده مى‌گيرند، در معرض مجازات‌ قانونى قرار مى‌گيرند.
مثال:
در بيشتر جوامع بشري، آدمکشي، ضرب و جرح، خيانت به کشور، تجاوز به عنف، به‌شدت ممنوع هستند. گذشته از اين منهيات قانونى کاملاً آشکار، عرف‌هائى نيز هستند که اگر کسى آنها را رعايت نکند، با واکنش شديد عامهٔ مردم روبرو مى‌شود؛ مانند اهانت به نمادهاى مذهبى و برهنه ظاهرشدن در يک مکان عمومي. عرف‌ها ممکن است طى فراگردى ناخودآگاه و برنامه‌ريزى نشده و غيرمستقيم، و يا با تصويب قانونى که برنامه‌ريزى شده و عمدى است، دگرگون شوند.


همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    افسانه ها و قصه های عامیانه مردم ایران    افسانه ها و قصه ها   
رشته های ورزشی    کشتی    آموزش    فنون سرپا    فن کمر (Flying mare)   
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    غزلیات   
بانک و بیمه    بورس اوراق بهاءدار    اوراق اختیار معامله در بازار سرمایه ایران    رابطه برابری اختیار خرید به اختیار فروش   
دارو و درمان    درمان    بیماریهای شایع (اپیدمیولوژی)    اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع ایران    اپیدمیولوژی بیماری های قابل انتقال    بیماری های منتشره از راه دستگاه تنفس    آنفلوانزا    عوامل اتیولوژی   
سرگرمی    تعبیر خواب    سماق   
صنعت توریسم    اکوتوریسم   
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    بررسی های آزمایشگاهی    تصویربرداری از مغز   
سرگرمی    تعبیر خواب   


کلمات در حال جستجو
روحانی    خودرو    شورای رقابت    ایران    روسیه    وین    هسته ای    عراق    خلافت    بغدادی    سوریه    داعش    افغانستان    آرا    بازشماری    خاتمی    کشف ححاب    آندلس    رهبری    انفلاب    فردوسی پور    وزیر نیرو    آب    آلودگی    نیروهای مسلح    هنجار شکنی    اخلاقی    کفاشیان    فدراسیون    کی روش   




لحظه به لحظه با چهارمین روز یورش رژیم صهیونیستی به غزه؛
دستور آغاز عملیات نظامی زمینی محدود در غزه صادر شد
دستور آغاز عملیات نظامی زمینی محدود در غزه  صادر شد
تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد چهارمین روز خود شده است که تاکنون بیش از 90 فلسطینی شهید شده‌اند و منازل مسکونی زیادی در غزه هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

محسن رضایی؛
حمله‌ به‌ غزه‌‌، مرحله‌ سوم‌ یک‌ عملیات‌ بزرگ‌ است
حمله‌ به‌ غزه‌‌، مرحله‌ سوم‌ یک‌ عملیات‌ بزرگ‌ است
هدف اصلی رژیم صهیونیستی در حمله به غزه ـ که در روزهای آینده نیز شدت خواهد گرفت ـ علاوه بر اجرای مرحله سوم عملیات بزرگ یک چیز بیشتر نیست ....حمله رژیم صهیونیستی به غزه، مرحله سوم یک عملیات بزرگ است که مرحله نخست آن از سه سال پیش کلید خورده است.

نودویکمین «سی دقیقه» با «تابناک»
فیلم: انتقام بدون حافظه «کوتاه مدت» در «ممنتو»!
فیلم: انتقام بدون حافظه «کوتاه مدت» در «ممنتو»!
این فیلم که با 39 میلیون دلار و بودجه‌ای نسبتاً کم ساخته شده، حاوی نوع جدیدی از به عقب و جلو رفتن در زمان داستان یا همان فلش بک‌ها و فلش فورواردها را است که رابطه علت و معلولی هر واقعه را به مخاطبان خود می فهماند و علی رغم آنکه در نگاه اول این اثر پیچیده به نظر می‌رسد اما نولان این فرمول پیچیده را آنچنان جلو و عقب برده که هر بیننده بتواند به حافظه کوتاه مدتش بسپارد!

پرسش‌هایی درباره سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری؛
از «هاشم هفده میلیاردی» تا «مد» اردوزنی در ترکیه
از «هاشم هفده میلیاردی» تا «مد» اردوزنی در ترکیه
هم اکنون شمار تیم‌های ایرانی حاضر در ترکیه برای اردو تدارکاتی چنان چشمگیر است که حتی می‌توانند رقابت‌های لیگ را در خاک این کشور شبیه‌سازی کنند. یازده تیم از شانزده تیم لیگ برتری در هفته‌های گذشته برای حضور در ترکیه برنامه‌ریزی کرده‌اند و البته تا کنون تنها دو تیم از این سفر منصرف شده‌اند تا ترکیه همچنان مقصد محبوب ۹ تیم لیگ برتری ایران باشد.

دیپلماسی - سخنگوی کاترین اشتون گفت:اشتون از وزرای خارجه گروه ۱+۵ برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای با ایران دعوت کرده است.
اقتصاد کلان - گزارش های موسسات بین المللی تایید می کند صنعت حمل و نقل ایران پس از رفع تحریم ها به سمت توسعه حرکت می کند.
تئاتر - اگرچه چند سالی هست که بهرام بیضایی در ایران حضور ندارد، اما اجرای نمایشنامه‌هایش کماکان در متن تئاتر ایران جاری‌ست.
شهری - 11 جولای، 20 تیر، روز جهانی جمعیت است واقعیتی چالش برانگیز برای کل جهان بشری و برای تک تک کشورها که با این مفهوم درگیرند.
اخبار اردوی سرخپوشان در ترکیه؛
تمرینات بدنسازی پرسپولیسی‌ها و تذکرات دایی/ آخرین وضعیت مصدومان
تیم فوتبال پرسپولیس که اردوی آماده سازی خود را در ترکیه برپا کرده است، انجام تمرینات بدنسازی را در اولویت کار خود قرار داده است.
۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۷:۱۰
وب سایت اسپانیایی اعلام کرد؛
مسعود شجاعی به باشگاه یونانی می پیوندد
باشگاه AEK آتن یونان قصد دارد مسعود شجاعی هافبک تیم ملی فوتبال ایران را به خدمت بگیرد.
۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۶:۵۴
باشگاه لیورپول تایید کرد؛
لوئیس سوارز به تیم فوتبال بارسلونا پیوست
لیورپول تایید کرد با باشگاه بارسلونا بر سر انتقال لوئیس سوارز به توافق رسیده و این مهاجم اروگوئه ای فصل آینده برای آبی و اناری ها به میدان خواهد رفت.
۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۶:۵۱
پژمان جمشیدی خبر داد:
زمان برگزاری مسابقات فوتبال جام ستاره ها تغییر کرد
با توجه به برگزاری فینال جام جهانی، مراسم قرعه کشی لیگ برتر و نزدیک شدن به شب‌های احیا مسابقات روز دوشنبه 23 تیر جام ستاره ها لغو و هر 4 مسابقه 24 تیرماه از ساعت 21 الی ...
۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۶:۲۵


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved