پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عوامل انتقال وضعیت تعادلی (۲)


   اثرات ماليات بر جهانگردى
دولت‌ها غالباً بر محصولات جهانگردى ماليات وضع مى‌کنند (يا آن را کاهش مى‌دهند يا لغو مى‌کنند) تا علاوه بر کسب درآمد، مصرف بعضى از انواع جهانگردى را تشويق کنند يا تهديد. چند نمونه از اين ماليات‌ها عبارتند از:
- ماليات فرودگاهى
- ماليات بر تخت (ماليات بر اتاق هتل)
- مجوز ورود به مقصد
- رواديد ورود يا عبور
- رواديد خروج
- کالاهاى معاف از پرداخت حقوق گمرکى (کاهش يا حذف ماليات)
اين‌گونه ماليات‌ها ممکن است قيمت محصول مسافرتى و جهانگردى را به‌طور مؤثرى تغيير دهد. ميزان تغيير قيمت به نوع و محل تعلق ماليات بستگى دارد. ماليات بر محصولى که رايگان باشد و مستقيماً به‌وسيلهٔ مقامات مالياتى گردآورى شود مانند پرداخت وجه براى ورود به محوطهٔ يک پارک ملي، مسلّماً به خريدار تحميل مى‌شود و قيمت محصول جهانگردى به ميزانى برابر با مقدار ماليات بالا خواهد رفت. اما اگر ماليات بر کالا يا خدمتى وضع شود که بازار قيمت آن را معين مى‌کند فروشندگان نمى‌توانند کل ماليات را به خريداران منتقل کنند مگر در حالتى که تقاضا کاملاً بى‌کشش باشد. شکل (تأثير ماليات بر وضعيت تعادلي) اين امر را نشان مى‌دهد. در اين شکل منحنى عرضهٔ S1S1 در واکنش به مالياتى چون ماليات بر تخت به سمت بالا، يعنى ْS1ْ S1 حرکت مى‌کند. موقعيت تعادلى جديد بستگى به کشش تقاضا در ناحيهٔ مورد نظر دارد. اگر تقاضا نسبتاً بى‌کشش باشد هتلداران قادر هستند بيشتر يا کل ماليات را به شکل قيمت بالاتر به مصرف‌کننده منتقل کنند. در غير اين‌صورت، به خاطر حفظ قدرت رقابتى خود مجبور هستند بخشى از ماليات را متحمل شوند.
طبق يافته‌هاى تحقيقاتى و همان‌گونه که شکل (تأثير ماليات بر وضعيت تعادلي) نشان مى‌دهد بار چنين مالياتى معمولاً بين عرضه‌کنندگان و جهانگردان تقسيم مى‌شود. در اين شکل جهانگردان اضافه قيمتى برابر Pt-Pe مى‌پردازند و عرضه‌کنندگان که اکنون Ps را به‌عنوان قيمت خالص دريافت مى‌کنند. Pe-Ps را به‌عنوان بخشى از ماليات متحمل مى‌شوند.
اگر مصرف‌کنندگان خريد اقلام معاف از حقوق گمرکى را خريد اضافى تلقى کنند حذف ماليات (مانند حقوق گمرکى بر اقلامى که اين حقوق را مى‌توان بر آنها وضع کرد) در کل جهانگردى را رونق نخواهد بخشيد اما هرگاه معافيت گمرکى محرک عده‌اى از جهانگردان باشد اين سياست تأثير چشمگيرى بر جاى خواهد گذاشت (عکس حالت بالا). سفرهاى دريائى بين انگلستان و فرانسه و سفر به بنادر معاف از حقوق گمرکى مانند بندر هنگ‌کنگ و آندورا چند نمونه ٔ اين امر است. فروشگاه‌هاى معاف از حقوق گمرکى نه فقط يک محصول جهانگردى مهم هستند - گفته مى‌شود که سوپر مارکت‌هاى آلدرز اينترنشنال در فرودگاه هيتروى لندن که معاف از حقوق گمرکى هستند از نظر سود خرده‌فروشي، مقام دوم را در انگلستان دارند - بلکه مى‌توانند جريان حرکت جهانگردان را تغيير دهند. بسيارى از جهانگردان که از مسير خاورميانه سفر مى‌کنند به‌دليل آنکه در فرودگاه دوبي، محصولات معاف از حقوق گمرکى بسيار ارزان هستند شرکت‌هاى هوائى را انتخاب مى‌کنند که در اين فرودگاه توقف دارند.


همچنین مشاهده کنید