جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چشمهٔ آب گرم كنتی، ایرانشهر


  آبگرم قارنجه، دهكده قارنجه
اين چشمه در ۵ کيلومترى دهکدهٔ قارنجه ، در دره‌اى به نام درهٔ رودخانهٔ آق‌چاى قرار گرفته است. چشمه يک حوضچه طبيعى به شکل بيضى با دو قطر ۲/۵ و ۴ متر تشکيل داده و در پاى آن دامنهٔ کوه‌هايى است که از سنگ‌هاى آهکى مطبق و تراورتن تشکيل شده است.
بالاتر از مظهر چشمه و در دامنهٔ کوه ، رسوب‌هاى کربنات ديده مى‌شود و آب چشمه جزو آب‌هاى بيکربنات مخلوط و گوگردى گرم است.
  آبگرم قوچارك، اهرم، بوشهر
اين چشمه در مسير جادهٔ‌ بوشهر به بندرعباس در ۵ کيلومترى جنوب غربى اهرم از شکاف سنگ‌هاى آهک مارنى از زمين خارج مى‌شود. آب اين چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم زياد و کلرور سديم ولرم است.
   آبگرم گنويه، روستاى گنويه، دشتى(خورموج)
اين چشمه در کنار جادهٔ خورموج - دَيِّر در حوالى روستاى گنويه قرار دارد. مظهر چشمه از شکاف سنگ‌هاى آهک مارنى خارج مى‌شود و عامل تشکيل آن ساختار زمين‌شناختى است. آب چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم و کلرور سديم ولرم است.
  آبگرم ميانلو، كنگان
اين چشمه در شمال شهرستان کنگان قرار دارد و از شکاف‌ سنگ‌هاى آهک مارنى از زمين خارج شده و عامل تشکيل آن ساختار زمين‌شناختى است. آب چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم و کلرور سديم ولرم است.
   آبگرم ميراحمد، اهرم، بوشهر
اين چشمه در ۷۷ کيلومترى مسير جادهٔ اهرم به خورموج قرار دارد که با يک کيلومتر جادهٔ خاکى به مظهر چشمه مى‌رسد. آب آن از دامنهٔ کوه و از شکاف سنگ‌هاى مارنى و گچى از زمين خارج مى‌شود.
عامل تشکيل اين چشمه ساختار تکتونيکى است و آب آن در رديف آب‌هايى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است. آبدهى چشمه بسيار بالاست. سفرهٔ آب اين چشمه بسيار وسيع است و تمام زمين‌هاى اطراف آن بر روى اين سفره قرار مى‌گيرند. در حال حاضر داراى دو استخر زنانه و مردانه است.
  آبگرم نيكو، دشتى (خورموج)
اين چشمه در مسير جادهٔ بوشهر به بندرعباس و در شمال خورموج قرار دارد. مظهر چشمه از شکاف سنگ‌‌هاى آهک آسمارى از زمين خارج مى‌شود. عامل تشکيل آن گسله است و آب چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم و کلرور سديم ولرم است.
  باغ چشمه بلقيس چرام، كهكيلويه(دهدشت)
اين باغ که به وسيله مسعودخان باشتى ساخته شده است ، مکان مناسبى براى ايجاد تأسيسات پذيرايى توريستى است. دربارهٔ چشمهٔ بلقيس چرام گفته شده است که مسعودخان باشتى ، از هر درختى که در هر منطقه‌اى از جهان وجود داشت ، نمونه‌اى را در اين باغ کاشته است. زمين حاصلخيز و بکر چرام نشان داده است که استعداد پرورش هر نوع گل و گياهى را در بطن خود دارد ، به طورى که بيننده شيفتهٔ گوناگونى و تنوع گياهى اين باغ مى‌شود.
اين باغ در دهانهٔ کوه شمالى واقع شده و آب چشمهٔ بلقيس به اين باغ مى‌ريزد. آب چشمه‌هاى ديگر در جويبارهاى مشبکى با اصول معمارى جالب توجهى تراس‌بندى شده و به استخر زيبايى سرازير مى‌شوند.
   چشمهٔ ‌هرمس - اسك، دهكده اسك، تهران
چشمهٔ معدنى هرمس در دهکده اسک در استان مازندران و در فاصله ۹۵ کيلومترى تهران ، کنار رودخانهٔ هراز واقع شده است. خواص درمانى اين نوع آب معدنى ، مانند ديگر چشمه‌هاى معدنى با ترکيبات آب‌هاى بى‌کربناته مخلوط گازدار و گوگردى سرد است.
  چشمهٔ (استخر) بوكان، بوكان
در سمت راست خيابان امام خمينى بوکان استخر زيبايى به طول ۲۴ و عرض ۱۲/۲ متر ساخته شده است که ۲/۵ متر عمق دارد. ديوارهاى استخر آجرى است که بندکشى شده است.
وضع استخر شمالى - جنوبى است و دو مجراى خروجى در شمال غربى و جنوب شرقى به عرض يک متر و به عمق ۳۰ سانتى‌متر دارد. آب آن زلال است و کف استخر به خوبى ديده مى‌شود. استخر داراى زيرآبى است که در قسمت شمال غربى کف آن واقع شده است.
آب چشمهٔ بوکان در رديف آب‌هاى بيکربنات کلسيم سرد است و در حال حاضر مصارف آب آشاميدنى شهر را تأمين مى‌کند.
  چشمهٔ آب ‌گرم لشتان (خمير)، بندرخمير، بندرعباس
اين چشمه در ۷ کيلومترى شرق شهر بندر خمير قرار دارد. آب چشمه از شکاف سنگ‌هاى مارين از زمين خارج مى‌شود. در اطراف چشمه ، ‌ دو استخر به ابعاد ۱۰×۳/۵ متر و ۶×۵ متر با عمق ۱/۵ متر است که در امتداد يکديگر ساخته شده‌اند. آب از استخر اول وارد استخر دوم مى‌شود. در اين محدوده ۱۲ اتاقک جهت استراحت و اقامت مسافران ساخته شده است و به طور رايگان در اختيار مراجعين قرار مى‌گيرد. طرز تشکيل اين چشمه بر اساس فرضيه تکتونيک (ساخت زمين‌شناختي) صفحه‌اى استوار است. آب چشمهٔ‌ لشتان (خمير) در رديف آب‌هايى با کاتيون‌ها (يون‌هاى منفي) و آنيون‌هاى (يون‌هاى مثبت) مختلف گرم است.
  چشمهٔ آب ‌معدنى زمزمه، ماسوله، فومن
اين چشمه در شهرک ماسوله در کنار رود خلشتربا (ماسوله رودخان) قرار دارد. آب چشمه ، مواد آهنى فراوان و طعمى تلخ دارد. رنگ آب در طول مسير آن تا «ماسوله رودخان» ، نارنجى است. اين چشمه در مجاورت يک معدن آهن قرار دارد که در زمان گذشته فعال بوده است. ميزان دبى (آبدهي) آب چشمه يک ليتر در ثانيه است. در حال حاضر ، آب چشمه از طريق لوله‌اى به قطر هشت سانتى‌متر به خارج از حوضچه مى‌ريزد و سپس به سوى رودخانه سرازير مى‌شود. اهالى منطقه آب چشمه را با شکر مخلوط مى‌کنند و مى‌آشامند. گفته مى‌شود که اين آب ، در درمان بيمارى‌هاى ريوى و گوارشى مؤثر است.
   چشمهٔ آب گرم آب آهن يا آب فرنگى، آب‌اسك، آمل
اين چشمه بالاى روستاى آب اسک لاريجان ، ميان بيدستان ازارو قرار دارد. آب اين چشمه داراى ترکيبات سولفات دوفروکربنات و دوفراسيد کربنيک آزاد است. استحمام و نوشيدن آن براى افراد مبتلا به بيمارى‌هاى کم خونى و جلدى توصيه شده است.
   چشمهٔ آب گرم آسك، روستاى گزيل، بندرلنگه
اين چشمه در مسير جادهٔ بندر لنگه به روستاى گزيل قرار دارد. فاصلهٔ روستاى گزيل تا محل چشمه ، در حدود ۳/۵ کيلومتر است که ۳ کيلومتر آن ماشين‌رو و ۵۰۰ متر آن را بايد پاى پياده پيمود. مظهر چشمه در شکاف سنگ‌هاى آهکى مارنى جاى دارد. چشمه در اثر عوامل تکتونيک صفحه‌اى تشکيل شده است. در مظهر چشمه تعدادى حوضچهٔ طبيعى وجود دارد و مراجعه‌کنندگان در اين حوضچه‌ها استحمام مى‌کنند. آب چشمهٔ آسک در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم و کلرور سديم ولرم مى‌باشد.
  چشمهٔ آب گرم بارى، روستاى بارى، بندرعباس
در مسير جادهٔ خورگو - سرخان ، روستاى بارى قرار دارد. فاصلهٔ مظهر چشمه تا روستاى بارى ۳ کيلومتر است که يک کيلومتر آن را بايد پياده پيمود. چشمهٔ آب گرم از شکاف سنگ‌هاى رودخانهٔ گرو از زمين خارج مى‌شود و عامل تشکيل آن تکتونيک صفحه‌اى است. در اطراف چشمه ، تعدادى حوضچهٔ کوچک به شکل مستطيل و به ابعاد مختلف بنا گرديده است که اهالى روستا در آن‌ها استحمام مى‌‌کنند. آب چشمهٔ بارى در رديف آب‌هاى گوگردى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است.
  چشمهٔ آب گرم برآبك، روستاى سنگان، خاش
اين چشمه در شمال کوه تفتان قرار دارد و فاصلهٔ آن تا روستاى سنگان ۱۴ کيلومتر است که ۶ کيلومتر آن اتومبيل‌رو و ۸ کيلومتر بقيه پياده‌رو است. تمامى خصوصيات فيزيکى آب آن نظير ساير چشمه‌هاى اطراف در ارتباط با فعاليت‌هاى آتشفشانى گسترهٔ زيرزمينى کوهستان تفتان مى‌باشد. بالا بودن مقدار دى‌اکسيد سيليسم و مزه تلخ آن نشان‌‌دهندهٔ منشأ عميق آب اين چشمه است. آب اين چشمه در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم ، با واکنش اسيدى و ولرم است. دماى آب اين چشمه ۲۵ درجه سانتى‌گراد و ميزان آبدهى آن يک ليتر در ثانيه است. آب اين چشمه به دليل دسترسى آسان ، مورد استفادهٔ‌ مردم روستاى سنگان و ديگر مسافران مراجعه‌کننده است.
  چشمهٔ آب گرم بزمان يك، روستاى بزمان، ايرانشهر
روستاى بزمان در فاصله ۱۰۰ کيلومترى شمال غربى ايرانشهر واقع شده است و چشمهٔ آب گرم شماره يک در شمال غرب روستا از شکاف سنگ‌هاى توف‌آندزيتى از زمين خارج مى‌شود. در مظهر چشمه حوضچه‌اى احداث شده است که اهالى محل در آن استحمام مى‌کنند. علت گرمى آب چشمه فعاليت آتشفشانى است. آب چشمهٔ بزمان در رديف آبهاى سولفاته - کلروره و کربناته همراه با کاتيون‌هاى مختلف گرم است. دماى آب اين چشمه در حدود ۳۵/۵ درجه سانتى‌گراد و ميزان آبدهى آن ۸ ليتر در ثانيه است.
   چشمهٔ آب گرم تشت، روستاى تشت، بزمان، ايرانشهر
چشمه آب گرم تشت در مسير جادهٔ بزمان به تشت قرار دارد. فاصلهٔ روستاى تشت تا بزمان ۳۸ کيلومتر و از روستاى تشت تا مظهر چشمه در حدود دو کيلومتر پياده‌روى دارد.
مظهر چشمه در رديف آب‌هاى کربنات سديم ، سولفات کلسيم همراه با منيزيم ولرم است. دماى آب آن ۳۳ درجه سانتى‌گراد و مقدار آبدهى آن ۶ ليتر در ثانيه مى‌باشد.
  چشمهٔ آب گرم چارك، روستاى باوردان، بندرلنگه
اين چشمه در مسير جادهٔ‌ بندر لنگه به گاوبندى قرار دارد و از طريق بستانه و روستاى باوردان قابل دسترسى است. مظهر چشمه در بستر رودخانهٔ‌ تنگ خوان است و از شکاف سنگ‌هاى مارنى بيرون مى‌جوشد. عامل تشکيل چشمه ، تکتونيک صفحه‌اى است و آب آن در رديف آب‌هاى گوگردى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم مى‌باشد.
  چشمهٔ آب گرم حاجى‌آباد، حاجى‌آباد
اين چشمه در مسير جادهٔ بندرعباس به سمت حاجى‌آباد ، و در حدود ۳۰ کيلومترى شرق حاجى‌آباد در دامنهٔ کوهى قرار دارد. آب اين چشمه از شکاف سنگ‌هاى آهکى مارنى خارج مى‌شود و عامل تشکيل آن تکتونيک صفحه‌اى است. آب چشمه در رديف آب‌هاى گوگردى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است.
  چشمهٔ آب گرم سرخان، روستاى سرخان، بندرعباس
اين چشمه در مسير جادهٔ فرعى خورگو - سرخان ، منشعب از جادهٔ بندرعباس - سيرجان قرار دارد. فاصلهٔ چشمه تا روستاى سرخان در حدود يک کيلومتر است. عامل تشکيل چشمه تکتونيک صفحه‌اى است و آب آن از شکاف سنگ‌هاى شِيلى از زمين خارج مى‌شود. آب اين چشمه در رديف آب‌هاى گوگردى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است.
  چشمهٔ آب گرم فتوحيه (فتويه)، بندرلنگه
اين چشمه در مسير جادهٔ بستک به لار قرار دارد و فاصلهٔ آن از بستک تا فتويه ، در حدود ۳۰ کيلومتر است. مظهر چشمه در جنوب دهکده قرار دارد و حوضچه‌اى در کنار چشمه بنا شده است که ۴ متر طول ، ۲ متر عرض و ۸۰ سانتى‌متر عمق دارد. آب اين چشمه به مصارف کشاورزى مى‌رسد. دبى آب چشمه حدود ۵۰ ليتر در ثانيه و درجهٔ حرارت آن مناسب (۳۹ درجهٔ سانتى‌گراد) و دسترسى به آن نيز آسان است. آب چشمهٔ فتويه در رديف آب‌هاى گوگردى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است.
  چشمهٔ آب گرم كنتى، ايرانشهر
اين چشمه در شمال جازموريان و ۳۰۰ کيلومترى شمال غربى شهرستان ايرانشهر قرار دارد. مظهر چشمه از داخل رسوبات دورهٔ کواترنر است که به صورت جوشان از زمين خارج مى‌شود. آب اين چشمه در رديف آب‌هايى با کاتيون‌ها و آنيون‌هاى مختلف گرم است. دماى آب اين چشمه ۳۸ درجه سانتى‌گراد و ميزان آبدهى آن ۰/۵ ليتر در ثانيه است و واجد ارزش‌هاى درمانى است.
  چشمهٔ آب گرم ماستخور، روستاى ماستخور، رودبار
اين چشمه در نزديکى روستاى ماستخور در پنج کيلومترى رودبار در جبههٔ غربى سد منجيل قرار دارد. آب چشمه هنگام خروج از مظهر خود ، ‌ گرم و جوشان است. اهالى ماستخور و على‌آباد سفلا ، آب چشمه را به خزينه‌هايى هدايت و در آن‌ها حمام مى‌‌کنند. اهالى معتقدند استحمام در آب گرم اين چشمه ، ‌ بسيارى از بيمارى‌هاى چشم و بيمارى‌هاى استخوانى و رماتيسمى را درمان مى‌کند.
  چشمهٔ آب گرم ملايجى، بندر‌لنگه
اين چشمه در مسير جادهٔ بندر لنگه - بندر کنگ و در جنوب مسير ايستگاه قرار دارد. آب چشمه از شکاف سنگ‌هاى آهکى مارنى خارج مى‌شود و عامل تشکيل‌ آن عوامل تکتونيک صفحه‌اى است. آب چشمه ملايجى در رديف آب‌هاى گوگردى با آنيون‌ها و کاتيون‌هاى مختلف گرم مى‌باشد.
  چشمهٔ آب گرم نيان، نيان، بندرعباس
اين چشمه در مسير جادهٔ بندرعباس - سرخان - قلعهٔ قاضى - کشکو - نيان قرار دارد. فاصلهٔ مظهر چشمه تا روستاى نيان ۳ کيلومتر است که اين مسير را مى‌بايست پياده طى کرد. آب چشمه از شکاف سنگ‌هاى آهکى از زمين خارج مى‌شود و عامل تشکيل آن تکتونيک صفحه‌اى است. آب چشمهٔ نيان در رديف آب‌هاى سولفات کلسيم همراه با منيزيم زياد و کلرور سديم گرم مى‌باشد.
   چشمهٔ آب گرم هوديان، روستاى بزمان، ايرانشهر
اين چشمه در مسير جاده بزمان - دلقان - هوديان قرار دارد و فاصله مظهر چشمه تا بزمان در حدود ۱۹۰ کيلومتر است. آب اين چشمه از شکاف سنگ‌هاى آتشفشانى دوره کواترنر از زمين خارج مى‌شود. عامل گرمى آب چشمه از فعاليت‌هاى آتشفشانى در گسترهٔ زيرزمين اين منطقه ناشى شده است. آب اين چشمه در رديف آب‌هاى سولفاته - کلروره با کاتيون‌هاى مختلف گرم است.


همچنین مشاهده کنید