چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جریدتین


- شب جمعهٔ مردها آزادند و مى‌آيند بالاى بام خانه‌شان، بنابراين نبايد از آنها غيبت کرد و بايد به دعاى خير آنها را ياد کرد (۱) هر کسى يک ستاره روی آسمان دارد وقتیکه می میرد ستاره‌اش مى‌افتد.
(۱) . '۱' اندردين گويد که هربار که روزگار پدر و مادر و فرزندان يا خويشاوندان باشد روان ايشان بيايد بر سراى بايستد و گوش مى‌دارند که آفرينگان ايشان گويند '۲' هرگاه که مى‌زد و آفرينگان ببينند آسانى راحت و شادى و خرمى برايشان مى‌رسد '۳' و هرگاه که نکنند تا نماز شام گوش مى‌دارند '۴' و چون نماز شام باشد و نکنند تا نيم شب اميد مى‌دارند '۵' و چون مى‌زد و آفرينگان نکنند ايشان نوميد بگردند و گويند اى دادار (او رمزد) وه افزودنى ايشان نمى‌دانند که از آن جهان بمى بايد آمدن هم چون ما مينو را پشت بردن برايشان (را) نيز بر درون و مى‌زد آفرينگان ديگر کسان حاجت باشد نه آنکه ما در به ديشان حاجتى هست ليکن چون ميزد ما نکنند آفرينگان ما نگويند نيز بدان بلا که بديشان خواهد رسيدن باز نتوانيم داشت '۶' اين بگويد باز جايگاه خويش شوند. بند هش ص ۱۶۱ همچنين رجوع شود به صد در نثر ۱۳ ص ۱۲ در ۳۷ ص ۲۸ بند هش ص ۱۲۴.
- هفت قدم دنبال تابوت بروند ثواب دارد (۲).
(۲) . و چندان که از پس تابوت نسا بتوانند رفتن بروند، چه هر گامى را که از پس نسا شوند سيصد استير گرفته بود و هر استير چهار درم بود چنانکه سيصد استير هزار و دويست درم بود به هر گامى چندين کرفه بود 'صد در نثر ص ۱۲' .
- وقتى که مرده را از اطاق بيرون مى‌برند سرجايش يک خشت مى‌گذارند رويش يک تکه گوشت و شب يک کاسه شربت و يک بشقاب حلوا و چراغ روشن (۳) در آن اطاق مى‌گذارند صبح آنها را مى‌برند سرقبرش
(۳) . هر سه شب هم جائى که روان ازين جدا شده باشد بايد که آن سه روز روشنائى نهاده باشند.
- مرده را که از خانه بيرون مى‌برند آرد سرخ کرده (حلواى پيش جنازه) با يک ران گوسفند جلو تابوت مى‌برند.
- شب‌هاى جمعه براى خيراموات بايد خرما به گدا داد.
- در هنگام مرگ بايد چشم و چانهٔ مرده را بست اگر چشم مرده باز باشد معلوم مى‌شود که از دنيا دل نمى‌کند.
- اگر مرده بخندد بهشتى است و اگر بدقيافه باشد گناه‌کار است.
- تابوت اگر صاف برود و سبک باشد مرده ثواب کار است.
- آب روى مرده را در خانهٔ کسى بريزند آوارگى مى‌آورد.
- مرده را که چال کردند هفت قدم دور مى‌شوند دوباره بر مى‌گردند چونکه چشم به راه است.
- هر کس عادت داشته باشد حنا به ناخن خود ببندد شب اول قبر از او پرسش نخواهند کرد.
  جريدتين
زير بغل مرده دو تا ترکه مى‌گذارند تا در موقع سؤال در قبر آنها تکيه بکند. جريدتين بايد از شاخه درخت‌هاى تر مثل بيد و انار و انجير باشد که به اندازه معين قطع مى‌شود. اين مسئله به رسم‌هاى زرتشتيان را به‌خاطر مى‌آورد.
(صادق هدايت ـ نيرنگستان)


همچنین مشاهده کنید