سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مالدیو (۳)


   عوامل اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى
چندين سياست و کنترل که به عوامل اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى مربوط مى‌شوند برقرار شده‌اند. مقررات و آداب اسلامى به دقت حفظ شده‌اند. حمام آفتاب به‌صورت برهنه ممنوع است و براى افراد و مديران تفريحگاه‌هائى که اين مقررات را نقض بکنند جرامى مقرر شده است. جهانگردانى که براى تماشا يا پيک‌نيک به جزاير داراى سکنه مى‌روند حق شنا کردن در آنجا را ندارند. جهانگردان هنگام بازديد از ماله يا جزيره‌هاى روستائى بايد مقررات پوشاک محلى را رعايت کنند.
سفرهاى تفريحى فقط به آتول‌هائى که داراى امکانات توريستى هستند امکان‌پذير است و جهانگردان حق بازديد از ساير آتول‌ها را ندارند. دولت فهرست آتول‌هاى مجاز براى جهانگردى را تهيه کرده است. گروه‌هاى جهانگردان مى‌توانند با تزئينات قبلى از برخى روستاهاى سنتى به‌منظور تماشا و خريد صنايع‌دستى ديدن کنند. جهانگردان و مديران تفريحگاه‌ها، به‌جز چند استثناء، اين مقررات را رعايت کرده‌اند.
خوراکى‌ها و آشاميدنى‌هاى غيرمجاز فقط با مجوز مى‌توانند وارد و در تفريحگاه‌ها مصرف شوند. با وجود اين، کارکنان مالديويائى اجازهٔ جابه‌جائى و سِرو آنها را ندارند. اکثر کسانى‌که در رستوران‌هاى ويژهٔ توريست‌هاى خارجى کار مى‌کنند. سرى‌لانکائى هستند. کارکنان مالديويائى (به‌جز پيشخدمت‌ها و سيار کارکنان که لازم است کارى خاص انجام دهند) و بازديدکنندگان مالديويائى از تفريحگاه‌ها اجازهٔ ورود به رستوران‌هاى توريستى و فروشگاه‌هاى ويژهٔ توريست‌هاى خارجى را ندارند. مالديويائى‌ها، کارکنان خارجى و مجاز را ندارند.
براى مالديويائى‌ها و به‌خصوص سکنه پايتخت، جزيره‌اى در آتول‌کافو در نزديک ماله به‌عنوان پارک تفريحى ايجاد شده است. نزد مالديويائى‌ها اين پارک، به‌خصوص در تعطيلات و اواخر هفته، بسيار محبوب است. پارک مشابهى هم در آتول اِلف براى ساکنان آنجا ايجاد شده است. مساحت زمينى اين پارک‌ها محدود است، و بنابراين جهانگردان تنها در روزهائى مى‌توانند از اين پارک‌ها بازديد کنند که تقاضاى اندکى از جانب مالديويائى‌ها وجود داشته باشد.
براى کار در تفريحگاه‌ها بايد به مالديويائى‌ها اولويت داده شود. اجازه کار براى خارجيان فقط براى آنهائى‌که در بارها کار مى‌کنند و براى کسانى‌که داراى تخصص‌هاى خاصى هستند که در مالديو موجود نيست صادر مى‌شود. با تحصيل، آموزش و تجربه، مالديويائى‌ها کار در مشاغل سطح بالاى فنى و مديريتى را در تفريحگاه‌ها آغاز کرده‌اند.
چون بيشتر ميوه و سبزيجات براى مصرف تفريحگاه‌ها بايد از خارج وارد شود، يکى از تفريحگاه‌هاى بزرگ دست به ابتکار ايجاد يک مزرعهٔ کشت آب (کشت بدون خاک) زده است. اين ابتکار در تأمين بخشى از نيازهاى تفريحگاه مزبور براى واردات بيخ سبزيجات موفق بوده است. يک مرغدارى براى توليد طيور در محل ايجاد شده است ولى هزينه‌هاى توليد آن از طيور وارداتى بيشتر است. ماهى و ساير اقلام غذاى دريائى که در محل صيد و تهيه مى‌شوند. و برخى ميوه‌هاى محلى به‌طور گسترده در صورت غذاى رستوران‌هاى تفريحگاه‌ها وجود دارند. گوشت گوساله و خوک بايد وارد شود.
تفريحگاه‌ها بايد براى کارکنانى که در جزاير تفريحى زندگى مى‌کنند امکانات مسکن، اجتماعى و مذهبى را فراهم کنند. اين امکانات معمولاً در مراکز جزاير قرار دارند. اين حقيقت که آن دسته از کارکنانى که به دور از خانوادهٔ خودشان زندگى مى‌کنند ممکن است خانواده خود را کمتر ببينند، به‌نظر نمى‌رسد که مشکلى جدى ايجاد کرده باشد.
وزارت جهانگردى براى مطلع ساختن مالديويائى‌ها درباره‌ٔ جهانگردى يک برنامهٔ آموزش عمومى به اجراء درآورده است. اين برنامه بر اهميت اقتصادى جهانگردى تأکيد دارد، و مى‌کوشد آگاهى مالديويائى‌ها را از محيط ‌زيست بالا ببرد. اين برنامهٔ آموزشى در مدارس و راديو که رسانهٔ اصلى جوايز است به اجراء درآمده است. ايستگاه تلويزيون محلى نيز در اخبار خود خبرهائى را دربارهٔ جهانگردى مى‌گنجاند.
جذب کار در جهانگردى مى‌شوند. طبق سياست جاري، دولت مالديويائى‌ها را براى کار در جهانگردى تشويق مى‌کند تا نرخ بالاى بيکارى را کاهش دهد، سطح درآمدها را بالا ببرد و تعداد کارگران خارجى را کم کند. در عين حال، نگرانى‌هائى ابراز مى‌شود که در درازمدت جهانگردى نبايد ذخيرهٔ کارگر موردنياز در شيلات را که بخش عمدهٔ ديگر در اقتصاد کشور است کاهش دهد.
آموزش اشخاص براى کار در جهانگردى حمايت شد است. يک مدرسهٔ هتلدارى و پذيرائى با کمک سازمان جهانى جهانگردي، برنامه توسعه و عمران سازمان ملل و جامعهٔ اروپا در ۱۹۸۷ در ماله تأسيس شد و هم‌اکنون با موفقيت کار مى‌کند. به‌علاوه، چندين کارمند دولت با حمايت سازمان‌هاى بين‌المللى سرگرم تحصيل در رشتهٔ مديريت جهانگردى هستند. بعضى از کارکنان هتل‌ها براى گذراندن آموزش در تفريحگاه‌هاى بزرگ به خارج کشور اعزام شده‌اند.


همچنین مشاهده کنید