پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سری‌لانکا (۲)


   شيوهٔ برنامه‌ريزى جهانگردى
در اوايل دههٔ ۱۹۹۰ يک طرح جديد جهانگردى براى سرى‌لانکا تهيه شد (برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد و سازمان جهانى جهانگردي. ۱۹۹۲. طرح جامع جهانگردى سرى‌لانکا. مادريد: سازمان جهانى جهانگردي). اين طرح کاملاً مفصل است و تمام جوانب جهانگردى را بررسى مى‌کند. اين طرح به بازنگرى وضعيت جاري، طرح راهبردى درازمدت براى سال ۲۰۰۱. برنامهٔ پنج سالهٔ توسعه و مطالعات بررسى امکانات براى پروژه‌هاى فورى انتخاب شده، مى‌پردازد. در اين طرح، جهانگردى بين‌المللى و داخلي، هر دو، در نظر گرفته شده‌اند. تحليل برنامه‌ريزى نشان مى‌دهد که کشور فرصت چشمگيرى براى توسعه صنعت جهانگردى دارد، درحالى‌که کماکان مى‌تواند توسعه پايدار را حفظ کند. طرح مى‌گويد که سرى‌لانکا منابع جهانگردى مهمى دارد که مى‌توانند به محصولات جهانگردى غنى‌تر و متنوع‌تر توسعه يابند که طيفى وسيع از بازارهاى توريستى را جذب کنند.
سياست توصيه شده براى توسعه جهانگردى چهار جنبه دارد - تنوع بخشيدن به بازار حفظ، بالا بردن ميزان خرج کردن جهانگردان ايجاد و بهبود امکانات توريستي، افزايش تأکيد بر جاذبه‌هاى فرهنگي، طبيعى و ساير جاذبه‌هاى توريستي، و آفريدن تصويرى مثبت سرى‌لانکا، طرح نشان مى‌دهد که از طريق اين سياست، منافع اقتصادى جهانگردى را مى‌توان به حداکثر رساند، در حالى‌که تخريب محيط‌زيست و مشکلات اجتماعى به حداقل خواهند رسيد. اين سياست خواهان اتخاذ شيوه‌اى به دقت برنامه‌ريزى‌شده براى توسعه جهانگردى است.
براى سال ۲۰۰۱ تعداد جهانگرد موردنظر ۸۷۴،۰۰۰ نفر تعيين و پيش‌بينى شده است که ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ پول خرج‌شده روزانه توسط جهانگردان دو برابر شود. اين افزايش تعداد جهانگرد و پول مصرفى آنان، به دو برابر شدن تعداد کنونى اتاق‌ها نياز دارد. تأکيد بر احداث هتل‌هاى با کيفيت بالا و متوسط گذاشته شده است. برآورده شده است که تا ۲۰۰۱ درآمد ارزى کشور به‌نحو چشمگيرى افزايش خواهد يافت. تقريباً ۷۰ درصد از اين درآمد در داخل کشور باقى خواهد ماند، و اشتغال در جهانگردى نيز بسيار افزايش خواهد يافت.
سياست توسعه ۱۴ منطقه توريستى را در سراسر کشور تعيين کرده است. در داخل اين مناطق، پيشنهادهاى مهم توسعه محصول از اين قرار هستند:
- توسعه‌هاى جديد برنامه‌ريزى‌شده و منسجم که گستره‌اى از تسهيلات و خدمات را فراهم کند و از بازارهاى توريستى مختلف داخلى و بين‌الملللى و بازديدکنندگان يک روزه پذيرائى نمايند.
- بازسازى و بهبود ناحيه‌هاى توريستى موجود به طريقى جامع و هماهنگ.
- ايجاد جاذبه‌هاى متنوع، از جمله جاذبه‌هاى فرهنگي، تاريخى و حيات‌وحش و شهرک توريستى مرتبط با اين جاذبه‌ها در مقياس کوچک.
- توسعه امکانات جهانگردى داخلي، در جاهائى‌که اين امکانات وجود ندارند.
- سازماندهى مسيرهاى جديد گردشى همراه با اصلاح مسيرهاى موجود.
دو عنصر کليدى اين سياست عبارتند از تشويق توسعه برنامه‌ريزى‌شده در جاهاى تعيين‌شده و گشايش ناحيه‌هاى جديد جهانگردي. اين طرح به شدت توصيه مى‌کند که انگيزه‌هاى توسعه براى بخش خصوصى حفظ و به نوسازى تسهيلات موجود تعميم داده شود. دربارهٔ چندين عنصر ديگر توصيه‌هائى به‌عمل آمده است - حمل‌ونقل هوائى بين‌المللي، ساير حمل‌ونقل‌ها، تقويت اقتصادي، آموزش نيروى انساني، سازماندهى هماهنگي، جنبه‌هاى اجتماعي، جهانگردى اجتماعي، ميراث فرهنگي، حفاظت محيط‌ زيست و رهنمودهاى توسعه طرح مى‌گويد که با ايجاد يک کميته عالى نظارتى بايد به اجراء اولويت داده شود.
   برنامه تبليغاتى
براساس اهداف و سياست بازاريابي، اين طرح يک برنامه تبليغاتى مشخص را توصيه مى‌کند. طبق جدول زمانى پنج سال اول طرح، اين برنامه به بازارهاى موردنظر مربوط مى‌شود. در تعيين برنامه تبليغاتي، اين طرح ابتدا کمبودهاى مرتبط با فعاليت‌هاى کنونى تبليغاتى را مشخص مى‌کند. در ميان اين کمبودها مى‌توان به کارکنان اندک در بازاريابى و بودجه کم و ضرورت تحقيق بيشتر درباره بازار اشاره کرد. اين طرح توصيه مى‌کند که بررسى‌هاى مصرف‌کننده در پنج کشور بازار عمده در آيندهٔ نزديک انجام گيرد.
دربارهٔ قرار گرفتن در بازار، طرح اشاره مى‌کند که تصوير فعلى سرى‌لانکا بايد بر موضوع منفرد قابل شناسائى بيشتر متمرکز شود. دربارهٔ سازماندهى بازاريابي، اين طرح نشان مى‌دهد که نقش‌هاى مربوط به دولت و بخش خصوصى دقيقاً تعريف شوند و فعاليت‌هاى تبليغاتى آن، از نزديک هماهنگ گردند. درباره بهترين روش براى معرفى کشور در خارج توصيه‌هائى به‌عمل آمده است ـ تأسيس دفاتر جهانگردى در کشورهاى بازار عمده انعقاد قرارداد با شرکت‌هائى که کشور را در ساير کشورهاى بازار معرفى کنند، و استفاده از نمايندگى انفرادى و بنگاه‌هاى روابط عمومى کشورهاى بازار درجه يک، دو و احتمالى مشخص شده‌اند. اولويت‌هاى بخش‌هاى خاص بازار براى تبليغ در طول دوره‌هاى کوتاه، ميان و درازمدت عرضه شده‌اند.
طرح روش‌هاى تبليغاتى را که بايد براى شرکت‌هاى مسافرتى و جهانگردان بالقوه در بازارهاى درجه يک، دو و احتمالى به‌کار گرفته شوند، شرح مى‌دهد. اين طرح تأکيد مى‌کند که به‌علت بودجهٔ محدود بازاريابي، سرى‌لانکا بايد به دقت تلاش‌هاى بازاريابى خود را در جهت اهداف روشن و با استفاده از روش‌هاى بسيار مؤثر سوق دهد. هريک از انواع روش‌ها و کارهاى تبليغاتى شرح و به بازارهاى موردنظر ربط داده شده است.
يک برنامه تبليغاتى مشروح توصيه شده است، و هزينه‌هاى تخمينى مشخص شده‌اند. طرح اشاره مى‌کند که کل بودجهٔ تبليغاتي، که به‌صورت درصدى از درآمد ناخالص جهانگردي، بيان شده است، مشابه بودجه‌هاى مقصدهاى رقيب مى‌باشد ـ ۳ تا ۵ درصد محاسبه‌اى از هزينه‌هاى بازاريابى ـ پيشنهادى به ازاء ورود هر جهانگرد در کشورهاى مختلف ارائه شده است. منابع تأمين بودجهٔ برنامه تبليغات پيشنهاد شده است. اين طرح به شدت تأکيد مى‌کند که يک شيوه کاملاً هماهنگ‌شده و مشترک براى بازاريابى لازم است و توصيه مى‌کند که کميتهٔ بازاريابى جهانگردى که پيشنهاد شده است، در آيندهٔ نزديک تشکيل مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید