پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

وضعیت اقتصادی (۳)


  عوامل موفقيت کشورها در جلب جهانگرد
نواحى و کشورهاى جهان از نظر جذب تعداد ورود - جهانگرد و ميزان درآمد يکسان نيستند، بلکه هر سرزمينى يا کشورى که امکانات پذيرائى بهتر، جاذبه‌هاى بيشتر و کالاها و خدمات فراوان‌ترى در اختيار جهانگردان قرار دهد و به همين دليل، مسافران ميل و رغبت بيشترى براى توقف طولانى‌تر در آن کشور يا سرزمين داشته باشند، درآمد بيشترى خواهد داشت.
به‌طور کلى عوامل مهمى در بالا رفتن تعداد ورود - جهانگرد و در نتيجه افزايش درآمد جهانگردى در يک سرزمين يا کشور دخالت دارند.
  وسايل آمد و رفت در نگاهى کلى
اطمينان به ايمنى و راحتى و منظم بودن زمان رفت و آمد وسايل حمل و نقل نقش مهمى در جلب مسافر دارد؛ بنابراين، مسافران مشترى آن دسته از شرکت‌هاى حمل و نقل هوائي، زميني، دريائى خواهند بود که خدمات مطمئن‌تر و بهترى ارائه دهند و چون اکثر اين شرکت‌ها در کشورهاى صنعتى و پيشرفته فعاليت مى‌کنند و مسافران نيز اغلب از همان کشورها هستند، بنابراين، با شرکت‌هاى معروف و معتبرى که مليت همان کشورهاى پيشرفته را دارند، مسافرت مى‌کنند. حتى مسافران کشورهاى در حال توسعه نيز به سبب اطمينان يا حتى تفاخر ترجيح مى‌دهند که با شرکت‌هاى حمل و نقل خارجى مسافرت کنند. بخش عمده‌اى از مخارج مسافرت - که هزينهٔ حمل و نقل است - به عوامل همان کشورى باز مى‌گردد که خدمات حمل و نقل بهترى ارائه مى‌دهد.
وانگهي، يکى از دلايل بسيار مهم استقبال جهانگردان از رفتن به کشورهاى پيشرفته اين است که اين کشورها وسايل حمل و نقل مطمئن، راحت و بسيار منظمى در اختيار دارند. وقت مسافر، به سبب تأخير يا کمبود وسيلهٔ آمد و رفت در کشور مقصد تلف نمى‌شود و از زمان و بودجه‌اى که براى مسافرت خود در نظر گرفته است نهايت استفاده را مى‌برد.
  کالا و خدمات
مسافر علاوه بر هزينهٔ غذا و اقامت براى خريد کالاها و اشياء گوناگون مانند سوغات، پوشاک، لوازم زندگي، تفريح و ... مقدارى پول صرف مى‌کند. در کشورهاى پيشرفته به سبب تنوع کالا و خدمات و مرغوبيت آنها جهانگردان هزينهٔ فراوانى براى خريد سوغات و ... يا حتى وسايل زندگى پرداخت مى‌کنند؛ در حالى‌که درآمد کشورهاى توسعه نيافته، که هم سطح زندگى در آنجا پائين‌تر است و هم ارزش پول آنها در برابر پول‌هاى کشورهاى پيشرفته کمتر است و کالاها و خدمات متنوعى نيز ندارند، به‌مراتب از کشورهاى توسعه يافته کمتر است.
  آزادى، امنيت و رفاه
پديدهٔ اوقات فراغت و مسافرت، با آزادى و امنيت و رفاه رابطهٔ تنگاتنگى دارد. فردى‌که در طول سال، در محل دائم کار و زندگى خود مقيد به رعايت ضوابط و مقرراتى از جهات مختلف است، به اين جهت مسافرت مى‌کند تا بتواند حتى‌الامکان آن‌طور که مى‌خواهد لباس بپوشد، رفتار نمايد و ... روى‌هم رفته، مسافر به جائى مى‌رود که از آزادى رفتار و پوشش و ... بيشترى برخوردار باشد. وانگهى مطمئن باشد که چند روز مسافرت زندگى آن مورد تهديد و ارعاب نيست، از امنيت و احترام کامل برخوردار است و مى‌تواند در آسايش و آزادى و رفاه زندگى کند.
به گفته دکتر زى‌وى‌دين ژوراسيک (Zividin- Juracik) ميزان درآمد جهانگردى هر کشور يا سرزمين به عوامل زير بستگى دارد:
- مقدار پولى که هر جهانگرد براى ديدن از کشور يا سرزمينى در نظر گرفته است؛
- رابطهٔ ميان عرضه و تقاضا: هر قدر عرضه بيشتر و متنوع‌تر و بهتر باشد و تقاضا قوى‌تر و بيشتر، درآمد بيشتر مى‌شود*.
* A. Haulot, Tourisme et Environnement, Marabout, Marabout, Verviers (Belgique), 1974, p.81
عواملى که باعث افزايش رفت و آمد جهانگردان به کشور يا سرزمينى مى‌شود به قرار زير است:
۱. مدت زمان لازم براى ديدار از کشور يا سرزمين در مقايسه با کل زمان فراغت جهانگرد؛
۲. مدت زمان لازم براى رسيدن به مقصد و هزينهٔ رفت و آمد به نسبت کل زمانى که مسافر براى تمام طول مسافرت و تعطيلات خود در نظر گرفته است؛
۳. ميزان وجود اطمينان، آسايش و راحتى و امنيت به نسبت انتظارات و توقعات جهانگرد؛
۴. ميزان و قدرت جذابيت جاذبه‌ها و ارزشى که مسافر براى جاذبه‌هاى جهانگردى ناحيه قائل است.
با توجه به موارد فوق، کشورهاى اروپائى که بسيار به‌هم نزديک هستند و از نظر کيفى و کمّى به جهانگردان خدماتى عالى ارائه مى‌دهند و هم‌چنين از جاذبه‌هاى متعدد و متنوع تفريحي، تاريخي، فرهنگى و ... بهره‌مند هستند، تعداد ورود - جهانگرد بيشترى دارند و در نتيجه از درآمد فزون‌ترى نسبت به کشورهاى در حال توسعه برخوردار هستند.
هم‌اکنون مسئولان کشورهاى در حال توسعه، با آگاهى از تأثير درآمدهاى جهانگردى بر توازن پرداخت‌ها سعى مى‌کنند صنعت جهانگردى را در کشور خود رونق دهند و بدين وسيله از راه پذيرائى از جهانگردان کسب درآمد کنند. از طرفي، مردم کشورهاى توسعه‌يافته نيز با توجه به مساعد بودن آب و هوا، غناى فرهنگى و تاريخى و پائين بودن هزينه‌هاى زندگى در کشورهاى در حال توسعه تمايل به رفتن به اين کشورها دارند. توسعهٔ وسايل آمد و رفت سريع و به‌ويژه، سازماندهى سفرهاى جمعي، موجب تشويق جهانگردان کشورهاى توسعه يافته به مسافرت به کشورهاى در حال توسعه شده است.


همچنین مشاهده کنید