سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آموزش‌های نظری و عملی (۳)


   ساير برنامه‌هاى آموزش‌هاى نظرى و عملى
  نشريات و مستندات جهانگردى
بخش جهانگردى نيازمند دستابى به متون جهانگردي، مواد مرجع، و مواد آموزشى است. مجموعه‌هاى بخش جهانگردى بايد اين نيازها را مرتفع کنند. اگر اين بخش‌ها نتوانند از عهدهٔ انجام اين کار برآيند، دستگاه دولتى متوّلى امور جهانگردى بايد به توليد و نشر اين قبيل متون اقدام کند.
  مدرسين حرفه‌اى
در بسيارى از کشورها تعداد معلمان و مدرسان حرفه‌اى براى دروس و مطالعات جهانگردى و هتلدارى در هر دو بخش دولتى و خصوصى کافى نيست.
تعدادى از معلمان را مى‌توان از ميان کارکنان ارشد شاغل در بخش جهانگردى که علاقه‌مند به تدريس هستند جذب کرد و با برگزارى دوره‌هاى آموزشى فشرده و موقتي، مهارت‌هاى تدريس را به آنها انتقال داد. البته در جائى که بخش جهانگردى هنوز کاملاً توسعه نيافته است، اين منبع نيروى انسانى مى‌تواند محدود باشد.
از سوى ديگر تعدادى از فارغ‌التحصيلان مدارس جهانگردى و هتلدارى ممکن است بعد از چند سال کسب تجربيات مناسب به حرفهٔ تدريس علاقه‌مند باشند. آنها فقط نياز دارند که مهارت‌هاى لازم جهت تدريس را به‌دست آورند.
روش ديگر عبارت است از ارائهٔ دوره‌هاى آموزشى سه ساله در سطح پيشرفته که به‌منظور پرورش معلمان حرفه‌اى در تخصص‌هاى مختلف جهانگردى طراحى شده باشد.
  مقامات رسمى جهانگردى
براى اثربخشى فعاليت‌هاى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي، وجود تکنيسين‌هاى حرفه‌اى ضرورى است. آموزش مستمر و روزآمد روش‌ها و فنون مديريت جهانگردى نيز حائز اهميت است.
  راهنماى جهانگردى
برداشت بسيارى از ديدارکنندگان از يک کشور، بر اساس مشاهدهٔ رفتار راهنماى آنها است، بنابراين مهارت‌هاى اين کارمندان تأثيز و نفوذ بسيارى بر کيفتيت محصول کلى جهانگردى دارد.
در تدوين و تعيين استانداردهاى مربوط به راهنمايان جهانگردي، مى‌توان دو مقولهٔ جدا را در نظر گرفت، يعنى بخشى را به 'گردشگرى عام' و بخش ديگر را به 'گردشگرى خاص' اختصاص داد. با در نظر گرفتن اين فرض، 'گردشگرى خاص' ، اين را مى‌طلبد که براى هر شاخه از اين نوع جهانگردي، يک راهنماى خاص در نظر گرفته شود، يعنى نوعى راهنماى تخصصي. براى تعيين درجات و انواع مختلف راهنمايان جهانگردي، مى‌توان معيارهائى را نيز تدوين کرد.
يک مشکل اساسى که بر استانداردهاى خاص راهنمايان تأثير مى‌گذارد، سطح تخصصى و پيچيدگى زبان خارجى و سهم و تعداد راهنمايان موجود مسلط به هر يک از زبان‌هاى خاص است. در حالى که زبان‌انگليسى به يک زبان بين‌المللى مهم تبديل شده، اما على‌رغم اهميت و کاربرد گستردهٔ اين زبان، نتوانسته است نياز به تخصص و تسلط به زبان‌هاى ديگر نظير ژاپنى يا کره‌اى را مرتفع سازد.
بايد استانداردهاى مهارت‌هاى فنى و نظام ملى آزمون شغلى و صدور تأييديه، براى راهنمايان جهانگردان را نيز مورد توجه و اشاره قرار داد.
  آموزش زبان
توانائى برقرارى ارتباط مؤثر با جهانگردان در موفقيت بخش جهانگردى نقشى اساسى دارد. معرفى استانداردهاى مشخص شده و تعيين سطح زبان خارجى به‌همراه تدوين و ارائهٔ برنامه‌ها و دوره‌هاى آموزشى جامع ضرورى است. در تعدادى از استانداردهاى مهارت‌هاى شغلى بايد آموزش زبان‌هاى خارجى نيز به‌عنوان يک ضرورت گنجانده شود.


همچنین مشاهده کنید