پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ / Thursday, 21 February, 2019

انتخاب خط‌مشی پوشش بازار


يک شرکت اميدوار است پس از ارزيابى قسمت‌هاى مختلف بازار، بتواند قسمت‌هايى را پيدا کند که ورود به آنها ارزش داشته باشد. پس از اين است که شرکت تعداد و قسمت‌هايى را انتخاب مى‌کند که قصد دارد به آنها خدمت کند و اين همان انتخاب بازار هدف است. بازار هدف، مجموعه‌اى از خريداران است با نيازها يا خصوصيات مشترکى که شرکت درصدد خدمت به آنها برمى‌آيد. موضوعاتى که در انتخاب قسمت‌هاى بازار بايد لحاظ شوند عبارتند از: خط‌مشى‌ها، انتخاب خط‌مشى پوشش بازار.
  انتخاب خط‌مشى پوشش بازار
براى انتخاب خط‌مشى پوشش بازار، عوامل بسيارى بايد مورد بررسى قرار گيرند. منابع شرکت يکى از عواملى است که در انتخاب اين خطمشى تأثير دارد. اگر شرکتى با محدوديت منابع روبرو باشد، انتخاب خط‌مشى متمرکز گزينهٔ مناسبى است. درجه تغييرپذيرى کالا نيز در انتخاب بهترين خط‌مشى دخالت دارد.
در انتخاب خط‌مشى پوشش‌ بازار مرحله دوره عمر کالا را نبايد از نظر دور داشت. زمانى که يک شرکت کالاى جديدى را به بازار عرضه مى‌کند، بايد فقط يک نوع از آن را توليد کند و در اين مورد توسل به خط‌مشى غيرتفکيکى يا متمرکز نيز مناسب‌تر است. در مرحله بلوغ کالا بازاريابى تفکيکى خط‌مشى مناسبى است. عامل ديگرى که در انتخاب خط‌مشى پوشش بازار تأثير دارد تغييرپذيرى بازار است. در شرايطى که اکثريت خريداران ذائقه و سليقه يکسانى دارند، مبالغ يکسانى به خريد اختصاص مى‌دهند و واکشن همه نسبت به تلاش‌هاى بازاريابى يکسان است استفاده از خط‌مشى غيرتفکيکى توصيه شده است. و سرانجام، خطمشى‌هاى بازاريابى رقبا عامل مهمى در انتخاب خط‌مشى پوشش بازار به‌شمار مى‌رود. زمانى که رقبا به تقسيم بازار متوسل مى‌شوند استفاده از بازاريابى غيرتفکيکي، سياستى منطقى و معقول نخواهد بود. برعکس، هنگامى که رقبا از بازاريابى غيرتفکيکى استفاده مى‌کنند، استفاده از بازاريابى تفکيکى يا متمرکز بسيار سودمند خواهد بود.
  خط‌مشى‌ها
  بازاريابى تفکيکى
بازاريابى تفکيکى خط‌مشى است که طى آن يک شرکت چندين قسمت بازار را مورد هدف قرار مى‌دهد و براى هر قسمت، کالاى مناسب همان قسمت را توليد و عرضه مى‌کند.
  بازاريابى غيرتفکيکى
بازاريابى غيرتفکيکي، خط‌مشى‌ است که طى آن يک شرکت وجوه افتراق قسمت‌هاى بازار را نديده مى‌گيرد و به کل بازار، يک کالا يا يک خدمت را عرضه مى‌کند. در اين‌جا توجه شرکت به وجوه اشتراک نيازهاى مصرف‌کنندگان معطوف مى‌شود نه به وجوه افتراق. براى تحقق اين سياست، شرکت کالا و برنامه ارزيابى تهيه مى‌کند که مناسب تعداد قابل ملاحظه‌اى از خريداران باشد. با اين سياست، شرکت بر توزيع و تبليغات انبوه تکيه دارد و تلاش مى‌کند يک تصوير ذهنى بسيار مطلوب از کالا در اذهان مردم به‌وجود آورد.
  بازاريابى متمرکز
اين خط‌مشى وقتى به‌کار مى‌آيد که شرکتى با محدوديت منابع روبرو باشد. در اين حالت شرکت به‌جاى دنبال کردن سهم کوچکى از يک بازار بزرگ، تلاش مى‌کند سهم نسبتاً بزرگى از يک يا چند بازار فرعى را براى خود دست و پا کند.
با اتخاذ خط مشى بازاريابى متمرکز،شرکت در قسمت بازارى که انتخاب کرده است از وضعيتى بسيار مستحکم برخوردار مى‌شود. زيرا با اين سياست اطلاعات شرکت درباره نيازهاى قسمت‌هاى اين بازار افزايش مى‌يابد و شهرت و اعتبار ويژه‌آى در اين قسمت‌ها به‌دست مى‌آورد. صرفه‌جويى‌هاى عملياتى ناشى از تخصص و توليد، توزيع و تبليغات پيشبردى از جمله ديگر مزاياى بازاريابى متمرکز است.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
قهرمانی تیم بوکس , ظرفیت پذیرش در کنکور , حفظ تندرستی , جوهر انسانیت , امیرمنصوری , آمارهای طلاق , شیخ مهدی الجبوری , نوزاد دختر , سرهنگ محمود مالمیر , پیشکسوتان وزنه‌برداری ,

مقالات پربیننده امروز
بانک اطلاعاتی کتاب / گفتار فلسفی جوان از نظر عقل و احساسات , بانک اطلاعاتی کتاب / روش جدید لاغری و تندرستی , بانک اطلاعاتی کتاب / دن آرام , بانک اطلاعاتی کتاب / Critical care handbook of the Massachusetts general hospital , کامپیوتر و اینترنت , سخت افزار , سایر / دوربین جدید فیلم برداری هیتاچی تصاویر را بر روی دیسک Blue-Ray ذخیره میکند , بانک اطلاعاتی کتاب / انواع و اقسام قرارهای مدنی مشتمل بر: نوع قرارها, موارد قرارها, آثار حقوقی قرارها, نمونه قرارها... , بانک اطلاعاتی کتاب / ساعت‌ها ... , بانک اطلاعاتی کتاب / دفتر شیمی 2 , سیاسی , ایران , انتخابات / برای موفقیت در انتخابات باید از مباحث لا‌هوتی و ناسوتی اجتناب کنیم , بانک اطلاعاتی کتاب / آسمان دوم (امام حسن مجتبی (ع)) ,

برخی منابع مهم خبری
etemadnewspaper.ir روزنامه اعتماد , eghtesadnews.com اقتصادنیوز , aftabnews.ir آفتاب نیوز , jahanesanat.ir روزنامه جهان صنعت , iranart.ir ایران آرت , mashreghnews.ir مشرق نیوز , javanonline.ir جوان آنلاین , newsrahemardom.ir روزنامه راه مردم , e-estekhdam.com ای استخدام , irdiplomacy.ir دیپلماسی ایرانی ,



وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.