شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

قلمرو احساسی (۲)


۵. برنامه‌هاى تربيت بدنى از طريق بازي، لذت از تجارب غنى اجتماعى را فراهم مى‌سازد. بازى‌ها فرصت تجربهٔ غنى اجتماعى را فراهم مى‌آورد که در تکامل شخصيت، سازگارى با شرايط گروهي، توسعهٔ استانداردهاى رفتاري، آفرينش احساس تعلق و تکامل موازين اخلاقى مؤثر است.
جوانان و کودکان با تجارب اجتماعى از مزاياى ارتباط با همنوعان در محيط بازى بهره‌مند مى‌گردند. اغلب کودکان و جوانان شهرى در محلاتى کثيف و فضاهاى پرمخاطره، زندگى مى‌کنند؛ جايى که والدين از همسايگان خود نيز بى‌اطلاعند و محيط نيز هرگز براى کسب تجارب غنى اجتماعى آماده نيست در چنين شرايطى مدرسه تنها مکانى است که فرصت ارتباط و همبستگى را فراهم مى‌آورد و تربيت بدنى ابزارى است که امکان بازى با همديگر را به آنها مى‌دهد. در طرح‌ريزى براى کسب تجارب اجتماعى از طريق ريتم‌هاى حرکتي، بازى‌هاى ساده و بازى‌هاى پيشرفته و سازمان‌يافته، توانايى‌ها نامحدود است. جوانان و کودکان ويژگى‌هاى رفتارى و خصوصيات جامعه آزاد را در مدرسه ياد مى‌گيرند. به‌دليل ميل به بازي، کودک به اطلاعت از قوانين، مسؤوليت‌پذيري، مشارکت در آسايش گروه و احترام به حقوق ديگران با رضايت خاطر تن در مى‌دهد.
۶. برنامه‌هاى تربيت بدنى فرصت بازى گروهى را فراهم مى‌آورد. اتحاد و همبستگى زيربناى اهداف فردى و يا گروهى است و در تربيت بدنى همواره بر اين اصل تأکيد مى‌شود. هر يک از اعضاى گروه مانند جزئى از يک ماشين عمل مى‌کند. ماشين با هماهنگى و سهولت تمام، کار مى‌کند و هر يک از اجزاى آن سهم خود را در اين مجموعه ادا مى‌کند. تلاش و کار جمعى نتايجى را به‌بار مى‌آورد که هر کسى به تنهايى قادر به کسب آنها نيست.
تربيت بدنى بايد بر ويژگى‌هاى رهبرى و اطاعت و پيروى تأکيد کند. هر کسى توانايى کاپيتان شدن در تيم را ندارد و هر کسى از قابليت رهبرى تيمى برخوردار نيست. رهبر و اعضاى تيم براى نيل به کمال و لذت، لازم و ملزوم يکديگرند.
۷. تربيت بدنى تواضع، بازى عادلانه، خصايل پهلوانى را مى‌‌آموزد. امنيت رفتار اجتماعى مهم‌ترين خصلت فرد تربيت‌يافته است. تواضع و ادب از علايم تربيت خانوادگى است و بازى عادلانه، خصايل پهلوانى بيانگر اخلاق نيکوى ورزشى در تربيت بدنى و فعاليت‌ها است. از يک طرف، خصوصيات والدين و از طرف ديگر ويژگى‌هاى مربيان در فعاليت‌ها منعکس مى‌شوند. خطاى غيرمجاز در بازى و يا سرپيچى از مقررات، بازتابى از خصوصيات روانى رهبر تيم است. هدف اصلى برنامه تربيت بدنى خلق تجربه‌اى است که اعضاى گروه را در شناخت ارزش‌هاى مؤثر، در زندگى پربار يارى مى‌کند.
۸. تربيت بدنى داراى اهداف بشردوستانه است. تربيت بدنى به‌طور منطقي، تجارب بازى آزادمنشانه را به آن حدى از کمال مى‌رساند که جوانان اهميت و ارزش زندگى جمعى و مشارکت در آسايش عمومى را درک مى‌کنند. اين قلمرو فضاى مناسبى است براى توسعهٔ ارزش‌هاى بشردوستانه و کودکان و جوانان براى کسب تجارب اجتماعى با رنگ‌ها، نژادها و عقايد مختلف دور هم جمع مى‌شوند و علاقهٔ ذاتى براى فعاليت آزمايشگاهى طبيعى را براى توسعهٔ اين ارزش‌ها به‌وجود مى‌آورد.


همچنین مشاهده کنید