سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بانكول، مهراب، ایلام


  ابدال، روستاى انگوران، زنجان
اين کوه که از کوه‌‌هاى بلند استان به شمار مى‌رود، در شمال روستاى خورجهان، از توابع دهستان انگوران واقع شده است و ۳۰۹۹ متر ارتفاع دارد. رودخانه‌هٔاى انگوران‌‌چاى، ‌ تخته‌يورد و دربند از اين کوه سرچشمه مى‌گيرند. دامنه‌هاى جنوبى اين کوه به دهستان انگوران، و دامنه‌هاى شمالى آن به دهستان اورياد مشرف است.
  اهوران، ايلام
کوه اهوران در ۸۳ کيلومترى شمال شرقى ايلام واقع شده است. ارتفاع اين کوه ۲۱۲۰ متر است. اين کوه از درهٔ جزمان رود در غرب شروع شده و به طول ۲۴ کيلومتر رو به سوى جنوب شرقى کشيده مى‌شود و در آن‌جا به کوه‌هاى کوليته و کازه‌تر مى‌پيوندد.
  باباگيلدر، روستاى انگوران، زنجان
اين کوه با ارتفاع ۲۸۵۰ متر، در ۹۵ کيلومترى جنوب غربى زنجان و در غرب روستاى حلب از توابع دهستان انگوران واقع شده و سرچشمهٔ اصلى رود حلب است. دامنه‌هاى شرقى آن به دهستان انگوران، و دامنه‌هاى غربى آن به دهستان احمدآباد سفلا (از توابع شهرستان مياندوآب) مشرف است و جزو کوهستان قره‌داغ به شمار مى‌آيد.
  بانكول، مهراب، ايلام
کوه بانکول در ناحيهٔ مهراب، در ۱۰ کيلومترى شمال ايلام واقع شده است. ارتفاع اين کوه ۲۳۰۴ متر است.
رودخانه‌هاى مورت، گنگير و آب زنگاون از کوه بانکول سرچشمه مى‌گيرند. اين کوه نيمه‌جنگلى از شمال غربى به سوى جنوب شرقى با طول ۳۰ کيلومتر و با عرض متوسط ۶ کيلومتر کشيده شده و از سوى جنوب شرقى به کوه مانشت متصل است. راه اتومبيل‌روى کرمانشاه به ايلام از غرب آن مى‌گذرد.
   بانهراز، شيروان، ايلام
کوه بانهراز در ناحيهٔ چرداول، در ۲۸ کيلومترى شمال شرقى شهرستان ايلام واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا ۱۸۲۰ متر است. اين کوه از جنوب شرقى به کوه بهارآب متصل مى‌شود و دامنه‌هاى غربى آن به درهٔ رودخانهٔ چنارچ منتهى مى‌گردد.
  بره‌هاى دالانك، شهر كرد
اين قله پوشيده از يخچال‌‌هاى فصلى است و کوهنوردان از طريق هفشجان و عبور از دره راز (باغ سيدغني) و نيز يخچال‌هاى فصلى دالانک به آن صعود مى‌کنند.
  بزغوش، ميانه
کوهستان بزغوش در جنوب کوهستان سبلان و شمال غربى شهرستان ميانه قرار گرفته است. اين کوهستان از نوع کوه‌‌هاى سنگى و صخره‌اى است و بلندترين قلهٔ آن ۳۳۰۴ متر ارتفاع دارد که در شمال دهستان ترچايى واقع شده است. اين کوهستان در حوالى شهرستان ميانه، با مراتع سرسبز و خرم پوشيده شده و محل ييلاق عشاير خداوردى‌لو و حسين‌لو است؛ مراتع مهم آن اوچ‌تپه، سامساخلو و خان‌تختى است.
  بلقيس، روستاى انگوران، زنجان
اين کوه در ۱۲ کيلومترى روستاى ياستى‌قلعه، از توابع دهستان انگوران قرار گرفته است و ۳۳۳۲ متر ارتفاع دارد. اين کوه سرچشمهٔ رودخانه‌هاى بالاجوجه و انگوران‌چاى، و بلندترين قلهٔ کوهستان قِرخ‌بلاغ (چهل‌چشمه) است. چشمه‌هاى بسيارى از دامنه‌هاى اين کوه مى‌جوشند.
  بهارآب، شيروان، ايلام
کوه بهارآب در ناحيهٔ‌ چرداول در ۳۴ کيلومترى شمال شرقى شهرستان ايلام واقع شده است. اين کوه با ارتفاع ۱۹۷۰ متر جزء‌ کوهستان زاگرس بشمار مى‌رود.
  پررو (پُراو)، كرمانشاه
کوهستان پررو در مجاورت کرمانشاه واقع شده و حدود ۱۰۲۰ کيلومترمربع وسعت دارد. کوهستان پررو از کوه‌هاى متعددى چون قرال، دوقرال، راق چرمى، داربيد، عاليور، بلوچ، ميرادال، واسه، شاه‌نشين، کمرسياه و ... تشکيل شده و بلندترين قلهٔ آن با ارتفاع ۳۳۵۷ متر به نام شيخ على خان معروف است. مهم‌ترين و ژرفترين غار خاورميانه به عمق ۵۷۲ متر به نام غار پررو (پراو) در دامنهٔ‌ جنوبى قله قته چرمى واقع شده است. کوه هوجير در شرق کوهستان پررو واقع شده است و به وسيلهٔ درهٔ رودخانهٔ دينور از اين کوهستان جدا مى‌شود و کوهستان کوچکى را به وجود مى‌آورد. بهترين مسير صعود به قلهٔ کوه پررو (شيخ على خان) از تنگ گنشت به ده مانگ هلات و سپس به سوى قله است.
  پلنگابى (پلنگ آبي)، كرمجگان، قم
اين کوه در ۴۸ کيلومترى جنوب غربى قم و در ۸ کيلومترى جنوب غربى روستاى کرمجگان واقع شده و ۳۱۵۴ متر ارتفاع دارد. روخانه‌هاى راونج، دره‌باغ و ازنا از اين کوه سرچشمه مى‌گيرند. کوه پلنگان از شمال به کوه مامو و از شرق به ارتفاعات غليق متصل مى‌شود.
  پناه‌گاه پلنگ ‌چال، شميرانات
اين پناه‌گاه در ارتفاع ۲۵۵۰ مترى از سطح دريا قرار دارد و مسير آن از درکه است. مدت زمان صعود در تابستان در حدود پنج ساعت است. اين پناه‌گاه داراى خوابگاهى به ظرفيت ۷۰ نفر است.
  پناه‌گاه شيرپلا، شميرانات
اين پناه‌گاه در ارتفاع ۲۷۵۰ مترى از سطح دريا قرار دارد و مسيرهاى آن عبارت‌‌اند از سربند، پس قلعه و آبشار دوقلو. مدت زمان صعود به آن بر حسب حرکت متوسط در تابستان پنج ساعت است. از شيرپلا تا قلهٔ توچال معمولاً سه ساعت راه است. اين پناه‌گاه داراى امکاناتى مانند خوابگاه با ظرفيت ۱۵۰ نفر، ‌ ناهارخورى، بوفه، آب‌ لوله‌کشى و برق است.
  پناه‌گاه و قلهٔ كُلك‌چال، شميرانات
پناه‌گاه کلک‌چال در ارتفاع ۲۶۰۰ مترى از سطح دريا قرار دارد و ارتفاع قلهٔ آن ۳۰۰۵ متر است. اين پناه‌گاه داراى سه مسير به نام‌هاى جمشيديه، گلاب‌دره - باغ افشار و درهٔ وزباد است. زمان صعود در تابستان از هر يک از اين سه مسير در حدود ۲/۵ ساعت است. اين پناه‌گاه داراى تأسيسات و تجهيزات آب و برق است و اين امکانات زير نظر وزارت آموزش و پرورش اداره مى‌شود و بيش‌تر در اختيار دانش‌آموزان مدرسه‌ها قرار مى‌‌گيرد. در مسير پناه‌گاه و در خود آن، قهوه‌خانه‌هايى وجود دارد. از اين مکان با دو ساعت کوه‌نوردى مى‌توان به قلهٔ ۳۳۵۰ مترى کلک‌چال رسيد.
  پير گرده، روستاى چهارباغ، گرگان
کوه جنگلى پير گرده در فاصلهٔ‌ ۲۵ کيلومترى جنوب شرقى گرگان و در ۸ کيلومترى روستاى چهارباغ قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه ۳۲۰۴ متر است و سرچشمه رودهاى چهارباغ، آب قزاق و باغشاه مى‌باشد.
  تاراز، دهستان سوسن، ايذه
کوه نيمه جنگلى تاراز در دهستان سوسن و در ۶۷ کيلومترى شمال غربى ايذه واقع شده و حدود ۲۷۴۳ متر ارتفاع دارد. آب چلو از اين کوهستان سرچشمه مى‌‌گيرد. کوه تاراز از شمال غربى به کوه للر و از جنوب به کوه تخت سرشط متصل است و دامنه‌هاى شرقى آن به آب بازفت منتهى مى‌شود.
  تاور نرآب، روستاى چهارباغ، گرگان
کوه جنگلى تاورنرآب در ۲۱ کيلومترى جنوب شرقى گرگان و در فاصلهٔ ۵ کيلومترى شمال روستاى چهارباغ واقع شده است. اين کوه حدود ۲۹۵۰ متر ارتفاع دارد و سرچشمه رودهاى چهارباغ خاصه رود و آب قزاق مى‌باشد.
  تكيانو، روستاى افراخته, على‌آباد
کوه تکيانو در ۲۲ کيلومترى جنوب شرقى على‌آباد و در فاصلهٔ‌ ۷ کيلومترى جنوب روستاى افراتخته قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه ۲۹۰۱ متر است. کوه جنگلى تکيانو سرچشمهٔ رودهاى افراخته و کردروى مى‌باشد.
  تل انبار، روستاى چهارباغ، گرگان
کوه جنگلى تل انبار در فاصلهٔ ۲۳ کيلومترى جنوب گرگان و در ۶ کيلومترى شمال غربى روستاى چهارباغ قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دريا ۳۰۳۰ متر است و سرچشمه رودهاى چهارباغ، سوته‌رود و خاصه‌رود مى‌باشد.
  تلگه، دهستان سوسن، ايذه
کوه نيمه جنگلى تلگه در دهستان سوسن، ‌ در ۲۸ کيلومترى شمال شرقى ايذه واقع شده و حدود ۳۰۵۰ متر ارتفاع دارد. اين کوه از جنوب به کوه دزسفيد، از جنوب شرقى به کوه تاوارا، از شمال به کوه چور و از شمال غربى به کوه گم‌زرد متصل است.
  توچال، تهران
دامنهٔ جنوبى البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد، ميعادگاه اصلى کوه‌نوردان و ورزش‌کاران تهران است. مشهورترين و پُر رفت و آمدترين پناه‌گاه‌ها و جان‌پناه‌هاى توچال از شرق به غرب عبارت است از کُلک‌چال، شروين، شيرپلا، توچال، اسپيدکمر و پلنگ‌چال که همگى آن‌ها مشرف به تهران‌اند. علاوه بر تله‌سى‌يژ کوچکى که منطقه دربند دارد، تله‌کابين توچال داراى بالابر صندوقى است و پيست توچال نيز تنها مکان قابل اسکى روى برف اين منطقه است.
ايستگاه سوم اين تله کابين در ۲۰۰۰ مترى، ايستگاه پنج در ۳۰۰۰ مترى و ايستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ مترى از سطح دريا قرار دارد.
   تورك، دهستان سوسن, ايذه
کوه تورک جزء دهستان سوسن شهرستان ايذه است. اين کوه در فاصلهٔ ۹۱ کيلومترى شمال غربى ايذه با ارتفاع ۳۳۱۹ متر واقع شده است. اين کوه سرچشمه رودخانه‌هاى آب بازفت و لب است. تورک از شمال غربى به کوه لم‌لى متصل است و جزء کوهستان زاگرس بشمار مى‌رود.
   جهان‌‌نما، روستاى جهان‌نما، گرگان
اين کوه در ارتفاعات جنوبى شهر گرگان و جنوب شرقى کردکوى واقع شده و جزو سلسله جبال البرز شرقى محسوب مى‌شود. اين کوه ۳۰۸۶ متر ارتفاع دارد و نام خود را از روستايى که در دامنه آن واقع شده، گرفته است. کوه جهان‌نما يکى از مهم‌ترين زيستگاه‌هاى حيات‌وحش استان گلستان است.
   چال، روستاى انگوران، زنجان
اين کوه در قسمت شمال غربى روستاى خورجهان، از توابع دهستان انگوران واقع شده است و ۳۰۵۰ متر ارتفاع دارد. اين کوه سرچشمهٔ رودخانه‌هاى انگوران چاى و تخته‌يورد است.
   چال كلاغ، بويراحمد(ياسوج)
کوه چال کلاغ در فاصلهٔ ۱۴ کيلومترى شمال شرقى ياسوج قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه ۳۵۳۱ متر و سرچشمهٔ رودخانه ماربر و رودخانه مهريان و جوب خاله است. اين کوه، ‌ دماغهٔ جنوب شرقى کوهستان دينار مى‌باشد.
  چال‌آباد، كرمانشاه
کوه چال‌آباد در ۵۰ کيلومترى شمال غربى کرمانشاه واقع شده است. ارتفاع کوه چال‌آباد ۲۴۴۴ متر است. اين کوه همراه با کوه‌هاى ولانى، هشلان، ‌ شاه‌کوه، خورين، هول هول و کوه خاقانه، کوهستان کوچکى به وسعت ۳۲۰ کيلومترمربع را پديد مى‌آورد که بلندترين قلهٔ‌ آن کوه خورين با ارتفاع ۲۵۵۰ متر است. اين کوه در واقع کوهستان شاهو را به کوهستان پررو متصل مى‌سازد و شهرستان‌هاى پاوه را در غرب از سنندج و کرمانشاه را از شرق و جنوب شرقى جدا مى‌‌کند. رودخانهٔ قايرنه و همچنين راه اتومبيل‌روى کرمانشاه به سنندج از دامنه‌هاى شرقى اين کوهستان مى‌گذرند و در واقع مرز ميان کوهستان پررو و کوهستان چا‌ل‌آباد بشمار مى‌روند. رودخانهٔ روانسر نيز مرز غربى اين کوهستان را تشکيل مى‌دهد. ريزابه‌هاى اين کوهستان به رودهاى قايرنه و روانسر مى‌ريزند و در دامنهٔ جنوبى آن درياچهٔ کوچکى به نام سراب شله را به وجود مى‌آورند.
  چلبه، دهستان كتول، گرگان
کوه نيمه‌جنگلى چلبه در فاصلهٔ ۳۱ کيلومترى جنوب شرقى گرگان و در ۵ کيلومترى غرب روستاى سياه‌ مرز کوه دهستان کتول قرار گرفته است. ارتفاع اين کوه حدود ۲۸۴۰ متر و سرچشمه رود باغشاه رودبار و سياه مرز کوه مى‌باشد.
  چمن‌گير، شيروان، ايلام
کوه چمن‌گير در ناحيهٔ‌ شيروان و در فاصله ۲۲ کيلومترى جنوب شرقى ايلام واقع شده است. ارتفاع کوه چمن‌گير ۲۵۷۸ متر است. اين کوه سرچشمه رودخانه‌هاى گراب و چرداول مى‌باشد. اين کوه از جنوب شرقى به کوه سيران و از شمال غربى به کوه قلارنگ متصل مى‌شود و جزو رشتهٔ کبير کوه از کوهستان زاگرس بشمار مى‌‌آيد.


همچنین مشاهده کنید