چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

افراد


در اغلب بازى‌ها، حرکات ريتميک و فعاليت‌هاى ابزاري، کودکان قادر به حرکت مستقل در فضا نيستند. آنها با کمک يک فرد، در مقابل يک نفر، در ميان موانع، با به‌کارگيرى بعضى از وسايل، حرکت مى‌کنند.
  اشياء
اين وابستگى به دو صورت اساسى است: دستکارى (Manipulative) و غير دستکارى (Non manipulative). درصورت اول اجراکننده به کنترل حرکت شيء علاقمند است و در شکل دوم هدف سازگارى حرکت با يک شيء ساکن است. پرتاب کردن توپ يک نمونه از مهارت نوع اول و حرکت روى تشک ژيمناستيک نمونه‌اى از مهارت شکل دوم است.
اهداف اساسى يک برنامهٔ بررسى وابستگى به اشياء:
۱. توانايى کنترل اشياء از طريق برخورد متناوب (ضربه به توپ) و پيوسته (حمل توپ).
۲. توانايى سازگار کردن حرکات با يک مانع.
۳. توانايى هدايت حرکات به سمت يک هدف يا نشانه (شوت توپ بسکتبال به سبد).
سؤالات پيشنهادى:
آيا مى‌توانيد در زير، رو و يا طول يک نيمکت با حرکات و شکل‌هاى بدنى مختلف راه برويد؟
شما چندبار مى‌توانيد به‌همراه دوست خود توپ را به جلو و عقب ضربه بزنيد؟
به چند طريق مى‌توانيد توپ را به ديوار بزنيد؟
  افراد
حرکت در اغلب اوقات در ارتباط با ساير افراد انجام مى‌گيرد. توانايى‌هاى مختلف بايد توسعه يابند. عدم حضور ساير افراد در حوزهٔ حرکتي، براى اجراکننده موقيعت آزادانه‌اى را پيش مى‌آورد که بايد خود مسؤول حرکت خود باشد. اجراى حرکت با يار کمکى ممکن است به‌‌صورت تقليد، همکارى و يا اجراى الگوهاى مخالف باشد. و يا ممکن است هر فردى الگوى مخصوصى را اجرا کند، در عين اينکه اين الگوها با يکديگر در ارتباط هستند. کار گروهى ممکن است به‌صورت تقليد يا پيروى از معلم يا اجراى حرکت به‌همراه چند نفر و يا حرکت براى پاسخ و مقابله با حرکت گروه ديگر باشد. البته همهٔ حرکت‌هاى گروهى بايد از هماهنگى برخوردار باشند.
هدف نهايى برنامه‌هاى بررسى ارتباط و وابستگى افراد به يکديگر، کسب توانايى هماهنگ کردن الگوهاى حرکتى در فضا، با استفاده از دانش مربوط به کيفيت حرکت، آگاهى از بدن و شکل‌هاى مختلف حرکت است.
مسائل و موارد متعددى در بازى‌ها و فعاليت‌هاى روزانه براى بررسى وابستگى‌ها وجود دارد.
سؤالات پيشنهادى که مى‌توان در اين باره پرسيد عبارتند از:
آيا بدون کمک همراه مى‌توانيد در اطاق حرکت کنيد؟
آيا مى‌توانيد بدون تماس با همديگر در نزديک هم بايستيد؟
آيا مى‌توانيد حرکات دوست خود را تقليد کنيد؟
آيا مى‌توانيد با دوست خود (هر کسى با الگوى حرکتى خود) حرکت کنيد؟ و بعضى وقت‌ها با حرکت همديگر سازگار شويد؟
کسب شناخت حرکت، بخش اساسى از تجارب اوليهٔ تربيت بدنى است. براى يادگيرى بيشتر آگاهى از عوامل مؤثر بر حرکت ضرورى است. حرکت مؤثر نيازمند توانايى اصلاح حرکت براى سازگارى با موقعيت و هدف موردنظر است. يادگيرى نحوهٔ استفاده از بدن و فضا به‌طور مفيد و آموختن شيوهٔ اصلاح کيفيت حرکت نيز ضرورى است. اين توانايى‌ها و آموخته‌ها در اجراى مهارت‌هاى حرکتى پايه و مهارت‌هاى ورزشى و حرکات ريتميک مفيد خواهند بود.


همچنین مشاهده کنید