جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
آئینهکاری
آينهکارى جزو آخرين ابتکارات هنرمندان ايرانى در معمارى داخلى و تزئين درون بنا بشمار مىرود. اجراکنندگان اين رشته از هنر با دقت، ظرافت و حوصلهٔ بسيار به ايجاد اشکال و طرحهاى هندسى و تزئينى از قطعات کوچک و بزرگ آينه در سطوح داخلى بنا مىپردازد و فضايى درخشان و پر تلألو پديد مىآورند که حاصل آن بازتاب پىدرپى نور در قطعات بىشمار آينه و ايجاد فضايى پرنور، دلانگيز و رؤيايى است. | |
طبق مدارک تاريخي، تزئين بنا با آينه نخستين بار در شهر قزوين پايتخت شاهتهماسب اول و در ديوان خانهٔ او که به سال ۹۵۱ ق آغاز و در ۹۶۵ ق به پايان رسيد، آغاز شده است. پس از انتقال پايتخت به اصفهان در سال ۱۰۰۷ ق، آينهکارى در کاخهاى تازهساز اين شهر و کاخ اشرف (بهشهر) گسترش يافت. در تزئين بسيارى از بناهاى سلطنتى اصفهان که شمار آنها بگفته شاردن از ۱۳۷ بيشتر بود، از آينهکارى استفاده شده است. کاخ آينه، معروفترين اين آثار است، که با ۱۸ ستون آينهکارى شده و تالار و سقف ايوان و ديوارهاى يکپارچه آينهکارى شده، آراسته بود. بازتاب تصوير زايندهرود در آينهها منظرهاى دلپذير به وجود مىآورد. در کاخ چهلستون نيز از آينه بطور وسيعى استفاده شده است. | |
پس از انقراض سلسله صفويان، مدتى اين هنر دچار رکود شد. نخستين بناى آينهکارى شده پس از اين دوره ديوانخانهٔ کريمخان زند در شيراز بود که پس از ويرانى به فرمان آقامحمدخان قاجار، ستونهاى يکپارچهٔ حجارى شده و درهاى خاتم و آينههاى بزرگ آن براى توسعه و بازسازى ايوان دارالامارهٔ تهران (ايوان تخت مرمر کنوني) به تهران حمل کردند. | |
پس از انقراض سلسله صفويان، مدتى اين هنر دچار رکود شد. نخستين بناى آينهکارى شده پس از اين دوره ديوانخانهٔ کريمخان زند در شيراز بود که پس از ويرانى به فرمان آقامحمدخان قاجار، ستونهاى يکپارچهٔ حجارى شده و درهاى خاتم و آينههاى بزرگ آن براى توسعه و بازسازى ايوان دارالامارهٔ تهران (ايوان تخت مرمر کنوني) به تهران حمل کردند. | |
آينهکارى در سدهٔ ۱۳ هـ . ق رو به ترقى و گسترش نهاد و تکاملى تدريجى يافت. در طول اين قرن آثار زيبايى چون تالارها و اتاقهاى شمسالعماره، تالار آينهٔ کاخ گلستان در تهران، آينهکارى ايوان و آستانهٔ حضرت عبدالعظيم در شهر رى و آينهکارى دارالسيادهٔ آستان قدس رضوى در مشهد انجام گرفت. در چهار دههٔ نخست سدهٔ ۱۴ هـ . ق رکودى چشمگير در آينهکارى مشاهده مىشود و بجز آينهکارى ايوان آستان حضرت معصومه در قم (۱۳۰۳ ق)، آينهکارى درخور توجهى شناخته نشده است. پس از اين رکود، اين هنر رو به تکامل و پيشرفت حرکت نمود. در بخشهاى آينهکارى شدهٔ دو کاخ شهوند (کاخ موزهٔ سبز کنوني) در مجموعهٔ سعدآباد شميران و کاخ مرمر تهران که به ترتيب طى سالهاى ۱۳۰۶ و ۱۳۱۵ ش شناخته شدند، تکامل و نوآورىهايى ديده مىشود. از اين پس آينهکارى بصورت گسترده در اماکن همگانى چون هتلها، رستورانها، تأترها، فروشگاهها و حتى خانهها بکار رفت. اين گسترش در شيوه سنتى آينهکارى نيز نوآورىهايى ايجاد نمود. در سدههاى اخير، کاربرد آينهکارى از مرزهاى جغرافيايى ايران گذشته و در برخى از کشورهاى همسايه چون عراق و اميرنشينهاى خليجفارس گسترش يافته است. از بهترين نمونههاى کاربرد اين هنر در خارج از ايران، آينهکارى حرم مطهر اميرالمؤمنين (ع) در نجف اشرف که در نوع خود کمنظير است. در شهرهاى مختلف ايران، هنرمندان آينهکار همواره به اين هنر اشتغال داشتهاند. اما در اين ميان آينهکاران اصفهان، شيراز، تهران، از شهرت برخوردارند. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد ایران و اسرائیل سفر استانی ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم وعده صادق جنگ جنگ ایران و اسرائیل
سیل زلزله قتل قوه قضاییه هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو مالیات قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان بورس قیمت سکه دلار
تلویزیون احسان علیخانی شبکه نمایش خانگی سینمای ایران کتاب دفاع مقدس سریال تئاتر موسیقی
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی فلسطین حسین امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق آمریکا جنگ غزه روسیه چین سازمان ملل اسراییل حماس حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی تراکتور سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات ایلان ماسک ناسا عیسی زارع پور
چاقی پیاده روی درمان و آموزش پزشکی دیابت سلامت روان