جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پارك‌های جنگلی و طبیعی، استان مازندران


  بهمئى، كهكيلويه (دهدشت)
بخش بهمئى که مرکز آن «کيلک» است مشتمل بر دو دهستان به نام‌هاى بهمئى سرحدى و بهمئى گرمسيرى است. مهم‌ترين رودخانه‌هاى اين بخش که در شمال آن جارى است عبارتند از: «ليراب» و «صيدون» که از به هم پيوستن آن‌ها رودخانهٔ «اعلاء» تشکيل مى‌شود که آن نيز در انتها به رود جراحى مى‌پيوندد.
چشمه‌سارهاى متعددى که در اين منطقه مى‌جوشند، جلوهٔ خاصى به آن داده‌اند. پيرامون ناحيه بهمئى را کوه‌هايى پوشانده که مهم‌ترين آن‌ها کوه‌هاى سياه و سفيد به ارتفاع ۳۱۲۴ متر مى‌باشد.
آب و هواى بهمئى نسبتاً معتدل و خشک است، ولى جنوب آن، آب و هواى گرم و خشک دارد. از مهم‌ترين جاذبه‌هاى تاريخى روستاى بهمئى «تنگ سروک» است.
   پارك جنگلى چالوس، چالوس
پارک جنگلى چالوس (فى‌ين) در کيلومتر هفت جاده چالوس - تهران واقع شده است. رودخانهٔ چالوس که از کنار آن مى‌گذرد، ويژگى خاص و جالبى به آن مى‌بخشد. در اين پارک، ‌ اردوگاهى احداث شده است که کلبه و کومه‌هايى براى اقامت مسافران دارد اين پارک امکانات خاص تفرجگاهى نظير ميز، نيمکت و جايگاه بازى بچه‌ها نيز دارد.
   پارك جنگلى چقاسبز «چقا جنگي»، ايلام
پارک جنگلى چقاسبز يکى از فضاهاى زيبا و دلنشين ايلام است که شرايط طبيعى مناسبى را جهت گذران اوقات فراغت مردم فراهم آورده است. در مجاورت اين پارک جنگلى که حدود ۴۰۰۰ هکتار وسعت دارد، محل دائمى نمايشگاه‌ها و يک شهر بازى با تأسيسات مربوطه احداث شده است. در ميان اين جنگل انبوه که از درختان بلوط، پسته، زالزالک و انواع گونه‌هاى گياهى پوشيده شده است، ‌ درختانى همچون کاج، سرو، ‌ اقاقيا، ارجن، بادام‌کوهى و گردو کاشته شده است. اين پارک جنگلى پرندگان کمياب و زيبايى مانند بوتيمار نيز دارد. فضاى اين پارک از شرق و غرب به بزرگراه امام حسين (ع) و فرودگاه و از جنوب به دره دَزوَن کوه چاله سيه و هرقوتگه منتهى مى‌شود.
   پارك جنگلى دلند، على‌آباد
اين پارک در مسير آزاد شهر - على آباد واقع شده و جزو آن دسته از پارک‌هاى جنگلى است که امکانات تفرجگاهى مناسبى از قبيل ميز، نيمکت، آب آشاميدنى، سرويس بهداشتى و نمازخانه دارد. پارک جنگلى دلند قابليت‌هاى تفرجگاهى ويژه‌اى دارد و مورد استفاده وسيع مسافران بين‌راهى قرار مى‌گيرد.
ساير پارک‌‌هاى جنگلى عبارتند از:
ـ پارک جنگلى کبود وال در جنوب شرقى على‌آباد.
ـ پارک جنگلى انقلاب اسلامى در على‌آباد.
ـ پارک جنگلى زرين گل در جنوب شرقى على‌آباد.
ـ پارک جنگلى النگ دره در گرگان.
ـ ‌پارک جنگلى گرماب‌دشت در گرگان.
ـ‌ پارک جنگلى قرن‌آباد در گرگان.
ـ پارک جنگلى رنگو در گرگان.
ـ پارک جنگلى شصت‌کلا در گرگان.
  پارك جنگلى سى‌سنگان، نوشهر
اين پارک نيز مانند پارک جنگلى نور به دليل خصوصيات و جاذبه‌هاى طبيعى و زيبايى‌ها و امکانات ايجاد شده در آن، بسيار مورد توجه مسافران و اهالى بومى است. وجود کمياب و در حال انقراض شمشاد و نزديکى آن به دريا، قابليت سياحتى جالب توجهى به آن بخشيده است. امکانات تفرجگاهى آن نيز تقريباً کامل است و شامل نيمکت، اجاق، محل بازى بچه‌ها و سرويس‌هاى بهداشتى مى‌شود.
  پارك جنگلى قرق، گرگان
اين پارک در ۲۴ کيلومترى شرق گرگان و در مسير جاده اصلى گرگان - مشهد قرار دارد و مشتمل بر پارک وحش، تأسيسات رفاهى و پارک بازى مى‌باشد. پارک جنگلى قرق از تفرجگاه‌هاى مهم گرگان است که در تمام طول سال مورد بهره‌بردارى وسيع قرار مى‌گيرد.
  پارك جنگلى ميرزاكوچك‌خان، آمل
اين پارک زير نظر سر جنگل‌‌دارى سارى اداره مى‌شود و در کيلومتر ۱۸ جادهٔ‌ آمل به تهران واقع شده است. در حال حاضر پارک مزبور مورد استفادهٔ‌ مسافران بين راهى و شهروندان آملى قرار مى‌‌گيرد و داراى امکانات تفرجگاهى مانند : آلاچيق، آب آشاميدنى، سرويس دستشويى، اجاق، ‌ ميز و نيمکت است. اين پارک در ايام تعطيل مورد استفادهٔ اهالى شهرهاى همجوار مانند آمل و بابل قرار مى‌‌گيرد. رودخانهٔ‌ هراز که از ضلع شرقى اين پارک مى‌‌گذرد، جلوهٔ خاصى به آن بخشيده است.
  پارك جنگلى نمك‌آبرود، نمك‌آبرود، چالوس
اين پارک بيش از ۲۰۰ هکتار مساحت دارد و مانند ساير پارک‌هاى جنگلى، درختان خودرو و انبوهى را در خود جاى داده است. گونه‌هاى مختلف گياهان شمشاد، توسکا، ملچ و افرا از جمله اين درختان هستند که عمر درخشان شمشاد آن بيش از ۷۰۰ سال برآورد گرديده است.
پارک نمک‌آبرود با طبيعت بکر و وحشى، ضمن حفظ سيستم‌هاى اکولوژيکى به عنوان يکى از پارک‌هاى جنگلى زيباى جهان محسوب مى‌شود. در حال حاضر از اين پارک مسافران و اهالى شهرهاى مجاور بهره‌مند مى‌شوند.
   پارك جنگلى نور، نور
اين پارک در دو کيلومترى شهر نور قرار گرفته و تجهيزات و امکانات اقامت روزانه دارد. به دليل برخى ويژگى‌ها مانند دسترسى مناسب به جادهٔ ساحلى نور، نزديکى به شهرهاى محمودآباد، نور، آمل و داشتن امکانات کامل تفرجگاهى از قبيل ميز، نيمکت، آب لوله‌کشى و زمين بازى، مورد استفادهٔ‌ مردم شهرهاى مجاور و مسافران قرار مى‌‌گيرد. از خصوصيات بارز اين پارک، نزديکى آن به دريا و چشم‌اندازهاى زيباى آن است. در بيشه‌هاى اطراف اين پارک قرقاول ايرانى نيز وجود دارد که جاذبهٔ خاصى به آن مى‌بخشد.
   پارك ملى خشكه‌داران، تنكابن
پارک ملى خشکه‌داران در مسير تنکابن به عباس‌آباد (نزديک ساحل دريا) قرار گرفته و ۲۰ هکتار وسعت دارد. اين پارک به جهت زيبايى‌هاى اکولوژيکى، ‌ حيات‌وحش و وجود درخت توسکاى قشلاقى مود حفاظت قرار گرفته است. وجود اين جذابيت‌ها و محيط آرام آن انگيزهٔ سفر و اقامت مسافران است.
ديگر پارک‌هاى جنگلى استان مازندران عبارت‌اند از:
ـ پارک شهيد زارع (هولار) واقع در جاده سارى - بهشهر.
ـ پارک ورگاويچ واقع در پشت کمربندى چالوس - نوشهر.
ـ پارک بنفشه واقع در پشت جنگل‌دارى کلارآباد.
ـ پارک شهيد پورابراهيمى واقع در ساري.
ـ پارک سى‌سرا واقع در ساقى کلايه.
و ديگر پارک‌هاى کوچک و بزرگى که در اقصى نقاط استان پراکنده‌اند.
  پارك ملى گلستان، گرگان
پارک ملى گلستان نخستين پارکى است که عنوان پارک ملى در ايران را به خود اختصاص داده است. اين پارک جنگلى کوهستانى در حوزهٔ استان‌هاى گلستان، ‌ سمنان، خراسان واقع شده است.
پارک ملى گلستان به دليل ارزش‌هاى بى‌شمار طبيعى، جنگل‌‌هاى سرسبز و گونه‌هاى متنوع گياهى و جانورى، ‌ از جمله مناطق معدودى است که با معروف‌‌ترين پارک‌هاى ملى مشابه خود در دنيا، برابرى مى‌کند. اين پارک يک محيط طبيعى با آب و هواى روح‌‌افزا و دلنشين است. روستاهاى زيادى در اطراف پارک ملى گلستان ديده مى‌شود که فعاليت‌هاى ساکنين آن‌ها، بر پايهٔ دامدارى و کشاورزى است. در مجاورت پارک ملى گلستان، دو شهر گنبد کاووس در ۵۵ کيلومترى غرب پارک و شهر بجنورد در ۱۱۵ کيلومترى شرق پارک وجود دارد. فاصلهٔ زمانى اين پارک با شهر گرگان ۲ ساعت است. يکى از مناظر ديدنى پارک ملى گلستان، چشمه‌سارهاى متعددى است که در سراسر آن از دل زمين و در ميان درختان جنگلى مى‌جوشند و سرازير مى‌شوند. به نحوى که بيش از ۲۰ چشمه در شمال، جنوب، شرق و غرب پارک جريان مى‌‌يابد.
پارک ملى گلستان از نظر گوناگونى ارزش‌ها و کيفيت حفاظت در ميان مناطق حفاظت شدهٔ کشور از جايگاه ويژه‌اى برخوردار است. حيات‌وحش، دشت زيبا، گياهان و گل‌هاى نادر در بخش‌هاى مختلف پارک، آبشارهاى گوناگون و ارتفاعات سرسبز، از جمله جلوه‌هاى پارک ملى گلستان است.
   پارك‌هاى جنگلى و طبيعى، استان مازندران
تعدادى اتراق‌گاه جنگلى تجهيز شده در سطح استان وجود دارد که گرچه وسعت و تجهيزات آن‌ها از قبيل آب لوله‌کشى، برق، اجاق صحرايى، اتاقک، پناه‌گاه، دست‌شويى، توالت و نيز رستوران، ‌ قابل توجه نيست، ولى مورد استفاده مسافران بومى و گردش‌گران منطقه بخصوص در تعطيلات تابستانى قرار مى‌‌گيرند. برخى از اين پارک‌هاى جنگلى داراى حيات‌وحش محصور جهت بازديد مسافران است. موقعيت و مشخصات پارک‌هاى جنگلى استان مازندران در زير شرح داده مى‌شود:
   پوله زيلايى، كهكيلويه (دهدشت)
اين مکان که اتراقگاه گرمسيرى اهالى زيلايى است، ‌ چشمه‌هاى فراوان و چشم‌اندازهاى طبيعى بسيار زيبايى دارد. اين منطقه از نظر ويژگى‌هاى طبيعى، همانند منطقهٔ آبشار ياسوج است. انواع درخت‌هاى زالزالک، کيکم، بنه، بلوط، رز و گردو در اين ناحيه ديده مى‌شود. اين منطقه در تمام فصل‌هاى سال، به جز زمستان، محل مناسبى براى استقرار اردوهاى آموزشى دانش‌آموزى و دانشجويى است.
   تفرجگاه اخلومد، مشهد
يکى ديگر از گردشگاه‌هاى طبيعى حومهٔ‌ مشهد، تفرجگاه اخلومد است. اين تفرجگاه در ۸۴ کيلومترى جنوب غربى شهر مشهد قرار گرفته است.
روستاى اخلومد پوشيده از باغ‌هاى درختان ميوه است که به طراوت آن صدچندان افزوده است. ميوهٔ درختان سيب و گلابى اين ناحيه شهرت بسيارى دارد.
در فاصلهٔ ۳ کيلومترى جنوب روستا، آبشارى به ارتفاع ۲۳ متر جريان دارد که از مناظر بسيار ديدنى اين تفرجگاه محسوب مى‌شود. تفرجگاه اخلومد مجموعه‌اى زيبا و دلفريب براى دوستداران طبيعت است که مى‌‌خواهند به دور از هياهوى شهر، تن به آرامش و زيبايى‌هاى طبيعى بسپارند.
   تفرجگاه طرقبه، مشهد
يکى ديگر از تفرجگاه‌هاى مشهد، طرقبه است که از غرب به کوه‌‌هاى بينالود، و از شمال به کوه تخت‌رستم محدود مى‌شود و در دامنهٔ کوه‌هاى بينالود واقع شده است.
اين منطقه به علت وجود چشمه‌سارها و درختان فراوان از مناطق خوش آب‌و‌هواى مشهد محسوب مى‌شود.
تفرجگاه‌ طرقبه به علت دارا بودن آب و هواى مطبوع و باغ‌هاى فراوان ميوه، مورد توجه ساکنين بومى و هم‌چنين مسافرينى است که به قصد زيارت به اين شهر سفر مى‌کنند.
   تفرجگاه كوه‌سنگى، مشهد
مشهورترين و زيباترين گردشگاه کنار شهر مشهد، دو تپهٔ کنار هم به نام کوه‌سنگى است که در دامنهٔ کوه‌هاى جنوبى مشهد قرار دارد.
در قسمت جلوى اين دو تپه، در بيست سال اخير عمارتى ييلاقى و استخر بزرگى ساخته‌اند که با گلکارى‌هاى زيبا تزئين شده است. منظرهٔ اين عمارت با دو تپهٔ پشت آن و درختکارى‌ها و گلکارى‌هاى کوه‌سنگى، از نظر زيبايى، منظرهٔ هتل رامسر را به ياد مى‌آورد.
استخر کوه‌سنگى به طول ۱۰۰ و عرض ۶۰ متر و داراى عمق‌هاى مختلف است که از آب‌ قنات‌هاى گناباد پر مى‌شود و آب آن از بلندى کوه‌سنگى به سوى شهر سرازير مى‌گردد. در مسير اين آب، بلوار بزرگ و بسيار باصفايى احداث شده است که با چهار پياده‌رو و سواره‌رو به عرض ۱۸ متر به جادهٔ مشهد - کوه‌سنگى اتصال مى يابد. درختان در هشت صف منظم قد برافراشته و سر به هم آورده‌اند و منظره‌اى را ساخته‌اند که فوق‌‌العاده زيباست و به «دالان بهشت» نيز معروف شده است.


همچنین مشاهده کنید