جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ییلاقات كوه‌بنان، زرند


   ناحيه سربند، سربند (شازند)
ناحيه سربند به دليل شرايط اقليمى، يکى از پرآب‌ترين و سرسبزترين نواحى استان محسوب مى‌شود. فاصله نزديک اين ناحيه با شهرستان اراک و استقرار واحدهاى صنعتى بزرگ پتروشيمى و پالايشگاه همراه با پروژه‌هاى متعدد توسعه شهرى اهميت اين ناحيه و استفاده معقول و بدون تخريب از جاذبه‌هاى طبيعى آن را به مسئله‌اى مبرم تبديل کرده است. تراکم چشمه‌هاى پرآب و دائمى، پوشش گياهى بسيار خوب و گستردگى باغ‌ها، شکارگاه‌ها و قلل مرتفع و بالاخره امکانات ورزش‌هاى زمستانى از جمله جاذبه‌هاى ارزشمند اين منطقه است.
   ناحيه محلات، محلات
دومين منطقه جالب توجه از نظر زيبايى طبيعى در استان، شهر محلات است. شهر زيباى محلات با خيابان‌هاى شيب‌دار و باريک و درختان چنار کهنسال که در دو سوى خيابانهاى شهر سر در يکديگر فرو برده‌اند و سرچشمه پرآبى که شهر را سيراب مى‌کند از جمله جاذبه‌هاى چشمگير اين شهر هستند. همجوارى چندين جاذبه تاريخى با مناظر طبيعى و زيبا، ‌فضاى دلپذيرى را به وجود آورده‌اند.
  ييلاق اوغاز، شيروان
اين منطقهٔ ييلاقى در ۴۵ کيلومترى شمال شرقى شيروان قرار گرفته است. رودخانهٔ کهنه‌‌اوغاز و باغ‌هاى پردرخت اطراف آن، و هم‌چنين مناظر طبيعى روستايى، جلوه‌هاى ويژه‌اى دارند. سرچشمه‌ها و مسير گردش آب و جريان دائمى آب در آبشارهاى کوچک طبيعى، خنکى و گوارايى آب و درختان سروکوهى، مراتع سرسبز و خرم و دو چشمهٔ معروف «بکان» و «فاطمه‌ خانم» و ديگر زيبايى‌هاى طبيعى به هر تازه‌واردى جانى دوباره مى‌بخشند. اگر مناطق ييلاقى و ديدنى بوانلو، اولاشلو و چپانلو نيز به اين مجموعه افزوده شوند، ديدار از اين مناطق ييلاقى خاطره‌انگيز و به يادماندنى خواهد شد.
  ييلاق زوارم، شيروان
اين منطقهٔ ييلاقى در فاصلهٔ ۲۸ کيلومترى جنوب غربى شيروان قرار دارد و تا کوه‌هاى تخت‌ميرزا و شوخرى ادامه مى يابد. اين ييلاق زيبا، يکى از مناطق خوش آب‌و‌هواى اين نواحى است که هنوز دست‌نخورده باقى مانده است. ييلاق ديدنى زوارم چشمه‌سارهاى متعدد، آبشارها و حوض‌هاى سنگى زيبا دارد. درختان سر به فلک کشيدهٔ چنار، سپيدار، گردو، گيلاس، گلابى، بادام و ديگر درخت‌هاى کنار جريان آب و درون دره، زيبايى‌آن را دوچندان کرده‌اند. دره‌هاى متعدد و پرآب زوارم با مناظر طبيعى و چشم‌اندازهاى روح‌پرور و جانفزا، نظر هر بينندهٔ دوستدار طبيعت را جلب مى‌کنند. ييلاق زوارم در بهار و تابستان، ‌ به ويژه در اديبهشت و خردادماه، علاقمندان کوه و صحرا و ييلاق را از ديگر شهرها براى استراحت و گذراندن اوقات فراغت در دامن طبيعت به طرف خود جلب مى‌‌کند.
  ييلاق گلبل نامانلو، شيروان
اين ييلاق در نوار مرزى ايران و ترکمنستان و در فاصلهٔ ۷۰ کيلومترى شمال شرقى شيروان قرار دارد. ييلاق گلبل، علاوه بر آب و هواى سرد، يکى از شکارگاه‌هاى طبيعى شيروان و زيستگاه جانورانى نظير قوچ و بز کوهى محسوب مى‌شود. ادامهٔ اين ييلاق به طرف غرب، به ييلاق جنگل سرانى با درختان سرو کوهى فشرده و چشمه‌سارهاى پرآب معروف به فيروزه منتهى مى‌‌گردد.
  ييلاق گليان و استخرى، بجنورد
اين منطقهٔ‌ ييلاقى در برگيرندهٔ ناحيهٔ گليان، حصار پهلوانلو و هم‌چنين استخرى است که تا دامنه‌هاى کوه شاه‌جهان کشيده مى‌شود. اين ييلاق داراى دره‌هاى پرآب و درختان انبوه و تماشايى، چشمه‌سارها، آبشار بزرگ و ديدنى است. هم‌چنين غارها و آثار باقى‌ماندهٔ حصار موسى‌خان و سنگرهاى خداوردى سردار و مقبره باباتوکل، رياضى‌دان بزرگ و اميرشمس‌الدين محمد در آن جاى گرفته‌اند. هم‌چنين اين منطقه از مناطق پرورش ماهى است. راه دسترسى به اين ييلاق، ماشين‌رو و مناسب است.
علاوه بر تفرجگاه‌هاى يادشده، استان خراسان تفرجگاه‌هاى ديگرى نيز دارد که در حال حاضر مورد استفادهٔ مردم و مسافران براى گذراندن اوقات فراغت است و در روزهاى تعطيلى، مورد توجه قرار مى‌گيرند. اهمّ اين تفرجگاه‌ها عبارت‌اند از:
پارک ملت در حاشيهٔ شمالى بلوار وکيل‌آباد مشهد، بند گلستان در فاصلهٔ ۴ کيلومترى طرقبه - مشهد، شانديز در ۳۸ کيلومترى جنوب غربى مشهد، جاغرق در ۲۱ کيلومترى جنوب غربى مشهد، زُشک در فاصلهٔ‌ ۵۰ کيلومترى غرب مشهد، نغندر در فاصلهٔ ۱۱ کيلومترى طرقبه، چشمهٔ گيلاس در فاصلهٔ‌ ۵۰ کيلومترى شمال غربى مشهد و ۲۱ کيلومترى شمال غربى آرامگاه فردوسى (توس)، ‌ طُرق در اباصلت، سد کارده در جادهٔ کلات، کيلومتر ۴۰ و ميامى (امام‌زاده يحيي) در جادهٔ سرخس و در ۵۰ کيلومترى مشهد.
  ييلاقات اسفندقه، جيرفت
ناحيهٔ‌ خوش آب و هواى اسفندقه در ۷۲ کيلومترى جيرفت و بافت قرار گرفته است. اسفندقه به معنى جايگاه رويش اسفند است و لذا بوته‌هاى اسفند آن نيز معروف است. اسفندقه يک بناى با ارزش تاريخى به نام مقبرهٔ ميرحيدر يا گورخانه دارد که از دورهٔ صفوى به يادگار مانده است. آب معدنى آن به آب بادگشيگى معروف است و براى مداواى امراض پوستى و مفصلى مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
  ييلاقات جوپار، جوپار، كرمان
شهر ييلاقى جوپار با مناظرى زيبا در جنوب کرمان (۳۰ کيلومتري) قرار دارد که با جاده‌اى آسفالته به کرمان و ماهان مرتبط مى‌شود. اين ناحيه پارکى زيبا و باغ‌هايى جالب و ديدنى دارد. مقبرهٔ مطهر امامزاده حسين (ع) که گفته مى‌شود فرزند موسى بن جعفر (ع) است، در آنجا قرار دارد و زائرين زيادى به آن مراجعه مى‌کنند. اين امام‌زاده داراى قبله و بارگاهى درخور توجه است. جوپار ييلاق باصفايى است و شهرکى نسبتاً آباد به شمار مى‌رود. انگور جوپار بسيار مرغوب و معروف است.
  ييلاقات در‍ِ بهشت (درِ هزار)، جيرفت
اين ييلاق در مرکز بخش ساردوئيه از بخش‌هاى شهرستان جيرفت و در مسير جادهٔ راين به جيرفت و بافت قرار دارد. فاصلهٔ مرکز بخش ساردوئيه تا کرمان ۱۶۰ کيلومتر است. در بهشت که به آن دورهٔ بهشت نيز مى‌گويند، در تابستان مرکز ييلاق عشاير کوچروى رودبار است. از طرفى چون زيارتگاهى هم دارد، مکانى زيارتى نيز به حساب مى‌آيد. ساردوئيه پوشيده از درخت و جنگل است و چشمه‌هاى آب آن در هر گوشه مى‌جوشد. خانهٔ‌ روستائيان آن از سنگ و چوب ساخته شده و جلوه‌اى ويژه به اين ييلاق بخشيده است.
  ييلاقات دلفارد، جيرفت
يکى ديگر از ييلاقات استان کرمان است که از توابع جيرفت به شمار مى‌آيد و در ۳۰ کيلومترى مسير جيرفت - ساردوئيه قرار گرفته و جادهٔ آن آسفالته است. دلفارد از مراکز مهم پرورش زنبور عسل و تهيهٔ عسل است.
  ييلاقات ده‌بكرى، بم
ده‌بکرى معروف‌ترين ييلاق مهم استان و شايد جنوب شرقى ايران است که در دامنهٔ کوه شير و جبال بارز واقع شده است. اين منطقه از توابع شهرستان بم است و تنها ناحيهٔ با آ‌ب و هواى معتدل اين منطقه است، که در مسير ارتباطى بم و کرمان به جيرفت و بندرعباس قرار دارد. جمعيت ده‌‌بکرى در زمستان کم مى‌شود و در تابستان به دليل مهاجرت به آن، ‌به بيش از ده هزار نفر مى‌رسد. کوه‌هاى آن پوشيده از درختان جنگلى پسته، بادام و بادام وحشى است. به طور کلى تفريحگاه تابستانى اهالى جيرفت، کهنوج، ‌ بم، کرمان و استان‌هاى سيستان و بلوچستان و هرمزگان است. ده‌ بکرى از نواحى شگفت‌انگيز استان به شمار مى‌رود و انگار بهشتى است در ميان دو منطقهٔ بسيار گرم بم و جيرفت. منطقهٔ بسيار گرم يک سوى آن، شهر بم با حرارت بالاى ۴۰ درجه و طرف ديگر آن جيرفت است با دما و رطوبتى طاقت‌فرسا. ده‌بکرى در دره‌اى سرسبز و خنک واقع شده و پوشيده است از درخت‌هاى گردو‌، بادام، صنوبر و انواع ديگر درخت. در ده‌بکرى خانه‌هاى ويلايى نسبتاً مدرنى ساخته شده و در فصل تابستان جمعيت زيادى را جذب مى‌کند.
  ييلاقات راين، راين، كرمان
راين يکى از ييلاقات شهرستان کرمان است. فاصلهٔ آن تا کرمان ۱۱۰ کيلومتر و تا بم ۱۲۰ کيلومتر است و از نقاط خوش آب و هواى استان به شمار مى‌رود. راين در دامنهٔ قلهٔ کوه هزار قرار دارد که بلندترين قلهٔ استان و سومين قلهٔ ايران با ارتفاع ۴۴۵۰ متر است. اين کوه در اکثر ماه‌هاى سال پوشيده از برف است و آبشارى زيبا دارد. در راين درختان چنار کهنسال و ستبرى وجود دارد که بسيار ديدنى هستند. درهٔ باصفاى راين از درخت‌هاى سرسبز سرو پوشيده شده است.
  ييلاقات كوه‌بنان، زرند
مرکز بخش کوه‌بنان از بخش‌هاى شهرستان زرند، ‌ هوايى خوش و طبيعتى زيبا دارد. اين منطقه روزگارى رونق بسيار داشت و شهرى پرجمعيت با دروازه‌ها، حمام‌ها و کاروان‌سراهاى بزرگ بود. مارکوپولو از آن ديدن کرده و از آينه‌هاى بزرگى نام برده است که در آنجا ساخته مى‌شد. توتياى کرمان که در گذشته شهرت جهانى داشت و بازارهاى جهان را تسخير کرده بود، ‌ در کوه بنان توليد مى‌شد. کوه بنان به وسيله راه‌آهن با تهران و کرمان و توسط راه آسفالته با زرند و کرمان ارتباط دارد و فاصلهٔ آن تا زرند ۸۰ و تا مرکز استان ۱۶۰ کيلومتر است.
  ييلاقات كوهپايه، كرمان
کوهپايه در ۳۰ کيلومترى انتهاى شرق کرمان قرار گرفته و شامل آبادى‌هايى است که مرکز آن‌ها کوهپايه نام دارد. کوهپايه ۴۰۰ قريه دارد و قسمت اعظم آن ييلاقى است. در دامنه‌‌هاى کوهستانى منطقهٔ مذکور تعداد زيادى چشمهٔ آب شيرين و زلال وجود دارد که باغ‌هاى آبادى‌ها را آبيارى مى‌کنند.
کوهپايه نيز منطقه‌اى خوش آب و هوا است که در روزهاى تعطيل و فصل تابستان ميهمانان زيادى دارد. بر فراز ده، بالاى کوهپايه، آبشارى بس زيبا با چشم‌اندازى دلفريب وجود دارد و اخيراً از سوى ادارهٔ کل آموزش و پرورش استان کرمان اردوگاه بزرگى در کنار آبشار احداث شده است.
  ييلاقات ماهان، ماهان، كرمان
شهر ماهان در ۳۵ کيلومترى جنوب شرقى شهر کرمان در مسير راه کرمان به بم واقع شده است. اين شهر زيبا که در دامنهٔ ارتفاعات قرار گرفته از چشمه‌ها و آب‌هاى نسبتاً فراوان برخوردار است. در ۶ کيلومترى جنوب ماهان باغى زيبا و بزرگ با ساختمانى جالب وجود دارد. اين ساختمان زيبا و ويلايى در دورهٔ قاجاريه (۱۲۵ سال قبل) بنا گرديد. از جلوى ساختمان باغ شازده به طرف در ورودى شيب تندى است که با استفاده از اين شيب در ميان خيابان اصلى باغ حوضچه‌هاى متعددى ساخته‌اند. در هر حوض فواره‌اى است و آب از هر حوضچه به صورت آبشار به حوض پايين سرازير مى‌شود. اطراف اين محوطه را انواع درخت‌هاى بلند از جمله سرو و سپيدار پوشانده است. در سال ۱۳۷۰ به مناسبت بزرگداشت خواجوى کرمانى اين باغ کاملاً مرمت شد و ساختمان اصلى آن فعلاً به عنوان مجتمع پذيرايى مورد استفاده قرار مى‌گيرد. ضمناً از سوى سازمان مذکور يک باب مهمانسراى جهانگردى بسيار زيبا و سنتى نيز در مرکز شهر ماهان احداث شده است.
  ييلاقات مسكون، جيرفت
منطقهٔ ييلاقى ديگر استان کرمان که در مسير ارتباطى بم به جيرفت قرار دارد، ‌ ييلاقات مسکونى است که تا جيرفت ۳۰ کيلومتر فاصله دارد. اين منطقه، آبادى‌هاى زياد، مناظرى زيبا و هوايى دلفريب دارد و تابستان‌‌ها به مرکز تفرجگاهى بزرگ تبديل مى‌شود.
  تفرجگاه تنگه چمشك، پل‌دختر
يكي ديگر از تفرجگاه‌هاي زيباي استان است كه انبوهي از آثار تاريخي را نيز در خود جاي داده است. اين تفرجگاه جنگلي در جنوب شهر پل دختر واقع شده و راه دسترسي آن بسيار خوب است. دژ كهن چمشك كه از آثار اوايل دوره صفوي است، در اين محل قرار دارد. علاوه بر تفرجگاه‌هاي ياد شده، در پيرامون الشتر، بروجرد و اليگودرز نيز محيط‌هاي بسيار مناسب و مطلوبي جهت گذران اوقات فراغت و تفرج فراهم شده كه زيبايي‌هاي آن‌ها نيز مردم و مسافران را با سرسبزي و زيبايي لرستان آشناتر مي‌سازد.
  تفرجگاه گوشه، خرم‌آباد
در جنوب خرم‌آباد دره‌اي مصفا و پوشيده از باغ‌هاي انار و انجير وجود دارد كه به گوشه يا شهنشاه معروف است. بقعه شجاع‌الدين خورشيد نخستين اتابك لر كوچك نيز در اين محل قرار دارد و به همين دليل نيز به شهنشاه معروف شده است. اين تفرجگاه در حدود 20 كيلومتري خرم‌آباد قرار دارد. پيچ و خم‌هاي رودخانه و دامنه‌هاي سفيد كوه و مسير اين تفرجگاه هر تازه واردي را مفتون خويش مي‌سازد.
  تفرجگاه مخمل كوه (تنگه شبيخون)، خرم‌آباد
اين تفرجگاه زيبا در شمال شهرستان خرم‌‌آباد واقع شده و دسترسي درجه يك و آسفالته دارد. موقعيت مكاني آن در درة زيباي مخمل كوه مشهور به تنگه شبيخون قرار گرفته كه به علت پوشش و فراواني گل و سنگ به اين نام مشهور شده است.
  تفرجگاه نوژيان، خرم‌آباد
اين تفرجگاه در جنوب شرقي خرم‌آباد به فاصله تقريباً 40 كيلومتري بر بالاي كوه تاف قرار دارد و از انواع گياهان دارويي و جنگلي پوشيده شده است. در اين محل آبشار زيبايي نيز جاري است كه به زيبايي طبيعي منطقه غناي بيشتري بخشيده است. راه دسترسي به تفرجگاه مناسب است و قسمتي از آن نيز آسفالت مي‌باشد.


همچنین مشاهده کنید